Side 1 av 2
Cluchen er gåen...Hvilket clutchsett passer?
Lagt inn: 07 jun 2007, 20:26
av Larisss
Jeg får ikke bilen min til å kjøre framover:S
det går ant å sette den i gir men ingenting kjer.
Hva kan være feil? Clutch ellr girkasse? Jeg har skiftet girkasse for ca 1mnd siden til en brukt, håper ikke det er den som ha tatt kveld.
Jeg kan sette bilen i gir uten å bruke clutchen, når bilen er i gang. Å da kommer det en dure lyd framme der cutch/girkasse er.
Lagt inn: 07 jun 2007, 20:34
av og900turbo
Går bilen i revers? Får du til å trille den? Eller triller den et stykke og så er det bråstopp? I så fall er det pinjonglageret som er ødelagt. Ellers kan du jo ta av kåpa over klutsjen og se om alt er i orden der. Men jeg er redd det er kassa....
Lagt inn: 07 jun 2007, 20:40
av Larisss
Jeg skal hente bilen etterpå...Så skal jeg sjekke litt.
vist jeg får noen til å skue bilen mens den er i gang å jeg setter den i gir, å kan kjøre med den. Da er det clutchen som er gåen?
Lagt inn: 07 jun 2007, 22:07
av Larisss
Er det samme clutch i en saab 9000i som i en 9000 turbo? Jeg har en saab 9000i delebil som jeg vet av, vist den passer.
Åsså lurte jeg på: Er girkassen mye svakere i den, enn en 9000 turbo?
Lagt inn: 07 jun 2007, 22:38
av og900turbo
Å, æ ser nu at det e en 9000 det e snakk om. De bilan har æ ikke peiling på, så der må nån andre hjælp dæ. Du veit, bila med motorn på tværs e jo nærmest vanskapt. Det bi jo ikke plass te et skikkeli hjulopphæng på dæm.....

Lagt inn: 07 jun 2007, 22:58
av Larisss
hehe..den e grei:P...
Mæn va å prøvd å kjørt mæ biln i sta.. e fækk nån tell å sku så satt e den i gir å da gækk dæ ann å kjør mæ den. mæn mæ eingang e sætt den i 2 giret så så gækk dæ ikke ann å kjør lenger da va dæ som at den va i fri..
Å no når biln står på tomgang i fri...så e dæ ein ganske høg "slurre" lyd som kjæm fra girkasse/clutch..
Noen her som klarer å fortelle meg hvor clutch er på denne bilen?, og hvor jeg kan komme till så jeg kan se på den...kan hende den har hengt seg opp eller lignende.
Lagt inn: 07 jun 2007, 23:09
av og900turbo
Kjenner du på girstanga om alle girene er på rett plass? Det kan jo hende at giroverføringa har forskjøvet seg på en eller annen måte. Det kan skje på 900en i alle fall.....
Lagt inn: 07 jun 2007, 23:24
av Larisss
Nei det er ikke noe feil med giringen...den er sånn som den skal.
Men skal ta å sjekke litt mer i morgen.
Jeg skulle bare vist hvor clutchen er på bilen, sånn at jeg kan sjekke den.
håper det er clutch, er det girkasse igjenn så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre:S Har nettopp betalt regningen på bytte av girkasse + girkasse
Lagt inn: 08 jun 2007, 00:28
av Magnus N608
Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Jeg er stygt redd girkassa har tatt kvelden..
Kassa er jo satt sammen av mennesker.. mulig det er gjort en feil der?
Men, som "og900turbo" sa, kan det være overføringa.
Men girspaken hadde vært ganske slarkete da tror jeg
Clutchen er vel på venstre side, om jeg ikke husker heeelt feil
Den sitter i allefall på motsat side av reimene!
Lagt inn: 08 jun 2007, 16:44
av Henrik N449
magnus skrev:Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Det skal gå helt fint, så lenge bilen ikke triller spesielt fort fremover.
Larisss: Hvordan får du til å kjøre bortover med ødelagt drivverk/el. når noen triller deg, og ikke ellers?
Følg cluthwiren, så finner du noksåsikkert clutchen også

(jeg vet ikke hvor den er

)
Lagt inn: 08 jun 2007, 19:04
av Larisss
Vist clutchen er gåen så skal det gå ant å få den i gir vist man triller den fram over å setter den i gir uten å bruke clutchen.. Det gikk ivertfall i går..Menn med engang jeg satte den i 2giret, så var det som at bilen gikk i fri..Jeg tror å håper på at den er clutchen som har hengt seg opp,for det virker sånn siden bilen "slurrer" hele tiden når den står i fri på tomgang.
Lagt inn: 08 jun 2007, 23:26
av og900turbo
Lariss, det er noe som ikke stemmer her. Klutsjen kan være gåen på to måter, enten er wiren gåen slik at klutsjen ikke løser ut, eller at trykkplata har hengt seg opp slik at klutsjen ikke kobler inn. Du vil kjenne når du trør på klutsjpedalen om det er noe unormalt, at den er lett å trå inn eller at det ikke følger med press når du slipper den. At den både kobler på førstegir og ikke kobler på andre gir rimer ikke, det høres mer sannsynlig ut at giroverføringa er feiljustert slik at girstanga ikke når å legge inn andregiret og at når den står i fri ligger den mot et av girene oppover og skraper.
Det er min gjetning på problemet, men jeg vil anbefale deg å ikke rote bort kvitteringa på gearkasseskiftet, for det virker sånn at du kanskje må reklamere litt på jobben eller kassa

Lagt inn: 08 jun 2007, 23:37
av Larisss
Clutchen kjennes ut sånn som den alltid har vært, virker ikke sånn at det er noe feil med den..I dag klarte jeg ikke å få bilen i i noen gir framover.. eneste jeg fikk til var å få den i reversj når noen skuet bilen bakover..hmmm
Når jeg kjørte i revers virket bilen normal "slurre" lyden var borte.
Noen tips på hva jeg kan sjekke da? Jeg skal få heiset bilen opp på noe på søndagen.. å da vil jeg vite hva jeg kan se etter.
Begynner nå å tro at det ikke er girkasse eller clutch som er problemet, men noe som er dårlig satt fast ellr lignende når det var girkasse skift på bilen
Lagt inn: 09 jun 2007, 16:05
av Magnus N608
Henrik N449 skrev:magnus skrev:Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Det skal gå helt fint, så lenge bilen ikke triller spesielt fort fremover.
Larisss: Hvordan får du til å kjøre bortover med ødelagt drivverk/el. når noen triller deg, og ikke ellers?
Følg cluthwiren, så finner du noksåsikkert clutchen også

(jeg vet ikke hvor den er

)
jaja, det veit jeg
men, tenkte at bilen sto på tomgang, og han kunne sette den i alle gir:)
Lagt inn: 10 jun 2007, 00:07
av Ottar N398
Er det ikke 9000'en vi snakker om? Er ikke noe clutch wire på den

Så wiren er nok ute av bildet.
Er pedalen helt slakk er det ikke funksjon i klutsjen, men er det motstand burde den funke
