Side 1 av 1

Bilen bruker litt olje, men null slark i turbo

Lagt inn: 24 jun 2007, 13:15
av Cato N698
Hei

Det har seg slik at bilen min bruker ørlitegrann olje, og det er litt olje i trykkrør og dumpventil.
Dette var mye værre før jeg oppgraderte veivhusventilasjonen (blårøyk ved oppstart om morgenen osv).
Jeg var i Hokksund og skrudde litt med Anders, vi fant ut at det var så og si ingen slark i turboen min (det var da vi fant ut at jeg skulle oppgradere veivhusventilasjonen).
Men bilen min bruker litt olje som sagt, så kan en turbo være "sliten"/bruke olje selv om det er null slark i den?
Også er bilen min litt rar på tomgang av og til, den kan av og til dø ut når jeg trykker inn clutchen (som oftest etter at jeg har dratt på litt).
Hva er det som styrer tomgangen på bilen min? (9-3, T7)

Mvh

Lagt inn: 24 jun 2007, 22:07
av matrox N522
Samme med min. Men jeg fikk høre fra Saabdude at det ikke var unormalt at den brukte 1 liter olje på 10k km med den turboen som sitter i disse bilene.
Men er litt kjedelig likevel :\

Lagt inn: 24 jun 2007, 22:47
av Cato N698
Skjønner.

Idag tok jeg av trykkrøret på bilen min og renset og festet det skikkelig igjen, jaggu ble ikke tomgangsproblemet borte, håper det holder seg slik da.
Men motorlampen min begynte å lyse idag, jeg får vente til servicen jeg har bestilt for å lese av feilkoder men bilen oppfører seg ikke unormalt.

Lagt inn: 25 jun 2007, 23:26
av Cato N698
En liten oppdatering: tomgangen er stabil, jeg har prøvd å fremkalle "problemet" idag, men den er dønn stabil :)


EDIT: snakket med en svenske på STCS, han mente det var normalt at det lå en liten hinne med olje i trykkrør osv, ikke vet jeg. Skal rense alle steder hvor det er olje en dag og se litt på det.


...idag løsnet den ytre drivmansjetten min :roll:

Re: Bilen bruker litt olje, men null slark i turbo

Lagt inn: 26 jun 2007, 10:37
av Ingvar N629
Cato N698 skrev: Det har seg slik at bilen min bruker ørlitegrann olje, og det er litt olje i trykkrør og dumpventil.
Det er helt normalt. Alle biler har oljeforbruk, spørsmålet er om den bruker for mye. Må du fylle på olje fordi nivået kryper under min-merket på peilepinnen i løpet av et 10000 km-intervall, så vil jeg si at det er for mye, men går du på merkeverksted så kan du nok få et annet svar. Det tolereres temmelig mye oljeforbruk har jeg hørt.

Tomgangen din reguleres så vidt jeg vet via spjeldhuset og tenningstidspunktet. Rens av spjeldhus kan være greit om det ser forj**** ut.