Powerflex foring passer ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Powerflex foring passer ikke

Legg inn av Fredrik N707 » 28 jun 2007, 18:36

Hei!

Har nå byttet motorfestene til powerflex og tenkte derfor nå å bytte girkassefestet.
Problemet mitt er at foringen er for stor til å passe i festet. Jeg har presset foringen inn i metallringen til det gamle festet (var et H****** uten like), men det er nå for stort til å passe i selve festet i bilen / bærearmen. Har kjøpt dette (artnr. PF5312). Men dette er altså umulig å få klemt inn i festet ettersom det er for stort.. Trenger seriøst hjelp ettersom bilen skal på EU kontroll imorgen og den gamle foringen er brent ut av metallringen.

Hva er feil ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 28 jun 2007, 20:06

Hei.

Med mindre du har en automat, kan du vel løsne den metallringen som holder foringa opp mot girkassa. Er en skrue på hver side. Ta den bort, ta ut skruen som går gjennom foringa og festet i bilen, ta ut foringa. Monter på motsatt vis. Altså,ikke stramm den ringen som går rundt før du har sluppet girkassa ned i festet..

Litt knotete forklart.. Håper du skjønner. Lykke til! :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Powerflex foring passer ikke

Legg inn av Gunnar N326 » 29 jun 2007, 00:45

Fredrik N707 skrev:Hei!
Jeg har presset foringen inn i metallringen til det gamle festet , men det er nå for stort til å passe i selve festet i bilen / bærearmen.
Hva er feil ?
Det er det som er feil... du skal ta ut den gamle foringen... mener at det menes HELE den gamle foringen... altså inklusive metallringen som gummien er vulket fast i.... :(
Det betyr i beste fall at du har mere jobb å gjøre, i verste fall er powerflexen nå presset i stykker, og du må ha ny! Håper på det første, ellers blir det ikke kontroll på deg på fredag.... :(
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Powerflex foring passer ikke

Legg inn av Edward N812 » 29 jun 2007, 11:20

Gunnar N326 skrev:
Fredrik N707 skrev:Hei!
Jeg har presset foringen inn i metallringen til det gamle festet , men det er nå for stort til å passe i selve festet i bilen / bærearmen.
Hva er feil ?
Det er det som er feil... du skal ta ut den gamle foringen... mener at det menes HELE den gamle foringen... altså inklusive metallringen som gummien er vulket fast i.... :(
Det betyr i beste fall at du har mere jobb å gjøre, i verste fall er powerflexen nå presset i stykker, og du må ha ny! Håper på det første, ellers blir det ikke kontroll på deg på fredag.... :(
Neida gunnar :) girkassefestet skal faktisk passe inni metallringen, dette har vi funnet en FAQ på. og det var ikke det å presse foringa inn i metallhylsa som var problemet.. problemet var det at den nye foringa stikker litt ut på begge sider av hylsa, mens den polyretan-foringa som vi fant på en FAQ stakk ut på kun èn side. med andre ord er det bredden til hele foringsopplegget når det skal på igjen som er problemet...

Edit: eller er vi litt dumme som følger en FAQ som har en litt annerledes foring inne i bildet? hehe.
Sist redigert av Edward N812 den 29 jun 2007, 11:23, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 jun 2007, 11:22

Vet ikke hva slags side dere har sett på men den foringa skal monteres slik Gunnar sier!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 jun 2007, 11:25

hehe.. da var det kanskje litt penger i dass for det festet da Fredrik... om det er pressa i stykket nå altså.. hvertfall ingen fare for at det blir for stivt, så en kar på bilforumet som dreide opp et "fast" girkassefeste i kun aluminium ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 29 jun 2007, 17:40

Denne "hotwtoen" ble fulgt. Men foringen hans ser ut til å være endel mindre enn den jeg fikk fra sp. Fikk banket/presset inn festet med metallring etter litt kutting i kantene, men dette er nok ikke optimalt så jeg bytter til ny powerflexforing uten metallring fortløpende ;). Litt penger tapt, men ihvertfall en erfaring rikere!

Bilen fikk forøvrig kun en feil på EU kontroll, og det var feiljusterte nærlys ;)
Takk for alle svar!
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Svar