Avlastningsventlil på saab 9000i 87 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: Saab 9000i 87 Mod

Avlastningsventlil på saab 9000i 87 mod

Legg inn av Cigaro » 02 jul 2007, 21:36

Fra luftfiltret til innsuget går det en vakumslange. Altså, dette er avlastningsventilen.
Hvis jeg skal montere et åpent luftfilter, har jeg ingen plass å gjøe av avlastingsventilen, og må derfor ta av slangen. Er dette så særlig smart og gjøre? Og hva skal jeg eventuellt gjøre med t-stykket som sitter igjen på innsuget? er det bare å tette igjen, eller bør jeg heller droppe å montere et åpent luftfilter og heller la luftfiltret og avlastningsventilen være som de er?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 jul 2007, 21:50

Om du har en 9000i(ikke turbo), har du ingen avlastningsventil. Jeg vet ikke hvilken slange du mener, men om du bruker søk-funksjonen på forumet finner du nok mange meninger om åpent luftfilter. Effekten du får er ikke merkbar, ihvertfall ikke uten turbo. Litt lydendring kanskje, men ikke noe mer. Og åpent luftfilter er ikke heldig for LMM. Delte meninger om hvor "farlig" det egentlig er, men de fleste er enige om at det beste er å beholde det originale filteret.

Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Cigaro » 02 jul 2007, 22:01

Men hvis jeg da skal sette på et åpent luftfilter, hva skal jeg gjøre med luftmengdemåleren?

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 02 jul 2007, 22:09

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror 9000i også har det originale luftfilteret plassert i en snabelboks som liggen i venstre framskjerm. Har du SP sitt OpenAirKit må denne boksen ut, og du monterer filteret før LMM.

Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Cigaro » 02 jul 2007, 22:11

Men etter lmm, kommer luftfilterboksen, og fra luftfilterboksen går det en svart slange, som går inn til et t-stykke på eksosmanifolden, denne må jeg da ta av hvis jeg skal sette på open air kit.
hvordan skal jeg da ta av denne? eller bør den tettes?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2007, 22:25

Cigaro skrev:Men etter lmm, kommer luftfilterboksen, og fra luftfilterboksen går det en svart slange, som går inn til et t-stykke på eksosmanifolden, denne må jeg da ta av hvis jeg skal sette på open air kit.
hvordan skal jeg da ta av denne? eller bør den tettes?
Før du begynner å bygge om nedi der, bør du finne ut hva det egentlig er du skrur på. LMM sitter ETTER luftfilterboksen, og det går neppe noen gummislange til eksosmanifoilen. Jeg lurer også på hvilken nytte du ser i å montere åpent filter på den motoren, eller på noen motor i det hele tatt som ikke har et meget stort luftbehov. Det finnes mengder av tråder om dette, og om hvilke problemer som kan oppstå ved bruk av åpent filter om du ikke vedlikeholder det riktig. Søk, og du vil finne :wink:

Det du gjør for å sette på åpent filter:

Ta bort luftfilterboksen, og monter filteret på røret før LMM, eventuelt forleng røret for å få en fornuftig plassering av filteret. Dersom motoren suger varmluft fra motorrommet så vil bilen gå dårligere enn før. Sørg eventuelt for å skjerme filteret fra motorrommet, og selvsagt fra sprut og skit.

Den slangen du snakker om er det litt vanskelig å si hva er ut ifra beskrivelsen din, om du kan ta et bilde ville det være lettere. Evt kan sikkert noen som kjenner akkurat den bilen bedre enn meg svare bedre på akkurat det, men uansett hva den er til så har den en funksjon, og bør ikke plugges!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Cigaro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Cigaro » 02 jul 2007, 22:52

Kan legge opp et bilde i morgen.
Begynner nesten å angre på kjøpet av open air kittet.
har også vært i kontakt med speedparts, og de hadde ingen monteringsanvisning til XF-910.
men legger ut bilde imorgen slik at du kan få se.:)

Svar