Side 1 av 2

Oljelekk fra svinghjul lageret\simringen etter clutchbytte

Lagt inn: 25 jun 2007, 23:33
av Morti
Jeg bytta clutch i går på min 900 t16 (91 mod motor). Måtte bruke litt vold for å få den gamle clutchen av. Det gikk greit å få på sinter`n.. men i etterkant så har det dukket opp et problem:

Det pipler\spruter olje ut av svinghjulslageret når jeg drar på. Etter det jeg kan se så kan ikke olja komme fra andre steder en der. Dette er sikkert på grunn av at lageret\simringen fikk juling når jeg skulle ha av clutchen....

Mitt spm er:

Går det an å bytte den simringen som jeg har hørt skal være der med motor i bilen, eller må det en større operasjon til?

Edit: Er det i det hele tatt noen simring bak svinghjulet? Ifølge en epc tegning jeg har sett så ser det ut som det kun er lageret som tetter der..

Er jo ikke tess med olje på clutchen.. slurer jo så fort den bikker 1 bar.. så er like greit å ta det rolig til dette er i orden.

Lagt inn: 26 jun 2007, 07:16
av Morten-N146
Tror du må ut med motor/gearkasse og dele disse og av med svinghjulet for å skifte simringen rundt veiva. Tror ikke clutchen har bra av å få olje på seg. Da blir den ødelagt, rett og slett. Dessverre. :?

Lagt inn: 26 jun 2007, 07:20
av Morti
Skulle så gjerne hatt svar fra noen som er helt sikre altså... :roll: Har hørt rykter om at det går fint å bruke en simringtang og nappe den ut

Lagt inn: 26 jun 2007, 07:26
av Morten-N146
Får du av svinghjulet uten å dele motor og kasse skal det gå bra å bytte simring. Men er usikker på om du får av svinghjulet.

Lagt inn: 26 jun 2007, 07:34
av Morti
Svinghjulet er ikkeno problem å få av med motor i! Det er jeg sikker på.. :D

Lagt inn: 26 jun 2007, 20:02
av Petter 900 T
Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter

Lagt inn: 26 jun 2007, 23:17
av Morti
Petter 900 T skrev:Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter
Endelig en som visste sikkert :) Takk takk Petter, nå kommer jeg til å sove bedre i natt hehe 8)

Lagt inn: 27 jun 2007, 15:12
av alex_ander3@hotmail.com
Morti skrev:
Petter 900 T skrev:Tetningen sitter i "frontplata" som starteren sitter i, kan byttes i bilen.

Petter
Endelig en som visste sikkert :) Takk takk Petter, nå kommer jeg til å sove bedre i natt hehe 8)
Jeg også :D

Lagt inn: 27 jun 2007, 15:49
av Johan N828
dere kara i Dramen altså. Kan ikke holde fingra fra fatet :P

Lagt inn: 28 jun 2007, 08:04
av Kristian N70
Har byttet den simringen selv, ikke noe problem det. Kan være litt kødden å få rett inn. Bytt det lille lageret som sitter i svinghjulet også da, koster ikke mange kronene.

Lagt inn: 28 jun 2007, 08:15
av Morti
Hurray 8)

Har kjøpt nytt lager, simring, slavesylinder, utløserlager... det meste!

Skal også prøve å få på 9000 trykkplata jeg handla på festivalen.. jeg fant ut at jeg ikke hadde 9000 plate alikevel. Skjønner ikke hvordan org clutchen har holdt så bra hittil!

Lagt inn: 30 jun 2007, 19:15
av Morti
I dag har jeg hatt av clutch og svinghjul , men det var knusk tørt bak der! Heller ikke antydning til oljesprut bak på svinghjulet.. så da er mitt spm:

Hvor kan oljea komme fra?

Jeg har sjekka blokk, oljeretur fra turbo.. slanger, ALT! Kan det være pakningen mellom blokk og kasse som har gitt seg litt akkurat under svinghjulet? Det er der olja ser ut til å komme ut, men siden det ikke lekker når jeg ruser\står stille (prøvde gass\brems og lada 1 bar på løftebukken, men det kom ikke en dråpe ut da) så er det litt vanskelig å se akkurat hvor det kommer ut. All olje som kommer ser ut til å lekke ut under svinhjulet og dryppe ut av dreneringshullet under s.hjulet og ned på bakken

Det er tydelig at det er i nærheten av bunnen av svinghjulet, siden olja blir kasta rundt av s.hjulet i motoren..

Noen som har andre tanker en meg?

Lagt inn: 30 jun 2007, 21:14
av Ingvar N629
Mulig det lekker kun med kald olje, prøv å kjør den skikkelig varm og se hva som skjer da.

Lagt inn: 30 jun 2007, 22:21
av og900turbo
På 99 B-motorene var det mulig å skru i to skruer til i delingsplanet mellom motor og girkasse bak svinghjulet. De kommer du ikke til uten å skru av svinghjulet, så de ble fort skippet for å slippe å skru av svinghjulet hver gang motor og girkasse skulle deles. Så opprinnelig var det tenkt at for å være sikker på at det var tett bak svinghjulet skulle det klemmes med to skruer der også.....

Jeg kom til å tenke på dette når jeg leste denne tråden.

Morti, du skal ikke se bort fra at det kan lekke i delingsplanet mellom motor og girkasse. Nå når du har svinghjulet demontert, kan du se to hull uten skruer i mot girkassa, eller har de forandret gavlplata siden den gang? (1977)

Jeg skrudde i hvert fall den gangen i de skruene for sikkerhets skyld. Så fikk jeg heller ta jobben med å demontere svinghjulet neste gang motoren skulle deles.....

Lagt inn: 01 jul 2007, 15:16
av Morti
Da skal jeg pelle det opp igjen å se om det er 2 skruer der... det la jeg ikke merke til forrige gang jeg hadde det oppe!


Begynner å bli temmelig dreven på clutch demontering\montering nå da! :lol: