Side 1 av 2

Lagt inn: 19 jun 2007, 19:52
av Isdahl N1069
Kanskje litt off-topic: Hvor får man tak i ett komplett bremse sett til en billig penge? Har sett Speedparts har Green Stuff serien og den serien der, men der er det bare 4 skiver og belegg... Mangler fortsatt klosser og kalippere. Har en OG900 og har kommet til det stadiet nå at jeg skal gå over hele systemet ved å bytte ut alt, men har ikke sett noen komplette systemer ennå... Kunne jeg fått litt hjelp, evt noen linker?

Lagt inn: 19 jun 2007, 20:29
av Peter
Anaconda skrev:Kanskje litt off-topic: Hvor får man tak i ett komplett bremse sett til en billig penge? Har sett Speedparts har Green Stuff serien og den serien der, men der er det bare 4 skiver og belegg... Mangler fortsatt klosser og kalippere. Har en OG900 og har kommet til det stadiet nå at jeg skal gå over hele systemet ved å bytte ut alt, men har ikke sett noen komplette systemer ennå... Kunne jeg fått litt hjelp, evt noen linker?
Belegg og klosser er da det samme

Med oppgraderte skiver og klosser så kunker det da fint med standar kalippere, evt så er det mange som setter skiver og kalippere fra nyere 9000 forran på og900 da disse er større.

Så hvis du skal gå over alt av bremse system og samtiding oppgradere så er det vell like greit å kjøpe sports bremse kit til 9000 og så kjøpe nye standar 9000 kalippere ville jeg tro

Lagt inn: 19 jun 2007, 20:37
av Isdahl N1069
Du tenker på det Brembo settet??? Mye ligger slike nye 9000 kalippere på i pris da? Har ikke planlagt å legge så mye i bremse kit, men ja det er viktig med ordentlige bremser med tanke på sikkerheten, men føler ikke at Green, Red og Yellow stuff er no dårlig... I forhold til Brembo så er de jo det....

Lagt inn: 19 jun 2007, 21:46
av og900turbo
Anaconda, bare et lite spørsmål.

På den 900 87-modellen din, har du den nye typen bremser med ventilerte skiver foran og håndbrekket på bakhjulene?

Hvis ikke begrenses utvalget i bremsekit betraktelig....

Lagt inn: 19 jun 2007, 22:36
av Peter
Anaconda skrev:Du tenker på det Brembo settet??? Mye ligger slike nye 9000 kalippere på i pris da? Har ikke planlagt å legge så mye i bremse kit, men ja det er viktig med ordentlige bremser med tanke på sikkerheten, men føler ikke at Green, Red og Yellow stuff er no dårlig... I forhold til Brembo så er de jo det....
Nei jeg tenkte på EBC/green stuff settet det ligger på 3620, brembo settet koster 9400, begge priser før klubb rabatter, MEN jeg så ikke at du hadde 87 modell, da har du jo gamle typen bremsene, og da passer IKKE 9000 bremsene rett på, da må du eventuelt bygge om til nyere understellet.

Lagt inn: 19 jun 2007, 22:58
av Ingvar N629
P3t3r skrev:da må du eventuelt bygge om til nyere understellet.
Bare det gir deg jo en ny bil!

Lagt inn: 20 jun 2007, 11:37
av Isdahl N1069
og900turbo skrev:Anaconda, bare et lite spørsmål.

På den 900 87-modellen din, har du den nye typen bremser med ventilerte skiver foran og håndbrekket på bakhjulene?

Hvis ikke begrenses utvalget i bremsekit betraktelig....
Har ikke ventilerte og brekk på forhjul...
Sant det, kan jo bygge om understell, men da blir prosjektet større enn det jeg hadde forventet gitt :P

Lagt inn: 20 jun 2007, 11:39
av Isdahl N1069
Betyr det at Green-stuff bremsekit'et ikke passer på min allikevel da, eller var det 9000 bremsene som da ikke passer???

