spørsmål angående og900 cab
Moderator: Moderatorer
spørsmål angående og900 cab
Hei=) Jeg har fått tilbud om å kjøpe en og900 cab. Dette er en 87mod 2L turbo som har tuslet 230000. Problemet mitt er att den har varm skjert seg eller noe liknende så motoren er vel så å si gåen=( Men er det noen som har peiling på om man må bytte hele motoren eller om det er bare deler som trengs å byttes?? Å hvordan er markedt på å få tak i en slik motor å pris??
Siste spørsmål er hvor mye man burde gi for ett slik prosjekt??
Dette er en pen utgave av og900=)
Alle svar tas imot med stor takk=)
Siste spørsmål er hvor mye man burde gi for ett slik prosjekt??
Dette er en pen utgave av og900=)
Alle svar tas imot med stor takk=)
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er jo vanskelig å vite nøyaktig hva som har skjedd ut fra hva du sier, men det er vel større sannsynlighet at det er lagre som har havarert enn at den har varmskjært seg vil jeg tro. Uansett, dersom motoren er havarert er det nok både enklest og billigst å få byttet hele motoren.
Ny motor finner du på høgger, eventuelt så kan du følge med om noen skal selge en delebil. Vær obs på at det finnes både 8v turbo og 16v turbo, dette er to forskjellige motorer (8v har 155 hk og 16v har 175 hk). Pris på motor varierer, men fra 3000 til 6-7000 alt etter kilometer og tilstand.
En strøken og900 cab med denne km stand ville jeg sagt kunne være verdt rundt 80 000,- kanskje, men med tanke på havarert motor trekker jo det ned ganske mye. Jeg ville sagt 50-60, men det er nå bare min mening.
Ny motor finner du på høgger, eventuelt så kan du følge med om noen skal selge en delebil. Vær obs på at det finnes både 8v turbo og 16v turbo, dette er to forskjellige motorer (8v har 155 hk og 16v har 175 hk). Pris på motor varierer, men fra 3000 til 6-7000 alt etter kilometer og tilstand.
En strøken og900 cab med denne km stand ville jeg sagt kunne være verdt rundt 80 000,- kanskje, men med tanke på havarert motor trekker jo det ned ganske mye. Jeg ville sagt 50-60, men det er nå bare min mening.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Han snakket noe om att det hadde kommet vann ut ved turbo..Jeg har ikke veldig peiling på motor men prøver å lære meg=) Også att det var 200hk i den motoren fordi det var en rødboks der a no slag.. Var litt opptatt når han ringte så fikk ikke med meg alt..
Men kan det være noe alternativer for motorer i sverige da??
Er dette event billigere??
Men kan det være noe alternativer for motorer i sverige da??
Er dette event billigere??
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod
Jeg fikk 112000 for min og 900 cab i desember.. hvis den du skal ha er like strøken, bortsett fra motoren, ville jeg trukket fra ca 20 000 kr... da har du gode penger til både motor og ekspertise til å gjøre dette. Og husk at den eneste motoren som gjelder er T16!!! Rød apc-boks gir 185 hk istedenfor 175.. Men man kan skru på alle apc-bokser såvidt jeg vet, og da vil det stort sett gi over 200 hk uansett:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Motor og drivverk er likt som de andre 900'ene med vanlig tak. Ikke vrient å skru på. Det som er dyrt og mindre moro, er rust og defekt takduk. Regn minst 10.000 om du må skifte taket, og sjekk godt for rust om taket er dårlig. Under baksetet skal visst være en utsatt plass.
Pris er veldig vanskelig på disse, det kommer an på standen den er i. 87 modeller har jeg sett helt nede i 40', men da var det bare rust og trøbbel også.
Pris er veldig vanskelig på disse, det kommer an på standen den er i. 87 modeller har jeg sett helt nede i 40', men da var det bare rust og trøbbel også.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Ett tilleggsspørsmål om OG900 Cab.
Har sett litt på de nyeste av typen. Det er oppgitt mye forskjellig på motoeffekt på disse i annonsene; på `92-modeller har jeg oftest sett 145 hk men også 155 hk.
145 hk er vel lavtrykksturbo-varianten. Er det den mest vanlige på de nyeste OG 900 Cab? Er det en bra sak? Kan man få den til å yte like mye som høytrykksturbo med litt justering?
Hva skal høytrykksturbo på disse bilene ha i effekt. Er det ikke 175 hk? Men er et katalysator, må man vel trekke fra litt, 160hk?
Er det bare Aero-modellen av OG 900 cab som har 175hk eller får man det også uten Aero?
Har sett litt på de nyeste av typen. Det er oppgitt mye forskjellig på motoeffekt på disse i annonsene; på `92-modeller har jeg oftest sett 145 hk men også 155 hk.
