Side 1 av 1
Avlastningsventlil på saab 9000i 87 mod
Lagt inn: 02 jul 2007, 21:36
av Cigaro
Fra luftfiltret til innsuget går det en vakumslange. Altså, dette er avlastningsventilen.
Hvis jeg skal montere et åpent luftfilter, har jeg ingen plass å gjøe av avlastingsventilen, og må derfor ta av slangen. Er dette så særlig smart og gjøre? Og hva skal jeg eventuellt gjøre med t-stykket som sitter igjen på innsuget? er det bare å tette igjen, eller bør jeg heller droppe å montere et åpent luftfilter og heller la luftfiltret og avlastningsventilen være som de er?
Lagt inn: 02 jul 2007, 21:50
av Eirik N396
Om du har en 9000i(ikke turbo), har du ingen avlastningsventil. Jeg vet ikke hvilken slange du mener, men om du bruker søk-funksjonen på forumet finner du nok mange meninger om åpent luftfilter. Effekten du får er ikke merkbar, ihvertfall ikke uten turbo. Litt lydendring kanskje, men ikke noe mer. Og åpent luftfilter er ikke heldig for LMM. Delte meninger om hvor "farlig" det egentlig er, men de fleste er enige om at det beste er å beholde det originale filteret.
Lagt inn: 02 jul 2007, 22:01
av Cigaro
Men hvis jeg da skal sette på et åpent luftfilter, hva skal jeg gjøre med luftmengdemåleren?
Lagt inn: 02 jul 2007, 22:09
av Rufati
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror 9000i også har det originale luftfilteret plassert i en snabelboks som liggen i venstre framskjerm. Har du SP sitt OpenAirKit må denne boksen ut, og du monterer filteret før LMM.
Lagt inn: 02 jul 2007, 22:11
av Cigaro
Men etter lmm, kommer luftfilterboksen, og fra luftfilterboksen går det en svart slange, som går inn til et t-stykke på eksosmanifolden, denne må jeg da ta av hvis jeg skal sette på open air kit.
hvordan skal jeg da ta av denne? eller bør den tettes?
Lagt inn: 02 jul 2007, 22:25
av Ingvar N629
Cigaro skrev:Men etter lmm, kommer luftfilterboksen, og fra luftfilterboksen går det en svart slange, som går inn til et t-stykke på eksosmanifolden, denne må jeg da ta av hvis jeg skal sette på open air kit.
hvordan skal jeg da ta av denne? eller bør den tettes?
Før du begynner å bygge om nedi der, bør du finne ut hva det egentlig er du skrur på. LMM sitter ETTER luftfilterboksen, og det går neppe noen gummislange til eksosmanifoilen. Jeg lurer også på hvilken nytte du ser i å montere åpent filter på den motoren, eller på noen motor i det hele tatt som ikke har et meget stort luftbehov. Det finnes mengder av tråder om dette, og om hvilke problemer som kan oppstå ved bruk av åpent filter om du ikke vedlikeholder det riktig. Søk, og du vil finne
Det du gjør for å sette på åpent filter:
Ta bort luftfilterboksen, og monter filteret på røret før LMM, eventuelt forleng røret for å få en fornuftig plassering av filteret. Dersom motoren suger varmluft fra motorrommet så vil bilen gå dårligere enn før. Sørg eventuelt for å skjerme filteret fra motorrommet, og selvsagt fra sprut og skit.
Den slangen du snakker om er det litt vanskelig å si hva er ut ifra beskrivelsen din, om du kan ta et bilde ville det være lettere. Evt kan sikkert noen som kjenner akkurat den bilen bedre enn meg svare bedre på akkurat det, men uansett hva den er til så har den en funksjon, og bør ikke plugges!
Lagt inn: 02 jul 2007, 22:52
av Cigaro
Kan legge opp et bilde i morgen.
Begynner nesten å angre på kjøpet av open air kittet.
har også vært i kontakt med speedparts, og de hadde ingen monteringsanvisning til XF-910.
men legger ut bilde imorgen slik at du kan få se.
