Side 1 av 1

Bytte drivknute, -84 900

Lagt inn: 04 jun 2007, 20:14
av saab_trh
Hei,

Jeg må antakelig bytte minst èn drivknute på den gamle sliter. Det kakler veldig når jeg svinger mot høyre, økende kakling med fart og rattutslag, stille ved rett frem kjøring. Så langt jeg har klart å spørre meg for er det sansynlig høyre ytre drivknute.

Av det jeg kan finne i ei gammel rep.håndbok kan ytre drivaksel tas ut uten behov for vold, stemmer det eller må den presses ut?
Jeg antar lageret er presset i navet og at det da er fripassning mellom lager og ytre drivaksel, stemmer det ?

Planen er å kjøpe drivknute(r) på biltema, noen som har kommentarer til det eller er det greit ?

Jeg har endeleddsavdrager, og en alminnelig trearmet ters, trengs det annet spesialutstyr ?

Tenkte ikke å bytte hjullagrene siden disse er byttet for en tid tilbake, i tillegg til at jeg ikke er i stand til å finne slakk i disse.

Alle kommentarer, gode råd og formaninger mottas med takk :-)

Hilsen Per

Lagt inn: 04 jun 2007, 22:10
av Eirik N396
Drivknuten er grei å løse, må bare få av en låsering først ;)

Drivknute

Lagt inn: 04 jun 2007, 22:25
av Pål N526
knuta sitter ikke pressa i hubben.. det du gjør.. løsne 1 stk stor mutter midt i hubben, så jekker du opp bilen. tar av dekket.. løsner nedre kule(2 bolter).. så løsner du indre mansjett.. så tar du og drar ut hubben slik at du får lirka ut drivknuta(OBS på bremseslangen). sett hele akslingen i ei skrustikke og fjærn alt fett.. så finner du en sånn "cg-ring" langs akslingen inni knuta der.. ta en sånn klipstank og press ut, så skal den være å dra av.. hvis ikke så må du få noen til og hjelpe den til og holde tanga mens du slår med en dor så nært akslingen som overhodet mulig.. da skvetter den nokk av til slutt.. RENS alt ordentlig, tre på mansjetten som fulger med den nye knuta og fyll knuta med fett før du setter den på akslingen og sørger for at den kommer i LÅST posisjon.. etter dette så gjør du bare alt i motsatt rekkefølge(sammensetting)...

lykke til

Mvh. Pål

hjertelig :-)

Lagt inn: 04 jun 2007, 23:34
av saab_trh
Takk for at grei og grundig forklaring !

Per