Material i manifold

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Material i manifold

Legg inn av Skaten N671 » 07 jun 2007, 07:27

Lurte på kva material eksosmanifolden på 900'an min va lagt av (type stål). Og om da e mulig å sveisa. Litt ombygging på gong, ska ha TD04 på den....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Material i manifold

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 07 jun 2007, 12:16

Vegard_Skaten skrev:Lurte på kva material eksosmanifolden på 900'an min va lagt av (type stål). Og om da e mulig å sveisa. Litt ombygging på gong, ska ha TD04 på den....


Vegard
Støpejern er det vel orginal. Ikke lett å sveise, men erfarne folk kan vel fikse litt med å varme den opp og pinnesveise. Noen som har mere peil enn meg?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 07 jun 2007, 12:34

Det er nok støpjern som er brukt, men det er ikke no problem å sveise det med vanlig tråmater...! Har selv bygd om 2 grenrør med trådmateren, og det fungerer bra!

Har hørt at det kan sprekke, men har ikke skjedd med meg enda...!
Kan jo hende det kan skje over tid...!
Kjenner også noen som driver mek.verksted her i bygda, som har sånn spesial støpjernstråd til trådmateren, men det koster 14 000,- pr rull... :roll:

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 07 jun 2007, 12:58

Ok. Då får eg vel prøve litt då 8)
Alternativet blir å laga ny manifold. Nåken so veit om den flensplato dei har på speedparts passar rett mot b202 topp?
art nr 53,4900


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 07 jun 2007, 13:24

Vegard_Skaten skrev:Ok. Då får eg vel prøve litt då 8)
Alternativet blir å laga ny manifold. Nåken so veit om den flensplato dei har på speedparts passar rett mot b202 topp?
art nr 53,4900


Vegard
Passer rett på den ja! :wink:

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 07 jun 2007, 15:15

Jeg har Lært at støpejernet skal varmest opp før det skal sveisest, og at mann bare skal sveise litt og litt om gangen (dvs et par cm). For og få så lite varmespenninger som mulig...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

øyvind99
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 24 nov 2005, 18:26
Sted: årnes

Legg inn av øyvind99 » 07 jun 2007, 17:51

jeg har sveisa inn flens til sep.wastegate på min org. manifoil,med mig sveis.gikk fint det!!men det mest vanlige å bruke ved sveising av støpegods er rustfrie elektroder..
saab 99 t16.

Brukeravatar
stvei.N643
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 30 apr 2006, 15:45
Medlemsnummer: N.643
Navn: svein Tveiterås
Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
Sted: samnanger [bergen]

Legg inn av stvei.N643 » 07 jun 2007, 22:12

har sveiset mye støpejern på jobben, finnes elektroder for støpejern .
Det er viktig å sveise bare korte sveiser, viktig å banke ut spenninger etter hver sveis ,god pause mellom hver sveis så det ikke blir for varmt,
fort gjort at det vil sprekke ellers.
stvei.N.643
9-3 se02mod. 99le 73mod.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 08 jun 2007, 10:26

Blir nok til at eg lagar meg ein manifold. Har bestilt flensar og rør hos speedparts, så no er det berre å finna fram TIG -apparatet 8)


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar