og9-3: Senkesett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

og9-3: Senkesett

Legg inn av Harald N1080 » 02 jul 2007, 17:57

Tenker på en liten senk til 9-3'en, og ser at Speedparts har et sett som senker 35/35 til rett over to lapper.
Problemet mitt er at jeg helst vil senke litt mer framme enn bak.
Noen som vet om et sett som senker f.eks. 45/35?

Og en annen ting; Vil det funke å bare kjøpe senkefjærer i første omgang, og kjøre med de sammen med originale dempere, eller må jeg ha dempere samtidig.

Og ENDA en ting...
Etter hva jeg har forstått så får man TÜW-papirer med disse fjærene. Er det da bare til å stikke inn på Biltilsynet og "kreve" at de fører dette inn i vognkortet, eller kan jeg risikere at de begynner å skape seg slik de pleier?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 jul 2007, 18:10

Tror du må betale ca 500 kr for å få det skrevet inn. I tillegg må du nok mest sannsynlig ha 4hjulskontroll fra et bilverksted som sier at hjulstillingen er ok.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 02 jul 2007, 18:15

Må ha med målebrev og TUV papir ja...

Det er vel ingen regel som sier at du MÅ skfite støtdempere samtidig, men for å få mest mulig ut av minst mulig penger og jobb hadde jeg tatt alt i samme slengen. I alle fall foran. Er ganske mye jobb å ta ut fjærbenet for å skifte fjær, så å skru fra hverandre alt det for å bytte fjær og sette den gamle støtdemperen i igjen hadde ikke jeg gjort. Spar heller litt lenger :wink: Bak er jo situasjonen litt annerledes da, der trenger du ikke å ha ut noe som helst så det går det greit og gjøre det i to omganger...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 jul 2007, 20:03

Når jeg hadde bilen min inne på Gjøvik trafikkstasjon, så krevde de ikke noe annet enn TUV papirer på senkesett.
Husk at de skriver det ikke bare inn. Må bestille time for visning, og det er laaang ventetid.
Men uansett så må du ta en forstillingskontroll etter senking. Ellers "peker" hjulene dine utover, og det blir stor dekkslitasje, samt at bilen kanskje ikke oppfører seg helt riktig i en eventuell skummel situasjon :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar