Side 1 av 1

Gule Koni på saab 9-5?

Lagt inn: 23 jun 2007, 09:59
av oddi N108
Hei
har akkurat fått i hus senkesettet mitt, osm består av eibach fjærer og gule koni dempere.. Disse skal være justerbare, og jeg lurer bare på hvordan de bør justeres? så stive som mulig? så myke som mulig? midt i mellom? hva er best på en saab 9-5 "limousine" fra 98?

mvh oddi

Lagt inn: 23 jun 2007, 10:14
av Gunnar N326
Det er vanlig å begynne med den innstillingen dem har, dvs den mykeste. Så justerer du opp om noen år, når de begynner å bli litt mykere... Hvis du ikke kjører på bane da, da er det vel å stille opp etter banen, men det kan jeg ingenting om.. :oops:
Bare så det er sagt: Du trenger ikke justere opp gule Koni for at de skal være faste.. :wink:

Lagt inn: 23 jun 2007, 10:20
av Rune N35
Anbefaler deg ikke å justere dem på det hardeste, det kan de som har sitti på med meg skrive under på. Bilen får, i tillegg til å være noe ukomfortabel, litt feil chassireaksjoner spesielt ved unnamanøver. Bakenden er lett å provosere ut. Merka det spesielt godt på slalomen.
Så mine skal justeres ned noe før Vålerbanen, men må laborere litt. Hadde håpa å få teste med litt Autoslalom på Gardermoen i dag, men her regner det kaniner...

Lagt inn: 24 jun 2007, 06:24
av TurboRoger_N486
Har justert mine medium - dvs midt mellom hardest og mykest. Synes det fungerer veldig fint. Har originalt sportschassi da, så kan hende det blir litt ukomfortabelt når du har senkesett i tillegg. Bilen blir iallefall veldig fast og fin, selv med originale fjærer...

Lagt inn: 25 jun 2007, 10:08
av oddi N108
Ok, får gå for mykeste justeringa i første omgang da... men jeg spør for nyskjerrighetens skyld; HVORDAN justeres de? prøvde å vri på den blanke delen og holde fast dne gule. skjedde ikke noe spesielt da tror jeg, selvom det virket som den gikk over et hakk ellerno da dempern (bak) var trykket helt sammen...

mvh oddi

Lagt inn: 25 jun 2007, 12:07
av Stalfa
De gule har justering på toppen. Hadde det iallefall sist jeg hadde hendene i dem.

Lagt inn: 25 jun 2007, 14:18
av EdHunter N815
Det stemmer som du sier at demperen bak skal klemmes helt sammen og så vris så du kjenner et knepp for å justeres. Vri mot klokken for å få dem mykere, med klokken for hardere. Det skal være tre trinn, myk, medium og hard.
Hvordan det er fremme til denne bilen vet jeg ikke, men på bilen jeg hadde før (ford...) var det en liten tapp oppå slik at de kunne justeres med et lite plastratt som fulgte med. Disse kunne justeres mens demperne var montert i bilen, og trengte ikke noen sammenklemming. Kun å vri på den lille tappen. Mener også å huske at justeringen forran var "trinnløs", og at for å få mykeste innstilling var det bare å vri mot venstre til det stoppet.

Lagt inn: 25 jun 2007, 16:01
av Rune N35
Dempern må helt av bilen før du kan justere den, og den må presses helt sammen og vris for å justere.

Går ganske greit fram av tegninga som følger med.