Side 1 av 2
Saab 99 og andre saaber
Lagt inn: 01 mar 2004, 02:07
av Decepe
Hei jeg lurte på om deler (f.eks. understell o.l) fra 900 modellene passer en saab 99 83mod? Evt. hva som er likt og ulikt i de bilene.
Egentlig så er all informasjon om 99gl interessant
Lagt inn: 01 mar 2004, 10:31
av Trond N47
Je, det meste passer "bolt on". Framhjuls opphenget er svært likt med
unntak av støtdemperne. Bakhjulsopphenget er noe modifisert fra ca 86
på 900, men passer rett på også her med unntak av støtdemperne.
900 var egentlig bare en forlengning av 99. Den ble strekt ut foran og
bak framhjulene, og fikk combicoupe-hekken fra 99. Fra og med 80/81
kom også en sedanutgave av 900 med en ny bakende (som forøvrig
ble satt på 99 fra 85-87 og kalt SAAB 90).
SAAB 99 kom på markedet i 69 som 2 dørs med 1,7 l Triumph motor.
Deretter også med 1,85 l Triumph-motor. Ingen av disse var holdbare.
Fra 72 kom den med SAABs videreutviklede 2,0 liters motor (B-motoren).
I 74 kom den som EMS med mekanisk innsprøyting og 118 hk. Med
dobbelforgasser hadde den da 108 hk og 100 med enkel.
I 77 kom den som combi-coupe, og i 78 som turbo (140 hk). Fra og med
80 ble den bare levert med 2,0 forgassermotor med 100 hk. B motoren
var svært holdbar, men vannpumpa var kostbar å bytte. I 82 kom
den med den nye H-motoren fra 900.
Lagt inn: 01 mar 2004, 23:28
av Decepe
woho da er det håp om å få stasja nedi en snurre i svensken læll
Her er et bilde av gliset:
saabenmin
Lagt inn: 02 mar 2004, 08:12
av Børre N17
Må rette litt jeg Trond..
CombiCoupe kom alt i 1974, og EMS i 1972. (Men 72-73 hadde elektronisk innsprut, men K-jetronic kom som du sier på 74 modellene..)

Lagt inn: 02 mar 2004, 09:00
av Jørgen N237
Og i -76 som 5-dørs... Hadde en 75 5dørs i en måneds tid, ganske spesiell bil.. En kamerat av meg har den nå...
Lagt inn: 02 mar 2004, 13:18
av Trond N47
Børre skrev:
"Må rette litt jeg Trond..
CombiCoupe kom alt i 1974, og EMS i 1972. (Men 72-73 hadde elektronisk innsprut, men K-jetronic kom som du sier på 74 modellene..)"
Gikk litt fort det der, takk for rettelsene
Av mere interessante betraktninger rundt SAAB 99, så regner jeg med
at alle her kjenner til Teknikens Verden (på svensk) sin "elgtest".
De to raskeste bilene som er testet der er SAAB 99 1982 modell og
Volvo S80. Begge greide 80 km/t (9-5 greide rundt 70).
Lagt inn: 02 mar 2004, 15:31
av Hjelle, N6
Trond N47 skrev:
Av mere interessante betraktninger rundt SAAB 99, så regner jeg med
at alle her kjenner til Teknikens Verden (på svensk) sin "elgtest".
De to raskeste bilene som er testet der er SAAB 99 1982 modell og
Volvo S80. Begge greide 80 km/t (9-5 greide rundt 70).
Det kjem då mykje av at 99:an er bra balansert i standardutførsel, 900-en har litt mir ugunstig vektfordeling. 900:an er då berre ein 99:a som er forlengd litt i fronten for å få plass til meir motor og for betre deformasjonssone.
Hekken er ikkje so veldig ulik etter det eg huskar? Har for meg at ein 99:a cc og ein 900:a cc er nokso like når det gjeld lasteplass.
Lagt inn: 02 mar 2004, 17:58
av Børre N17
Skjønner godt at 99:an tåler mye elg.. Den er rimelig stiv i fronten, bl.a. går a-stolpen helt ned til inneskjermen, det gjør den ikke på og900. Platene er en bit tykkere også, men det går jo igjen utover deformasjonssonen...
Det er 50mm mer plass mellom kupeen og motoren på 900 i forhold til 99..

Lagt inn: 04 mar 2004, 12:42
av Trond N47
Elgtesten er en unnamanøver-test. Ingen elgkollisjon. Men begge
deler er 99 utmerket til, både svinging og slakting...
99 og 900 CC har akkurat samme lasterom. Og900 ble bygd om
for liggende kompakt-reservehjul i 1981, dette øket plassen litt.
Fint bilde av 99'an forresten, den ser ut som en 84 modell. Noen som
vet når 99 kom med den nye fronruten, tror det var på 74-modellene?
Lagt inn: 04 mar 2004, 15:16
av Decepe
Får komme meg ut i skogen og prøve bilen på en elg da
Btw...
http://www.saab4fun.com/projekt/a123.jpg <-- hvor får jeg tak i de lyktene billig?
Lagt inn: 04 mar 2004, 20:53
av Gjest
Lyktenene, eller rettere sagt hele USA-fronten går å få tak i, men neppe til en rimelig penge

Koster for ett par tusen.
Lagt inn: 04 mar 2004, 21:00
av Rune N35
Hold deg unna, jeg skal ha neste USA front som er til salgs!

Lagt inn: 05 mar 2004, 13:11
av Børre N17
Selve lyktene er ikke dyre, de er std 4" tror jeg. Men grillen og festene til lyktene er ikke gratis...

Lagt inn: 06 mar 2004, 19:55
av Decepe
Hmm droppe grill og plassere noen ekstra lykter foran istedenfor da..
Lagt inn: 08 mar 2004, 12:36
av Trond N47
Få tak i en 900 grill med crome og press den inn?!?
Det hadde gjort seg på en 99. Ta mål og sjekk, ikke
allverdens vanskelig å skjære i plast. Kapp ut en bit
på midten om du må, og skru den sammen i rett lengde.
Jeg har satt på 9-5 grill på min 9000
