Oljelekk fra svinghjul lageret\simringen etter clutchbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Oljelekk fra svinghjul lageret\simringen etter clutchbytte

Legg inn av Morti » 25 jun 2007, 23:33

Jeg bytta clutch i går på min 900 t16 (91 mod motor). Måtte bruke litt vold for å få den gamle clutchen av. Det gikk greit å få på sinter`n.. men i etterkant så har det dukket opp et problem:

Det pipler\spruter olje ut av svinghjulslageret når jeg drar på. Etter det jeg kan se så kan ikke olja komme fra andre steder en der. Dette er sikkert på grunn av at lageret\simringen fikk juling når jeg skulle ha av clutchen....

Mitt spm er:

Går det an å bytte den simringen som jeg har hørt skal være der med motor i bilen, eller må det en større operasjon til?

Edit: Er det i det hele tatt noen simring bak svinghjulet? Ifølge en epc tegning jeg har sett så ser det ut som det kun er lageret som tetter der..

Er jo ikke tess med olje på clutchen.. slurer jo så fort den bikker 1 bar.. så er like greit å ta det rolig til dette er i orden.
Sist redigert av Morti den 26 jun 2007, 08:21, redigert 1 gang totalt.
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 26 jun 2007, 07:16

Tror du må ut med motor/gearkasse og dele disse og av med svinghjulet for å skifte simringen rundt veiva. Tror ikke clutchen har bra av å få olje på seg. Da blir den ødelagt, rett og slett. Dessverre. :?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 26 jun 2007, 07:20

Skulle så gjerne hatt svar fra noen som er helt sikre altså... :roll: Har hørt rykter om at det går fint å bruke en simringtang og nappe den ut
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 26 jun 2007, 07:26

Får du av svinghjulet uten å dele motor og kasse skal det gå bra å bytte simring. Men er usikker på om du får av svinghjulet.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 26 jun 2007, 07:34

Svinghjulet er ikkeno problem å få av med motor i! Det er jeg sikker på.. :D
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 26 jun 2007, 20:02

Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 26 jun 2007, 23:17

Petter 900 T skrev:Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter
Endelig en som visste sikkert :) Takk takk Petter, nå kommer jeg til å sove bedre i natt hehe 8)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 jun 2007, 15:12

Morti skrev:
Petter 900 T skrev:Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter
Endelig en som visste sikkert :) Takk takk Petter, nå kommer jeg til å sove bedre i natt hehe 8)
Jeg også :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 27 jun 2007, 15:49

dere kara i Dramen altså. Kan ikke holde fingra fra fatet :P

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 28 jun 2007, 08:04

Har byttet den simringen selv, ikke noe problem det. Kan være litt kødden å få rett inn. Bytt det lille lageret som sitter i svinghjulet også da, koster ikke mange kronene.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 28 jun 2007, 08:15

Hurray 8)

Har kjøpt nytt lager, simring, slavesylinder, utløserlager... det meste!

Skal også prøve å få på 9000 trykkplata jeg handla på festivalen.. jeg fant ut at jeg ikke hadde 9000 plate alikevel. Skjønner ikke hvordan org clutchen har holdt så bra hittil!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 30 jun 2007, 19:15

I dag har jeg hatt av clutch og svinghjul , men det var knusk tørt bak der! Heller ikke antydning til oljesprut bak på svinghjulet.. så da er mitt spm:

Hvor kan oljea komme fra?

Jeg har sjekka blokk, oljeretur fra turbo.. slanger, ALT! Kan det være pakningen mellom blokk og kasse som har gitt seg litt akkurat under svinghjulet? Det er der olja ser ut til å komme ut, men siden det ikke lekker når jeg ruser\står stille (prøvde gass\brems og lada 1 bar på løftebukken, men det kom ikke en dråpe ut da) så er det litt vanskelig å se akkurat hvor det kommer ut. All olje som kommer ser ut til å lekke ut under svinhjulet og dryppe ut av dreneringshullet under s.hjulet og ned på bakken

Det er tydelig at det er i nærheten av bunnen av svinghjulet, siden olja blir kasta rundt av s.hjulet i motoren..

Noen som har andre tanker en meg?
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jun 2007, 21:14

Mulig det lekker kun med kald olje, prøv å kjør den skikkelig varm og se hva som skjer da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 30 jun 2007, 22:21

På 99 B-motorene var det mulig å skru i to skruer til i delingsplanet mellom motor og girkasse bak svinghjulet. De kommer du ikke til uten å skru av svinghjulet, så de ble fort skippet for å slippe å skru av svinghjulet hver gang motor og girkasse skulle deles. Så opprinnelig var det tenkt at for å være sikker på at det var tett bak svinghjulet skulle det klemmes med to skruer der også.....

Jeg kom til å tenke på dette når jeg leste denne tråden.

Morti, du skal ikke se bort fra at det kan lekke i delingsplanet mellom motor og girkasse. Nå når du har svinghjulet demontert, kan du se to hull uten skruer i mot girkassa, eller har de forandret gavlplata siden den gang? (1977)

Jeg skrudde i hvert fall den gangen i de skruene for sikkerhets skyld. Så fikk jeg heller ta jobben med å demontere svinghjulet neste gang motoren skulle deles.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 01 jul 2007, 15:16

Da skal jeg pelle det opp igjen å se om det er 2 skruer der... det la jeg ikke merke til forrige gang jeg hadde det oppe!


Begynner å bli temmelig dreven på clutch demontering\montering nå da! :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Svar