Hei!
etter å ha skiftet en kaliper foran og klosser rundt hele bilen, luftet jeg bremsene på 9000'n i dag (94 mod). i heynes boka leste jeg at siden denne bilen har abs-bremser finnes det en pumpe som setter trykk på den bakre bremsekretsen. dvs at når tenninga står på, man holder bremsepedalen inne og åpner luftingsnippelen, skal det pumpes olje gjennom systemet. dette var ikke tilfellet på min bil: luftinga virket likt som på systemer uten abs, dvs at det ikke fortsatte å strømme uendelig med væske da luftingsnippelen ble åpnet.
på baksiden av kalipperne bak sitter det en umbrako-skrue. jeg oppdaget raskt at denne måtte skrus for å få plass til nye bremseklosser og skrus andre vegen slik at hjulene bremses etter tredje hakk på håndbrekket. men som temaet sier er det såvidt handbrekket fungerer i fart. den funker såvidt etter tredje hakk men forblir tamm, tross at det må trekkes ganske hardt i spaken....
bremsestemplene i kalipperne bak er blanke og tetningsringene i sylinderne er intakte. så jeg tror nok at bakbremsene fungerer som de skal.
hva har jeg misforstått og hva gjort feil.
- andreas ente
dårlig håndbrekk etter bremseklossskifte
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Justering av håndbrekk/klosser
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.
La tenninga være på når du lufter, væska passerer abspumpa lettere da.
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.
La tenninga være på når du lufter, væska passerer abspumpa lettere da.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Takk for gode råd Morten!
så lufteprosedyren av bremsesystemer med abs er i grunn likt de uten abs, bortsett fra at tenninga bør stå på?
nei, handbrekkwiren har jeg ikke justert nei, så det er nok grunnen til at ikke brekket tar.
en gammel bremseskive er jo litt ugjevnt slitt, så de nye flate bremseklossene har kanskje ikke optimal kontaktflate med skiven enda.... <kan også være en grunn?
-Andreas
så lufteprosedyren av bremsesystemer med abs er i grunn likt de uten abs, bortsett fra at tenninga bør stå på?
nei, handbrekkwiren har jeg ikke justert nei, så det er nok grunnen til at ikke brekket tar.
en gammel bremseskive er jo litt ugjevnt slitt, så de nye flate bremseklossene har kanskje ikke optimal kontaktflate med skiven enda.... <kan også være en grunn?
-Andreas