Side 1 av 1
Ratt på OG 900 sitter meget godt fast
Lagt inn: 11 jun 2007, 21:25
av adverb
Har en 91’ 900 go’saab med det standard og noe mindre attraktive fireeikersrattet. Jeg har lenge hatt lyst på et sporty treeikers, og på festivalen ble et pent treeikers med ”gull-logo” innkjøpt.
Jeg forestilte meg at det bare var å løsne bolten og skiva som fester rattet til navet og dra rattet rett av. Men det var ikke så enkelt, rattet satt som limt og rikka seg ikke selv om jeg dro det jeg turte.
Klok av gamle skader, slo jeg opp i Haynes før jeg prøvde noe mer. I boka sto det at man måtte demontere dekselet under rattstammen, samt noen skruer som visstnok var plassert bak rattet i biler der standard ratt var montert. Lystig og fornøyd demonterte jeg dekselet og lette etter nevnte skruer uten å finne noen.
Spørsmålet er da hvor de mytiske skruene befinner seg. Mener man skuene til dekselet som det originale rattet delvis skjuler, eller er det noen andre som jeg ikke har funnet? Eller sitter bare rattet godt fast? Turte ikke å bruke så mye makt, siden man i boka advarte mot dette og anbefalte bruk av avdrager.
Håper at noen av dere kan belyse dette trivielle problemet for meg.
Lagt inn: 11 jun 2007, 21:54
av Frode N073
du trenge bare å løsna mutteren i midten. så e det bare å hala og dra te det løsne. du tror nok det sitte hardare enn det egentlig gjør.
det du ska passa på når du sette på det nya e at du ikkje knekke den litle tappen i blinklyshendelen som gjør at hendelen slår seg av når du rette opp bilen itte du har brukt blinklyset. (phu. lange setning)
fekk du boss med det nya rattet? mest sansynligt så trenge du det i tillegg te rattet.
Lagt inn: 11 jun 2007, 21:57
av adverb
Tusen takk for svar,
Treeikeren er et originalt Saab ratt, tror ikke jeg trenger ny boss til det? Satser på å prøve med en avdrager, ville bare forsikre meg at jeg hadde løsna det som skal løsnes før jeg bruker mer kraft.
Lagt inn: 11 jun 2007, 22:00
av Frode N073
de trerattå som eg kjenne te e de som e lagd av Nardi og de trenge du boss te. eg har et sånt i 900'en. sjekk prosjekt-tråden så ser du
edit: mulig eg misforsto. e det ratt med 3 eiker du meine? i såfall så e det boss innebygd

Lagt inn: 11 jun 2007, 22:05
av adverb
Hehe... stemmer tre (3) eikers

Lagt inn: 11 jun 2007, 22:06
av Frode N073
då e det bolt-on

Lagt inn: 12 jun 2007, 01:15
av Johan N828
Som nevnt. Min satt også veeeldig godt fast;) banka den løs;)
Lagt inn: 12 jun 2007, 11:31
av Surbotaab N369
hei
ett lite tips....
har du noe av messing eller kobber med litt tyngde i?
i så fall så legger du knærne under rattet og presser rattet av, i tilleg så bruker du det du har av messing eller kobber til å banke på rattstamma.... denne metoden har fungert for meg ihvertfall.... (har vært borti noen ratt som har sitte no forjæ....)
Lagt inn: 12 jun 2007, 21:47
av og900turbo
Flere måter å gjøre det på:
Rattet sitter jo på en akseltapp som er rillet og kon. Det jeg gjør etter å ha fjernet mutteren og skiva er å dra litt samtidig som jeg bender rattet i en slags bølgebevegelse rundt. Da jobbes rattet ut av låsinga mer effektivt enn ved bare å dra rett ut. Men vær forsiktig så ikke rattakselen blir bøyd. Du kjenner når det begynner å gi seg for mye.
Ved montering av det nye rattet er det nok å stramme til mutteren med et moment på 25 - 28 Nm, så blir det greiere neste gang.

Lagt inn: 12 jun 2007, 22:36
av Eirik N396
Jeg bruker samme metode som
og900turbo, og denne har aldri slått feil for min del

Lagt inn: 13 jun 2007, 20:52
av adverb
Tusen takk for alle svar.
Jeg fikk det til i går ved hjelp av god gammeldags muskelkraft, måtte riktignok dra så hardt at det gjorde vondt i triceps, men hva gjør man ikke for Saabens skyld?
Fikk montert det nye tre (3) eikers Saab rattet. Det var en ganske rar følelse å holde i et så tynt polstret ratt vs. Det tykke og gode gamle. Må vel i grunn innrømme at jeg syntes det gamle var bedre og mer komfortabelt, men det nye er ca. tusen ganger tøffere. Er ikke riktig sikker på om jeg vil beholde det, men jeg får prøve det en ukes tid.
Forøvrig lurer jeg på hva som er ”dealen” med at Saab-Scania logoen er i gull på det nye rattet. Har det sittet i en spesiell jubileums modell eller noe slikt?
Lagt inn: 13 jun 2007, 23:13
av Eirik N396
Kom med et bilde, jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette rattet er!
