Side 1 av 3

bilen min spiser drivledd/knute/tripod oppdatert 18 juni

Lagt inn: 09 jun 2007, 21:07
av janerik171187
indre drivknute på passsjersiden min røk her tidligere i forrige uke etter litt hard medfart over en fartshump.

byttet da til en splitter ny knute og mansjett, kom meg 500m så gikk den til hellvete (akselen hoppet rett og slett ut av medbringeren (den knuta går inn i på diffhuset)) og slo med seg medbringeren og krysset, akkurat hvorfor den hoppet ut av huset vet jeg ikke, (var i en hard venstre sving forresten)

idag var jeg på høggeren og hentet meg en ny drivaksel med knuter og medbringer.

byttet medbringer (passet på å få shimset den likt som den bilen den kom fra) og kryss og mansjett

brukte eksisterende drivaksel pga jeg fikk ikke løsnet den nye (den gamle heller for dne saks skyld) fra bremseskiven/navet.

satte på og testkjørte, fungerte fint selv i svinger.

kjørte da en lengre tur (var på vei til å ta horten ferga) men brått hørte jeg et klong i metallet og deler som spruter under bilen, svinger da inn til veikanten, ser det ryker av panseret, fant da ut at det var fettet fra drivknuten som, hadde sprutet opp på eksosrøret, og at drivknuten hadde gått til hellvete igjen (fortsatt indre på passasjersiden) :shock:

noen som har noen som helst aning hvorfor?

tok fra en 87mod delebil og alt av deler var likt som det gamle annet enn at den nye medbringeren hadde tynnere shimsing ut fra diffhuset. men akselen sto tilsvarende kortere inn i huset så kan vell ikke være derfor

drar da på høggerne til lørdagen igjen og bruker 500spenn til på enda en aksel men nå setter jeg på alt av drivaksel fra den bilen

begynner å bli lei bilen nå egentlig

evnt er det noen som har en delebil å selge? :shock:


får legge til en ting

ja jeg vasket bort alt det gamle fettet og sjekket at det ikek var noe uvedkomment der

Lagt inn: 09 jun 2007, 22:36
av Turbo Kenneth n387
Jeg har vært borti det samme,der hoppet den ut fra medbringern over ei fartsdump.enest jeg kan tru er att drivaksel rett å slett er for kort,eller att motor og gir står skjeivt visst det er mulig.

Det er ikke tilfeldigvis enn svart 2 dørs 900t8 du har?


Mvh Kenneth

Lagt inn: 09 jun 2007, 22:40
av janerik171187
Turbo Kenneth n387 skrev:Jeg har vært borti det samme,der hoppet den ut fra medbringern over ei fartsdump.enest jeg kan tru er att drivaksel rett å slett er for kort,eller att motor og gir står skjeivt visst det er mulig.

Det er ikke tilfeldigvis enn svart 2 dørs 900t8 du har?


Mvh Kenneth
en hvit 3dørs :P

åssen fiksa du det a?

har en liten mistanke om noe skjevheter jeg å

ser ut som at ene staget under girkassa er litt nærme selve kassa enn sist jeg titta under der.

skal se om jeg finner ut noe imorra

Lagt inn: 09 jun 2007, 23:25
av bjarne n654
kan være at du har venstre drivaksel på høyre side, den er kortere og dermed hopper ut?

Lagt inn: 10 jun 2007, 11:36
av janerik171187
bjarne n654 skrev:kan være at du har venstre drivaksel på høyre side, den er kortere og dermed hopper ut?
det tviler jeg på siden bilen har fungert lenge før første gang det skjedde, og har brukt samme aksel hele tia.

+ tok deler fra riktig side av donorbilen

men skal kjøpe nytt lørdag og da setter jeg på alt fra samme bil så fungerer det ikek da så er det noe seriøst feil

Lagt inn: 10 jun 2007, 14:38
av og900turbo
Den yttre drivknuten sitter fast i drivakselen med en spennring som klikker fast i et spor på akselen. Det kan være at spennringen har sluppet ut av sporet og at drivakselen er presset helt i bunnen av knuten. Dette vil medføre at den blir for kort. Hvis du prøver å dra og puffe i drivakselen skal du kjenne en liten slakk som kommer både fra spennringen i sporet og fra slitasjen i selve knuten. Jeg vet ikke hvor lett det er å kjenne de to slakkene fra hverandre, men hvis du med først å dra hardt i drivakselen kjenner at du drar den ut til den stopper med et knepp, da vet du at du har dratt spennringen på plass igjen. Men det kreves nok at du overhaler den yttre knuten og strammer opp spennringen, slik at du unngår dette på nytt.

