Side 1 av 1

91 9000CDE 2.3T drar dårlig når den er kald

Lagt inn: 01 jul 2007, 12:04
av turboturbo
Hei, bilen "stanger" veldig første 3-4 minuttene før den blir varm. Virker nesten som den ikke får nok drivstoff, når jeg gir på høres det ut som om turbo jobber veldig... blir bedre etter hvert som den blir varm men har også merket samme problem noen ganger da også.
Har også et problem med AC, for å få varme må temp. settes på HI. Har byttet styringsboks inne i bilen + tempføler inne. Noen som har gode tips?

Lagt inn: 02 jul 2007, 00:57
av Trond N47
Har du byttet tennplugger nylig, og brukt NGK BCPR7-ES11 ? Ellers er det en billig måte å starte på.

Vet du at AC-panelet du byttet til fungerte hvis det var brukt?

Lagt inn: 02 jul 2007, 10:56
av Tor N12
Har du ikke litt ekstra lyd i ventlitrykkerne når bilen er kald da??
I såfall så er det bankesensoren som reagerer og dermed justerer den tenninga for å prøve å fjerne bankinga, da vil bilen gå dårlig...

Lagt inn: 02 jul 2007, 11:13
av turboturbo
Jo, det er riktig den tikker en del når den er kald og på lavt turtall, må jeg justere ventiler?

AC-panelet som jeg testet er i orden, Eksakt samme feil med begge, har kalibrert og den kommer opp med en feilkode: 1. Den oppfører seg litt rart på kjøling også. Vifte går nesten på fullt uansett om jeg velger 18 - eller 27 grader selv om det kanskje er bare 15 grader inne i bilen.

Lagt inn: 02 jul 2007, 11:16
av Johan N828
Tror ikke det er feilkode 1 men antall feil...

Lagt inn: 02 jul 2007, 11:21
av Tor N12
Ventilene kan ikke justeres, du har hydrauliske løftere som skal ordne seg selv. Om de tikker mye så kan det hjelpe å kjøre en innvendig motorrens, hvis ikke dette hjelper så må nok ventilløfterne byttes.

Når det gjelder Acc'n så stikk innom et Saabverksted for å få lest av feilkodene, det ett-tallet du har sett er kun antall feil.

Lagt inn: 02 jul 2007, 11:51
av turboturbo
Ok, takk for tips :D Har du noen annbefalinger på hva jeg skal bruke til innvendig motorrens da?

Lagt inn: 02 jul 2007, 12:22
av Paradigm N558
Og adder til her:
Hvordan foretar man den innvendige motorrensen?
Hvilke produkter bruker man?
Pris på dette?

Lagt inn: 02 jul 2007, 12:54
av oddi N108
ParADigM N558 skrev:Og adder til her:
Hvordan foretar man den innvendige motorrensen?
Hvilke produkter bruker man?
Pris på dette?
Diesel! tøm motoren for olje, hell på diesel, fjern plugger og kjør etpar runder på startern:)

mvh oddi

Lagt inn: 02 jul 2007, 13:04
av EdHunter N815
oddi N108 skrev:Diesel! tøm motoren for olje, hell på diesel, fjern plugger og kjør etpar runder på startern:)

mvh oddi
Riktig, funker flott. Bare husk å fyll på noe billig olje, kjør et par km og bytt igjen etterpå, så du får ut all dieselen!

Lagt inn: 02 jul 2007, 13:32
av Paradigm N558
men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...

Lagt inn: 02 jul 2007, 13:42
av Ingvar N629
ParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Hydraulikkvæske?? Det er motorolje i ventiltrykkerne, som i alt annet inni der.
Når det gjelder rens av motor med diesel, så kan man godt starte motoren med diesel istedenfor olje og la den gå litt, det tar jo litt tid før den har sirkulert noen ganger. Diesel smører bra nok til at motoren kan gå ørlite på tomgang.
Etterpå tømmer man av dieselen, fyller billig olje, kjører litt, og bytter så til skikkelig olje. Bytt også oljefilter!

Dieselrens av motor funker utrolig bra, man får ut uante mengder med drit.

Når det gjelder ventiltrykkerne, hvis de skal renses skikkelig grundig så bør de tas ut og demonteres.

Lagt inn: 02 jul 2007, 13:44
av EdHunter N815
ParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Nå er du på jordet para ;)

VentilTRYKKERNE får olje fra oljepumpen. Ikke noen hydrauliggvæske der. Når oljekanalene (kanalene til toppen er veldig tynne og små) begynner å bli kokset og tette, får de mindre oljetrykk og dermed jobber de ikke godt nok; det vil si at de ikke presser hardt nok mot kapakslene, og dermed blir kamakslene liggende og slå på trykkerne. Derav "ventiltikkingen".

Jeg har renset motoren med diesel. Så lenge du ikke starter opp og kjører med dieselen nedpå der, så går det fint. Bare sørg for å få ut all dieselen ved å kjøre gjennom minst et oljeskift før du legger ut på tur, gjerne to også.
kan legge til at motoren min er gullende ren innvendig og går som en klokke, etter 7000 kjørte km etter sist oljeskift er oljen fremdeles blank som ny.

Kan også for ordens skyld nevne at en kan oppnå tikking på Saabmotorer om en bruker dårlig/feil olje også.

Edit: Ingvar kom meg i forkjøpet ser det ut som :)