dårlig håndbrekk etter bremseklossskifte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

dårlig håndbrekk etter bremseklossskifte

Legg inn av AndreasE N1216 » 07 jul 2007, 17:02

Hei!

etter å ha skiftet en kaliper foran og klosser rundt hele bilen, luftet jeg bremsene på 9000'n i dag (94 mod). i heynes boka leste jeg at siden denne bilen har abs-bremser finnes det en pumpe som setter trykk på den bakre bremsekretsen. dvs at når tenninga står på, man holder bremsepedalen inne og åpner luftingsnippelen, skal det pumpes olje gjennom systemet. dette var ikke tilfellet på min bil: luftinga virket likt som på systemer uten abs, dvs at det ikke fortsatte å strømme uendelig med væske da luftingsnippelen ble åpnet.

på baksiden av kalipperne bak sitter det en umbrako-skrue. jeg oppdaget raskt at denne måtte skrus for å få plass til nye bremseklosser og skrus andre vegen slik at hjulene bremses etter tredje hakk på håndbrekket. men som temaet sier er det såvidt handbrekket fungerer i fart. den funker såvidt etter tredje hakk men forblir tamm, tross at det må trekkes ganske hardt i spaken....

bremsestemplene i kalipperne bak er blanke og tetningsringene i sylinderne er intakte. så jeg tror nok at bakbremsene fungerer som de skal.

hva har jeg misforstått og hva gjort feil.

- andreas ente

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 10 jul 2007, 18:23

Har du stramt opp slakken i håndbremswireane?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 10 jul 2007, 20:32

Justering av håndbrekk/klosser
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.


La tenninga være på når du lufter, væska passerer abspumpa lettere da.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 11 jul 2007, 10:24

Takk for gode råd Morten!
så lufteprosedyren av bremsesystemer med abs er i grunn likt de uten abs, bortsett fra at tenninga bør stå på?
nei, handbrekkwiren har jeg ikke justert nei, så det er nok grunnen til at ikke brekket tar.
en gammel bremseskive er jo litt ugjevnt slitt, så de nye flate bremseklossene har kanskje ikke optimal kontaktflate med skiven enda.... <kan også være en grunn?
-Andreas

Svar