Litt research for mutter`n =P Generelle problemer 9000 -97

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Litt research for mutter`n =P Generelle problemer 9000 -97

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 21:15

Dette dreier seg om en 9000 CSE jubilèums modellen fra 97. Forrige helg da bruttern var hos en vennine og skulle reise derfra på kvelden ville ikke bilen starte. Startmotoren dreide rundt men motoren fikk ikke noe tenning. Bensinpumpa ble byttet i sept. i fjor. Startsperra hadde det heller ikke noe med å gjøre. Noen som kan hjelpe meg her, så jeg kan formidle info videre til en desperat mor???

På forhånd takk av alle innlegg som blir skrevet :wink:
Sist redigert av Isdahl N1069 den 08 jul 2007, 03:08, redigert 1 gang totalt.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 25 jun 2007, 21:48

Har inntrykk av at DI-kasett er et tips som stadig går igjen :) Kan isåfall være lurt å prøvebytte, før du kjøper en ny. Brukte er stadig å finne på STCS, om en ikke vil kjøpe helt ny.

Endret forøvrig topicen til noe som faktisk beskriver problemet ;)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:08

Er ikke så veldig inn i dette ennå, og det er heller ikke mamma så hva er en DI-kasett???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:11

Og den gjør hva?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2007, 22:11

Det er den kassetten som sitter oppå toppen på motoren, festet med 4 skruer og en stor plugg på høyre side (sett forfra). Denne har kort og greit oppgaven med å gi gnist i tennpluggene, mye samme jobben som fordeleren gjør på andre biler.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:12

Ah skjønner... så den kan være gåen den da eller?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:15

Og mammas har akkurat runda 260` :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:19

Har jeg en DI-kasett i min da? Evt om de kan byttes om for å sjekke om det er det som er prob? Enkel sak, eller er det no Saab-verksted må gjøre og suge noen tusen ut av lomma
på muttern? :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2007, 22:25

Nei du har nok fordeler i din bil, DI kom ikke før på senere modeller. Det du kan gjøre er å reise til ditt nærmeste saabverksted og høre om de har en testkassett du kan få prøve. De fleste merkeverksteder har det. Eventuelt er det kanskje noen du kjenner som har en bil med DI, bare pass på at den er rød...

Det er en meget enkel sak så sant du får lånt en ny kassett, du drar ut pluggen på enden, skrur ut de 4 skruene på toppen og løfter den rett opp. Pass på så den ikke blir snudd på hodet, det kan den ta skade av! Så setter du nedi den andre, setter i pluggen og skrur i skruene. Husk skruene, da det er gjennom disse kassetten får jording! Deretter er det bare å prøve og se om dritten starter, gjenta i motsatt rekkefølge for å bytte tilbake til den gamle ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:26

Men trenger man no spes god peiling for å få fiksa det? Eller trenger man bare å få tak i en ny DI-kasett hvis det er det som er prob, og erstatte den med den som er gåen??? Verkstedet tar vel det delen er verdt pluss 1 lappen for arbeidet elns... Men det er jo usikkert siden jeg ikke kan få tak i noen annen DI-kasett enn den som sitter i og får testa det. Er ikke hjemme for tiden.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:29

Det klarer de sikkert hjemme, hvis de hadde hatt tid. Men takker for svar folx, da er jeg ihvertfall en erfaring rikere :wink: Evt vente på rapporten fra verkstedet og se hva de hadde å si på saken. Men har 16V motoren DI-kasett da? Har DI-kasett no med EFI motorer å gjøre el, er det derfor jeg ikke har det? Siden jeg har vel mekanisk insprøytning.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2007, 22:50

Daniel: DI kom før 94, for jeg har det på min. Trionic med DI kom vel i 94. Er litt usikker på hvilken bil som først kom med DI, men jeg tror det var 9000 2,3T som kom i 91 med DI/APC systemet. Usikker på om noen andre utgaver av 9000 fikk det samtidig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jun 2007, 23:12

Finnes vel DI+APC på biler fra M88B på 9000 :wink: Men det er vel litt offtopic
Beveger turtellernåla seg når du prøver å starte? Hvis ikke er vel Veivakselgiveren synderen :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 08:28

Som sagt så er je ike hjemme for tia, så får ikke gjort researchen selv... Virket på de som at de ville sende den inn, for de trengte bilen fortest mulig. :P De er ikke som oss de vettu, som ser frem til å mekke litt ;)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 26 jun 2007, 12:29

edhunter: min M93 2.3T har trionic og DI ;)

det finnes visst gamle typer tennkassetter også, ikke "bare" rød og svart.. disse hadde et litt annet støpsel og ledningene en litt annen sukkerbit for å komme seg inn i det, så klart.

og anaconda: om du står et HVILKET som helst sted med en 10mm skralle (eller en litt større type torx-bit som jeg ser mange andre har) så er jobben gjort så fort du ser på tennkassetten. NULL problem, ikke la et verksted gjøre det for deg. og i alle fall ikke la dem ta betalt for det. i så fall bare for to minutters arbeid! hehe.

om du bytter denne selv, kan du til og med få et lite glimt av toppen på tennpluggene dine! YEAH!!

Edit: litt uoppmerksom her, hehe. så ikke at du ikke var hjemme hos din mor og far for tida :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar