Saab 900 Turbo 8v 87 org. ladetrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Saab 900 Turbo 8v 87 org. ladetrykk?

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 15:23

Hva ligger denne på i org ladetrykk? Uten no modifikasjoner
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 26 jun 2007, 15:24

ca 0,7 bar meine eg det ska ver
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 15:25

Så med resirk. dumpventil får men den pysjlyden alle vil ha da? Eller burde man ha nærmere 1,0 bar før det høres?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 16:38

Du får den lyden du ønsker ;)

Men anbefaler som alltid resirkulerende med Open Air filter i stedet da.. Så og si like mye lyd ;)

EDIT: Er akkuratt samme motor og bil / modell som jeg har så jeg VET :P

Johan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 26 jun 2007, 18:35

du trenge ikkje resirkulerande AV på T8. du kan ha åpen ellår såkalt Dumpventil
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 18:37

Frode N073 skrev:du trenge ikkje resirkulerande AV på T8. du kan ha åpen ellår såkalt Dumpventil
Neinei.. Men det er seff annbefalt:P Den loker nemelig litt på lavt turtall... Blir også litt høyere bensinforbruk Da den "tror" den fremdeles har lufta deg og gir bensin derretter :P

Johan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 26 jun 2007, 18:51

hmmm.

i og med at det e mekanisk styrt inspr. så trodde eg ikkje at det sko ha någe å sei.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 21:02

Frode N073 skrev:hmmm.

i og med at det e mekanisk styrt inspr. så trodde eg ikkje at det sko ha någe å sei.
Det bare loker:P Den har jo en luft mengde måler som sitter i "tønna" med luftfilter. Her er det et lokk som løfter seg desto mer luft som kommer inn.

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 21:13

Hva er egentlig forskjellen da, mellom resirk og åpen dumpventil? Med tanke på lyd... Ingenting??? Noen ventiler har jo den voldsomme P--tysh lyden som jeg liker, andre har sånn fløyte lyd... Hva kommer det av?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 26 jun 2007, 21:26

jeg har sånn bil, med åpen dump, lager mer enn nok lyd. kjøpte den til 400kr på qxl

lik denne bare med en stuss:

Bilde
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 21:34

Skal til for å montere en slik en da?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 jun 2007, 21:52

Anaconda skrev:Hva er egentlig forskjellen da, mellom resirk og åpen dumpventil? Med tanke på lyd... Ingenting???
Forumet har en søkeknapp øverst. Om du bruker den, burde du finne utallige svar på nettopp dette.

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 26 jun 2007, 22:02

Anaconda skrev:Skal til for å montere en slik en da?
det jeg gjorde var å skaffe et ekstra org rør (det med turbo intercooler skrift under panseret ved gasser spjeldet) og borret et 32mm tror jeg hull og sveiste fast et rør i hullet, så satte jeg dumpen der, vakuumet tok jeg der slangen inn til turbotrykkmåleren går inn i bilen
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 23:07

Kommer ann på hvor mye ladetrykk som skal ut da:P Tror kansje ikke du får problemer. Noe av grunnen til at jeg fikk problemer var at den forrige eieren hadde tukla med bensintrykket:P

Har BTW en dump ventlig her som du kan kjøpe billig. Fungerer veldig bra og bråke masse *PJJSSSHHHHHH*

:P Johan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 jun 2007, 13:34

Den du selger til 600,- el? Er litt usikker ennå, siden jeg ikke får bygd noe ordentlig trykk ennå, så er det lite vits med dumpventil.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Svar