145 hk er vel lavtrykksturbo-varianten. Er det den mest vanlige på de nyeste OG 900 Cab? Er det en bra sak? Kan man få den til å yte like mye som høytrykksturbo med litt justering?
Hva skal høytrykksturbo på disse bilene ha i effekt. Er det ikke 175 hk? Men er et katalysator, må man vel trekke fra litt, 160hk?
Er det bare Aero-modellen av OG 900 cab som har 175hk eller får man det også uten Aero?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
På fulltrykkerne er det to ting som avgjør effekten. Katalysator/ikke katalysator og APCen. Alle APCer kan enkelt justeres, så innen grensene for bensinmengde kan du stille så mye du vil. Stopper seg gjerne selv rett i underkant av en bars trykk, hvis du ikke chiper styreboksen for bensininnsprøytninga.
Lavtrykkeren er etter min mening et mye bedre utgangspunkt, da turboen som sitter i den (Mitsubishi TE05-12b) er en mye kjappere sak. Noe liten, men den holder lenger enn bensininnsprøytninga, så hvis du ikke begynner å bygge noe mer avanserte greier så holder den lenge. Jeg har den på min bil, der skulle den strengt tatt vært byttet i noe større, men det er når den jobber med 1,5 bar...
Det du gjør for å få en fulltrykker er å montere et APC-system, en ganske enkel operasjon, og en intercooler, da lavtrykkeren mangler dette. Trykkvakta under dashbordet må kobles rundt eller skrus opp, og hvis det er en M90 må bensininnsprøytningsboksen chipes da den har en innebygd begrensning som kutter dysene hvis massestrømmen gjennom LMM blir for høy. En slags effektbegrensning med andre ord. Andre ting med LTTen:
-Dysene til M90 (med grønn ring) er større enn M91->(med orange ring)
-Alle LTT har 3,0 bars bensintrykksregulator.
-Alle LTT har primærutveksling nr 6 i girkassa.
-LTT har ikke original turbotrykksmåler, men skal det trimmes må det uansett settes inn en gradert måler.
Lavtrykkeren er etter min mening et mye bedre utgangspunkt, da turboen som sitter i den (Mitsubishi TE05-12b) er en mye kjappere sak. Noe liten, men den holder lenger enn bensininnsprøytninga, så hvis du ikke begynner å bygge noe mer avanserte greier så holder den lenge. Jeg har den på min bil, der skulle den strengt tatt vært byttet i noe større, men det er når den jobber med 1,5 bar...
Det du gjør for å få en fulltrykker er å montere et APC-system, en ganske enkel operasjon, og en intercooler, da lavtrykkeren mangler dette. Trykkvakta under dashbordet må kobles rundt eller skrus opp, og hvis det er en M90 må bensininnsprøytningsboksen chipes da den har en innebygd begrensning som kutter dysene hvis massestrømmen gjennom LMM blir for høy. En slags effektbegrensning med andre ord. Andre ting med LTTen:
-Dysene til M90 (med grønn ring) er større enn M91->(med orange ring)
-Alle LTT har 3,0 bars bensintrykksregulator.
-Alle LTT har primærutveksling nr 6 i girkassa.
-LTT har ikke original turbotrykksmåler, men skal det trimmes må det uansett settes inn en gradert måler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Med kat. er bilane levert med både 160, 165 og 175 hk, også vanlige T16.Aero1990 skrev:Hva skal høytrykksturbo på disse bilene ha i effekt. Er det ikke 175 hk? Men er et katalysator, må man vel trekke fra litt, 160hk?
Er det bare Aero-modellen av OG 900 cab som har 175hk eller får man det også uten Aero?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det spørs jo akkurat hvor mye en skal gjøre selv det, og uansett må jo overhaling av veiv og topp gjøres av profesjonelle med det riktige utstyret. Bare dette kan fort koste godt over 5 laken. Du får en god delemotor for samme pris, og sparer mye arbeid.Børre N17 skrev:Overhal den som sitter der, ikke så vrient som en skulle tro, og da blir alt bra!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Ja, men har du planer om å beholde bilen og stelle den bra så kan en likevell spandere på 5000 kroner ekstra.. man veit liksom ikke standarden på delemotoren heller.. Kjører men 100 mil, så er den motoren gåen også.. Jeg ville ha undersøkt hvor mye som er gåent.. så lenge ikke blokka er gåen, så er det bare og få nytt og skru i hop igjennEdHunter N815 skrev:Det spørs jo akkurat hvor mye en skal gjøre selv det, og uansett må jo overhaling av veiv og topp gjøres av profesjonelle med det riktige utstyret. Bare dette kan fort koste godt over 5 laken. Du får en god delemotor for samme pris, og sparer mye arbeid.Børre N17 skrev:Overhal den som sitter der, ikke så vrient som en skulle tro, og da blir alt bra!

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]