Side 1 av 2
Litt research for mutter`n =P Generelle problemer 9000 -97
Lagt inn: 25 jun 2007, 21:15
av Isdahl N1069
Dette dreier seg om en 9000 CSE jubilèums modellen fra 97. Forrige helg da bruttern var hos en vennine og skulle reise derfra på kvelden ville ikke bilen starte. Startmotoren dreide rundt men motoren fikk ikke noe tenning. Bensinpumpa ble byttet i sept. i fjor. Startsperra hadde det heller ikke noe med å gjøre. Noen som kan hjelpe meg her, så jeg kan formidle info videre til en desperat mor???
På forhånd takk av alle innlegg som blir skrevet

Lagt inn: 25 jun 2007, 21:48
av Eirik N396
Har inntrykk av at DI-kasett er et tips som stadig går igjen

Kan isåfall være lurt å prøvebytte, før du kjøper en ny. Brukte er stadig å finne på STCS, om en ikke vil kjøpe helt ny.
Endret forøvrig topicen til noe som faktisk beskriver problemet

Lagt inn: 25 jun 2007, 22:08
av Isdahl N1069
Er ikke så veldig inn i dette ennå, og det er heller ikke mamma så hva er en DI-kasett???
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:11
av Isdahl N1069
Og den gjør hva?
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:11
av EdHunter N815
Det er den kassetten som sitter oppå toppen på motoren, festet med 4 skruer og en stor plugg på høyre side (sett forfra). Denne har kort og greit oppgaven med å gi gnist i tennpluggene, mye samme jobben som fordeleren gjør på andre biler.
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:12
av Isdahl N1069
Ah skjønner... så den kan være gåen den da eller?
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:15
av Isdahl N1069
Og mammas har akkurat runda 260`

Lagt inn: 25 jun 2007, 22:19
av Isdahl N1069
Har jeg en DI-kasett i min da? Evt om de kan byttes om for å sjekke om det er det som er prob? Enkel sak, eller er det no Saab-verksted må gjøre og suge noen tusen ut av lomma
på muttern?

Lagt inn: 25 jun 2007, 22:25
av EdHunter N815
Nei du har nok fordeler i din bil, DI kom ikke før på senere modeller. Det du kan gjøre er å reise til ditt nærmeste saabverksted og høre om de har en testkassett du kan få prøve. De fleste merkeverksteder har det. Eventuelt er det kanskje noen du kjenner som har en bil med DI, bare pass på at den er rød...
Det er en meget enkel sak så sant du får lånt en ny kassett, du drar ut pluggen på enden, skrur ut de 4 skruene på toppen og løfter den rett opp. Pass på så den ikke blir snudd på hodet, det kan den ta skade av! Så setter du nedi den andre, setter i pluggen og skrur i skruene. Husk skruene, da det er gjennom disse kassetten får jording! Deretter er det bare å prøve og se om dritten starter, gjenta i motsatt rekkefølge for å bytte tilbake til den gamle

Lagt inn: 25 jun 2007, 22:26
av Isdahl N1069
Men trenger man no spes god peiling for å få fiksa det? Eller trenger man bare å få tak i en ny DI-kasett hvis det er det som er prob, og erstatte den med den som er gåen??? Verkstedet tar vel det delen er verdt pluss 1 lappen for arbeidet elns... Men det er jo usikkert siden jeg ikke kan få tak i noen annen DI-kasett enn den som sitter i og får testa det. Er ikke hjemme for tiden.
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:29
av Isdahl N1069
Det klarer de sikkert hjemme, hvis de hadde hatt tid. Men takker for svar folx, da er jeg ihvertfall en erfaring rikere

Evt vente på rapporten fra verkstedet og se hva de hadde å si på saken. Men har 16V motoren DI-kasett da? Har DI-kasett no med EFI motorer å gjøre el, er det derfor jeg ikke har det? Siden jeg har vel mekanisk insprøytning.
Lagt inn: 25 jun 2007, 22:50
av EdHunter N815
Daniel: DI kom før 94, for jeg har det på min. Trionic med DI kom vel i 94. Er litt usikker på hvilken bil som først kom med DI, men jeg tror det var 9000 2,3T som kom i 91 med DI/APC systemet. Usikker på om noen andre utgaver av 9000 fikk det samtidig.
Lagt inn: 25 jun 2007, 23:12
av Ottar N398
Finnes vel DI+APC på biler fra M88B på 9000

Men det er vel litt offtopic
Beveger turtellernåla seg når du prøver å starte? Hvis ikke er vel Veivakselgiveren synderen

Lagt inn: 26 jun 2007, 08:28
av Isdahl N1069
Som sagt så er je ike hjemme for tia, så får ikke gjort researchen selv... Virket på de som at de ville sende den inn, for de trengte bilen fortest mulig.

De er ikke som oss de vettu, som ser frem til å mekke litt

Lagt inn: 26 jun 2007, 12:29
av Edward N812
edhunter: min M93 2.3T har trionic og DI
det finnes visst gamle typer tennkassetter også, ikke "bare" rød og svart.. disse hadde et litt annet støpsel og ledningene en litt annen sukkerbit for å komme seg inn i det, så klart.
og anaconda: om du står et HVILKET som helst sted med en 10mm skralle (eller en litt større type torx-bit som jeg ser mange andre har) så er jobben gjort så fort du ser på tennkassetten. NULL problem, ikke la et verksted gjøre det for deg. og i alle fall ikke la dem ta betalt for det. i så fall bare for to minutters arbeid! hehe.
om du bytter denne selv, kan du til og med få et lite glimt av toppen på tennpluggene dine! YEAH!!
Edit: litt uoppmerksom her, hehe. så ikke at du ikke var hjemme hos din mor og far for tida
