Side 1 av 2

Saab 900 Turbo 1987

Lagt inn: 04 jun 2007, 21:21
av Isdahl N1069
Hei!

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette hen sa jeg la det her, så får dere heller flytte det hvis det er feilplassert. Noen som har erfaring med denne bilen? Har fått litt info, som at den har litt rust, under setene ble det nevnt, har høytrykksturbo (som innebærer tydligere "pop-off" lyd enn mamma og pappas 9000 CSE lavtrykksturbo??) og hvordan denne bilen er generelt å fikse på hvis det skulle skje noe, evt om dere har no tips om hva man kan gjøre for å få bedre lyd i både turbo og evt effektanlegg om det skulle være noe. Styling hadde oxo vært fint om dere har noen ide.

Takker for alle svar ;)

Lagt inn: 04 jun 2007, 21:48
av KongerudN344
Ting er litt spesielt på en OG900, men vil si at den ikke er noe vanskligere og fikse enn andre biler. Men du kan være sikker på at det skjer noe, så regn med litt skruing og utgifter til vedlikehold. Men du verden for en artig bil :wink: Det som er viktig og passe på er rust, det er maaange OG900'er som har dødd av den.

Vil du ha en morsom bil ikke alle andre har og du ikke er avhengig av bilen hver dag så hadde jeg kjøpt en OG900. MÅ du ha bilen hver dag og ikke har tid/råd til og skru noen dager så kjøper du IKKE en OG900.

Lykke til med valget :wink:

Lagt inn: 04 jun 2007, 22:25
av Eirik N396
Popoff-lyd? Om du skal høre spesielt med lyder må du vel ha skiftet resirk-ventilen eller montert openair? Men lyden kan nok være ganske forskjellig på fulltrykks 900, og lettrykks 9000.

Styling: Søkeknappen over fungerer, jeg lover ;)
viewtopic.php?t=14130

(Avatarbildet ditt er for stort ifølge forumreglene. 110x110 maks. Det er en feil i systemet, som gjør at de store standardbildene ligger inne, og dette skal fikses. I mellomtiden ber vi folk me jumboavatarer om å finne noe mindre :))

Lagt inn: 05 jun 2007, 01:07
av Johan N828
1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Er det feteste bilen i verden etter min mening:P
For og få sånn passe pervers lyd bær du smelle på Open Air og resirkulerende ventil. La SP ta seg av dette da du får dem til og legge filteret i skjermen.
Ellers vil jeg tørre og påstå at det er en relativt grei bil og plukke på:P Hvis man tørr;)

Lagt inn: 05 jun 2007, 01:11
av Eirik N396
Johan N828 skrev:1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Ja, du har vel det, men så var din en T8. Har du sjekket på 16v-motoren? T16 -87 skal ha resirk-ventil! Men jeg lurer på om noen av de første kanskje ikke hadde det, synes ihvertfall å huske dette har vært diskutert tidligere.

I farten tenkte jeg dette var en T16, men det var vel ingenting som tilsa verken det ene eller det andre.

Lagt inn: 05 jun 2007, 01:18
av Tor N12
M87 T16 har resirkulerende avlastningsventil som standard.

Lagt inn: 05 jun 2007, 14:39
av Isdahl N1069
T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg :wink:

Lagt inn: 05 jun 2007, 14:42
av EdHunter N815
Anaconda skrev:T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg :wink:
T16 er 16 ventiler og T8 er 8 ventiler ja. T står da for turbo. ;)

Effektanlegg er ingen dum investering, jeg har 3" JT på min bil og syns det er gode ting :)

Lagt inn: 05 jun 2007, 14:52
av Isdahl N1069
Hva ligger det på i pris da?

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:06
av EdHunter N815
Hos speedparts koster det rett i underkant av 3 lapper for komplett 3" anlegg til din bil.

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:07
av Isdahl N1069
Fra turbo el?

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:09
av Isdahl N1069
Forskjell på uten og med org. katalysator??? Sitter det ikke katalysator på turbo 900'en?

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:10
av EdHunter N815
Ikke helt fra turboen, du må vel kjøpe en såkalt batteribøy i tillet om jeg ikke husker feil.

Mener bestemt at det ikke er kat før på enten 88 eller 89 modellene av 900.

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:12
av Isdahl N1069
Betyr det at det ikke bare holder med å kjøpe en komplett effektanlegg, jeg må liksom kjøpe noe i tillegg? Er det ikke ett must ifølge miljøloven el hva det heter å ha katalysator på biler i dag?

Lagt inn: 05 jun 2007, 15:15
av Eirik N396
Anaconda skrev:Hva ligger det på i pris da?
Sjekk http://www.speedpartsnorway.no. Totalt blir det vel ca 5000. Men klubbmedlemmer får vel rabatt(?). Om du kjøper 3" JT, med batteribøyen, får du heftig lyd! Montert på Eliah på forumet sin bil (riktignok med T16):

http://www.youtube.com/watch?v=QnXL4xAsoFo

http://www.youtube.com/watch?v=0YUWYA3OTAM