Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 02 jul 2007, 01:01
Heisann. Er just so close til og ha bilen min ferdig.
Men jeg lurer på en liten ting. På siden av Turboen så stikker det nemmelig ut et lite rør:P
Dette er seff ikke kobler til noe så jeg lurer på hvor den skal??
Mvh Johan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2007, 10:33
Det røret sitter da ikke i selve turboen, gjør det vel? Det kunne ha vært for kjølevann ut, men det er etter det jeg husker ikke skjøtet på noen måte, hvis det ikke er noe uoriginalt.
Gå ut i garasjen og finn ut hva som er i andre enden av det røret, så skal du nok få svar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 02 jul 2007, 17:44
Har sjekket og joda. Den komemr fra turboen. Ser ut som vann retur. hvor skal denne???
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 02 jul 2007, 18:21
Den skal inn på returslangen fra radiatoren. Du trenger slange 51.9849 fra Speedparts. Det er bilde av den der.
Jeg mener å ha sett at det finnes et komplett ombyggingssett til vannkjølt turbo en plass....
Hvis du ikke hadde vannkjølt turbo fra før må du finne ut om du har vann inn noen plasser også.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2007, 18:41
Du har jo bytta motor, så vann inn har du nok.
Du trenger i tillegg til en annen gummislange til kjølevannet ut fra radiatoren, røret som går ned til venstre side av girkassas framkant, der du kobler deg inn på nevnte returslange.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 02 jul 2007, 19:21
Fra turbo til returslange? Ble litt forvirret:P
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2007, 19:30
Vannet må jo ut fra turboen igjen et sted, det skal da inn på den slangen som går ut av radiatoren, nederst til venstre. Skjønte du nå?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 03 jul 2007, 00:50
Ja. Tusen takk for svar =D
Johan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 12 jul 2007, 19:08
Løften denne tråden på nytt med et spørsmål.
Den gamle motoren hadde ikke vannkjølt turbo. Har fått vite her at jeg må ha slange fra turbo til radiator ut. Altså den slangen som kommer ut fra radiatoren nederst til høyere hvis man står forrand bilen.
Siden jeg ikke trengte dette på den gamle turboen så har jeg ikke kobling til dette.
Noen som har noen smarte ideèr til hvordan jeg kan fikse dette...???
Mvh Johan
-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 12 jul 2007, 19:21
SP ombyggingssett til vannkjølt turbo, eller radiatorslanger fra en bil med vannkjølt turbo:) SP settet fungerer helt prikkfritt, og er montert på kun kort tid

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 12 jul 2007, 21:11
Da går jeg for SP sitt sett jeg;)
Bare synd at de ikke har åpent i morra:P
Takk for all hjelp.
Mvh Johan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 14 jul 2007, 19:24
Lurer på noe annet. Har glemt dette med magnetventil koblingene. hvilken slange skal hvor? Vet hvilken det er som skal gå til insugsrøret, men jeg husker ikke hvilken det er som skal til turbo og wastegate.
Johan
Sist redigert av
Johan N828 den 15 jul 2007, 14:31, redigert 1 gang totalt.
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 15 jul 2007, 14:30
Gjelder dette både T8 og T16?
EDIT: Ser at det ikke står "C,W og R" på magnetventilen min. Noen som kan vite hvem som er hva?
Johan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 15 jul 2007, 15:19
Nix. Min har "armene" ved siden av hverandre. Men jeg skal ta en titt om jeg ser noen likheter.
Takk for hjelpen. Johan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 jul 2007, 16:16
Johan har en sånn en:

Det står C, R og W på den, du må bare se skikkelig etter. Det står på selve niplene, helt innerst. Du ser faktisk at det er bokstaver på bildet jeg la opp, men ikke hva som er hva, men det ser du jo på din egen når du vet hvor du skal lete.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan