Side 1 av 2
forskjell på drivaksler/kryss Og900
Lagt inn: 08 jun 2007, 19:46
av janerik171187
skal da hente med kryss og medbringer på høggeren imorra
har da en 87mod 900 t8 155hk (med org 900kasse)
lurte da på om det er noen forskjeller på kryss og medbringer (passasjersiden) eller er de like til alle 900?
skroten her har 4stk 900 så har noen modeller å velge mellom så er best å begynne med den som passer
(kjøper kun brukt kryss foreløpig, bytter til nytt senere(har allerede ødelagt et nytt et pga defekt medbringer))
indre krysset btw ikke ytre
Lagt inn: 08 jun 2007, 20:04
av bjarne n654
dei små tripodene gikk helt opp til 87, 88 kom dei store.
Lagt inn: 08 jun 2007, 20:44
av janerik171187
bjarne n654 skrev:dei små tripodene gikk helt opp til 87, 88 kom dei store.
jeg tar ivaffall med meg den gamle knuta og medbringeren så ser om de passerm ed en gang ivaffall
Lagt inn: 08 jun 2007, 23:09
av og900turbo
Jeg mener å ha lest en plass at drivakslene har forskjellig lengde også, så hvis du bytter til den andre typen kryss (egentlig tripod) og medbringer, så bør du ta med drivakselen også, for sikkerhets skyld. Lengdeforskjellen er noen mm bare, så det er ikke så lett å se det.
Lagt inn: 09 jun 2007, 00:30
av bjarne n654
den lille tripoden har 23 tenner mens den store har 25, så dei går ikke om en annen.
Lagt inn: 19 des 2007, 11:47
av Macgeier
Skal også bytte medbringere 1990 og900T16s,
regner med at alle som har brekket bak passer.
Men hva hvis jeg finner en 9000, passer medbringere fra 9000 på min 900?
Lagt inn: 19 des 2007, 14:28
av Pål N526
på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddane

noen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?
Lagt inn: 20 des 2007, 10:34
av Macgeier
Her er oppskriften for overhaling av drivaksler, nice to have
http://twinsaabs.com/900_repair/drivetr ... p?nsteps=6
Lagt inn: 20 des 2007, 12:12
av Petter 900 T
Datapaal N526 skrev:på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddane

noen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?
Enten byttet kasse eller hubber av en eier før deg. Som Bjarne skriver, de store kom i 87.(et sted mellom Facelift og brekket bak)
Alt untatt "stjerna" får du på Speedparts, den må du kjøpe på Saab...
Endel 900 og 9000 går om hverandre, så sjekk hva som finnes brukt, nytt er dyrt.
Petter
Lagt inn: 20 des 2007, 18:51
av Macgeier
Hei,
har bestemt meg for å kjøpe medbringere på hogger`n, bare bytte side på dem slik at det er friske overflater.
Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Eller må jeg ta vinkelsliper å kappe drivakslene nær indre drivledd?
Donorbilen stå på bakken, tungt å komme til og kaldt ute....
Lagt inn: 20 des 2007, 21:01
av Ingvar N629
Macgeier skrev:
Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Nei.
Lagt inn: 20 des 2007, 23:11
av Macgeier
OK, da blir det vinkelsliper
Betaler uansett for de komplette akselene og da gjør jeg som jeg vil

Lagt inn: 21 des 2007, 09:42
av Petter 900 T
Bare husk at akselene har forskjellig diameter før/etter 87, og går ikke om hverandre!
(så du ikke kapper opp noe du trenger...)
Petter
Lagt inn: 21 des 2007, 10:53
av Macgeier
Petter 900 T skrev:Bare husk at akselene har forskjellig diameter før/etter 87, og går ikke om hverandre!
(så du ikke kapper opp noe du trenger...)
Petter
Tar med meg godbilen, så jeg kan sammenligne, regner med at det er likt siden begge er T16 og begge er 1990 modell. Hoggerbilen har faktisk bare 204.000km på tellerverket, men det er en "full size" T16 så medbringerene har antageligvis slitte overflater i fartsretningen, skal bli spennende å se (tar med kamera).
Vil først forsøke å få ut hele akseler, vinkelsliperen kommer inn i bildet hvis det blir umulig som for eksempel senterbolter som er "sveisa" fast etc.
Lagt inn: 21 des 2007, 11:01
av Petter 900 T
Trikset kan være å sette inn en skive på baksiden av hjullageret, da flytter du anlegget for tripod'en tilsvarende! 5 mm har gått på alle mine iallefall! (skal du ha mer så sjekk frigangen på akselen i lengderetning)
Petter