Lagt inn: 20 jun 2007, 11:49
av Morten-N146
Nå stjeler dere tråden her :wink:

Lagt inn: 20 jun 2007, 13:31
av Hjelle, N6
Derfor delar eg tråden. :)

Lagt inn: 21 jun 2007, 18:54
av Peter
Anaconda skrev:Betyr det at Green-stuff bremsekit'et ikke passer på min allikevel da, eller var det 9000 bremsene som da ikke passer???
Du får Green-stuff kit til det gamle understellet også, men 9000 bremsene passer bare på det nyere.

Lagt inn: 21 jun 2007, 19:01
av Isdahl N1069
Det var da enda godt :)

Lagt inn: 21 jun 2007, 22:59
av og900turbo
Jeg har kjørt med sånne bremser på begge 99-ene, og det har vært ganger det har luktet mistenkelig brent bremsekloss opp gjennom årene. Men hvis du vedlikeholder bremsekaliprene foran godt, slik at åket ikke blir tregt og ligger på med ytterste klossen hele tida, og i tillegg kjører med alu-felger og holder kontaktflatene mellom nav og felg rene slik at du får god varmeoverføring er de ikke så verst, de bremsene.

Speedparts har faktisk et sportsbremsekit XB-201 med slissede skiver og green stuff belegg til din bil, så hvis du monterer det, og kaliprene ikke er trege, skal du kunne føle deg rimelig trygg på bremsene.

Vær også nøye med å bytte bremseslanger hvis de ser sprukne ut, for det er meget viktig at bremsesystemet er i topp stand hele tida.

Sier det av egen erfaring, da jeg sprengte en slange på 96-en min en gang. Det gikk heldigvis bra...

Etter det har jeg begynt å teste bremsene med jevne mellomrom. Kjører i 60 - 70 og trår til så hardt at alle hjulene så vidt triller og blir låst rett før stopp. Da skal det være 4 like lange svartspor på noen få meter etter bilen. Det kan virke brutalt, men er god øvelse i å dosere bremsekraft + at du får god kontroll på at bremsesystemet er i orden....

Har aldri merket noe til "flat-spots" etter denne behandlingen, jeg tror de kommer ved lengre låsing i høyere hastigheter.

Lagt inn: 22 jun 2007, 11:33
av Isdahl N1069
og900turbo skrev:Jeg har kjørt med sånne bremser på begge 99-ene, og det har vært ganger det har luktet mistenkelig brent bremsekloss opp gjennom årene. Men hvis du vedlikeholder bremsekaliprene foran godt, slik at åket ikke blir tregt og ligger på med ytterste klossen hele tida, og i tillegg kjører med alu-felger og holder kontaktflatene mellom nav og felg rene slik at du får god varmeoverføring er de ikke så verst, de bremsene.

Speedparts har faktisk et sportsbremsekit XB-201 med slissede skiver og green stuff belegg til din bil, så hvis du monterer det, og kaliprene ikke er trege, skal du kunne føle deg rimelig trygg på bremsene.

Vær også nøye med å bytte bremseslanger hvis de ser sprukne ut, for det er meget viktig at bremsesystemet er i topp stand hele tida.

Sier det av egen erfaring, da jeg sprengte en slange på 96-en min en gang. Det gikk heldigvis bra...

Etter det har jeg begynt å teste bremsene med jevne mellomrom. Kjører i 60 - 70 og trår til så hardt at alle hjulene så vidt triller og blir låst rett før stopp. Da skal det være 4 like lange svartspor på noen få meter etter bilen. Det kan virke brutalt, men er god øvelse i å dosere bremsekraft + at du får god kontroll på at bremsesystemet er i orden....

Har aldri merket noe til "flat-spots" etter denne behandlingen, jeg tror de kommer ved lengre låsing i høyere hastigheter.
Høres bra ut det... Hadde tenkt å bytte slangene ut med stålspunnende slanger, just in case. Så blir det vel ett el annet Stuff kit på meg... Green er jo billig, men ser ikke bort ifra å kanskje heller gå for Red, eller Yellow :wink:

Lagt inn: 22 jun 2007, 15:59
av Eirik N396
Kanskje ikke nødvendig å si det, men stålomspunnede er ikke tillatt til gatebruk, så vidt jeg har forstått. (Skal ikke nekte for at jeg har tenkt å bruke det selv :oops:)

viewtopic.php?t=3735
viewtopic.php?t=12947