Eller som du har tenkt, skift alt. :)

Lagt inn: 10 jun 2007, 14:43
av janerik171187
og900turbo skrev:Den yttre drivknuten sitter fast i drivakselen med en spennring som klikker fast i et spor på akselen. Det kan være at spennringen har sluppet ut av sporet og at drivakselen er presset helt i bunnen av knuten. Dette vil medføre at den blir for kort. Hvis du prøver å dra og puffe i drivakselen skal du kjenne en liten slakk som kommer både fra spennringen i sporet og fra slitasjen i selve knuten. Jeg vet ikke hvor lett det er å kjenne de to slakkene fra hverandre, men hvis du med først å dra hardt i drivakselen kjenner at du drar den ut til den stopper med et knepp, da vet du at du har dratt spennringen på plass igjen. Men det kreves nok at du overhaler den yttre knuten og strammer opp spennringen, slik at du unngår dette på nytt.

Eller som du har tenkt, skift alt. :)
'


vi målte akslene, og den ene virket som at den var 0.5mm kortere enn den andre.

men igjen så hadde vi ikke stort nok skyvelær (brukte litt mer jalla metoder) så er ikke sikkert det er forskjellig lengde

skifter alt neste helg ivaffall

men skal titte litt på motorfester her og der, kanskje det er en synder der

Lagt inn: 11 jun 2007, 00:12
av Petter 900 T
gåent motorfeste, har skjedd før...

Petter

Lagt inn: 11 jun 2007, 05:49
av janerik171187
Petter 900 T skrev:gåent motorfeste, har skjedd før...

Petter
kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?


fant det her igår se

så ikke noe annet fancy, men skal titte litt under bilen idag

Lagt inn: 11 jun 2007, 08:17
av Petter 900 T
kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?

Nei, om øvre arm kommer innover så skal den langt inn før den gjør skade. (3 cm)

Sjekk motorfestet ditt med spett eller kubein, tror ikke du finner noe under bilen...

Petter

Lagt inn: 11 jun 2007, 18:35
av janerik171187
Petter 900 T skrev:kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?

Nei, om øvre arm kommer innover så skal den langt inn før den gjør skade. (3 cm)

Sjekk motorfestet ditt med spett eller kubein, tror ikke du finner noe under bilen...

Petter
hvor er det motorfestene ligger a :P?

har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden :P

en liten forklaring på hvor de ligger hadde vært kjekt, og holder det å bende de tilbake igjen eller må jeg bytte?

tror det følgerm ed ne del fester på motoren jeg henter til helga

Lagt inn: 12 jun 2007, 09:11
av Petter 900 T
hvor er det motorfestene ligger a ?

har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden


Sett fra høyre siden så er det på venstre side ja, siter et på andre siden, og et foran girkassa. Totalt 3

Nei, det kan ikke bendes tilbake, må byttes.

Petter

Lagt inn: 12 jun 2007, 18:07
av janerik171187
Petter 900 T skrev:hvor er det motorfestene ligger a ?

har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden


Sett fra høyre siden så er det på venstre side ja, siter et på andre siden, og et foran girkassa. Totalt 3

Nei, det kan ikke bendes tilbake, må byttes.

Petter
skal se om jeg får kjøpt festene også når jeg er på høggeren

er de like sålenge det er samme type blokk? er en 87mod forgasser på høggeren se som jeg alikevell skal demontere litt av

og detter hele motoren ned når jeg demonterer :P?

lett å demontere forresten?

først og fremst

trenger jeg kjøpe alle? regner egentlig med det er festet på passasjer sidne som er defekt

tok å brekka (brekkjernet) litt på det, og var en god cm eller 2 spillerom oppover idet (måtte seff ta i litt)

litt sidelengs også

+ ser at det festet har vært sveiset en gang i tia

Lagt inn: 12 jun 2007, 22:12
av Ottar N398
Tror du gjør lurere i å kjøpe et nytt :wink: Men siden du har t8 så kan jeg nevne at alle (med visse forbehold) 8 ventiler har mekaniske motorfester :wink:

Lagt inn: 12 jun 2007, 22:39
av og900turbo
Petter 900 T skrev:gåent motorfeste, har skjedd før...

Petter
Petter, vet du sånn ca. hva som skjer med motoren som forårsaker at tripoden ramler ut av medbringeren når motorfestet er gåent. Flytter motoren på seg eller noe sånt? Med motorfestet, mener du selve "kudden" eller stagene som står på den.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hendelsesforløpet?