Hjelp til bytte av hjullager

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Hjelp til bytte av hjullager

Legg inn av Rusta N832 » 09 jul 2007, 22:21

Hei !
Har plukka ned alt og fått "kulene" ut, men ikke f... om jeg greier å få løs de yttre ringene fra spindelen. I haynesboka står det at de kan slåes løs med ett rør på samme dim, eller at man må bruke en hydraulisk presse.
Har banka i hele kveld, så det går ikke. Er det noen i Trondheimsområdet som har en slik presse?? evt. har "proffverktøy" ??? eller andre gode råd ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 09 jul 2007, 22:27

verkstedet som byttet for meg foreslo å bruke varme.
Hadde desverre ikke varmepistil da, og 20 tonns pressa til alex bare knakk skruene til bremseskiva, hehe.
Så jeg lot verkstedet gjøre det, men har kjøpt meg varmepistol nå til neste gang!

Eneste jeg ikke forstår, er at varme utvider metallet, og da vil vel ringen presses ytterligere utover.
Varme spindelen? Vet ikke jeg..
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 09 jul 2007, 22:41

Henrik N449 skrev:verkstedet som byttet for meg foreslo å bruke varme.
Hadde desverre ikke varmepistil da, og 20 tonns pressa til alex bare knakk skruene til bremseskiva, hehe.
Så jeg lot verkstedet gjøre det, men har kjøpt meg varmepistol nå til neste gang!

Eneste jeg ikke forstår, er at varme utvider metallet, og da vil vel ringen presses ytterligere utover.
Varme spindelen? Vet ikke jeg..
Prøvde å varme opp med blåselampe, men d hjalp ikke. Mulig jeg ikke varmet opp godt nok. Ble det en kostbart på verkstedet eller ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 10 jul 2007, 00:06

Hvis man bruker varme, skal man ikke varme på selve lageret, men på hjulspindelen. Det er jo den som skal utvide seg!
Før å løsne litt rust, kan man varme begge delene.

Du kommer ikke til med noe for å kutte litt i lageret da?
(Ei bajonettsag el. lignenede)
Skal ikke store kuttet til, før du kan banke på ytterringen med en meisel, og ringen får et brudd. Da er det lett å få løst etterpå!

Skal man presse lageret ut, må man passe på at selve spindelen er den man presser mot, og ikke boltene (f.eks). Da skal det ikke være noe som ryker!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 10 jul 2007, 10:22

Vesto skrev:Hvis man bruker varme, skal man ikke varme på selve lageret, men på hjulspindelen. Det er jo den som skal utvide seg!
Før å løsne litt rust, kan man varme begge delene.

Du kommer ikke til med noe for å kutte litt i lageret da?
(Ei bajonettsag el. lignenede)
Skal ikke store kuttet til, før du kan banke på ytterringen med en meisel, og ringen får et brudd. Da er det lett å få løst etterpå!

Skal man presse lageret ut, må man passe på at selve spindelen er den man presser mot, og ikke boltene (f.eks). Da skal det ikke være noe som ryker!
Var inne på tanken om å lage ett kutt ja, for så å meisle ut ytterringen.
MEN, har satt ett verksted på saken for å presse det ut. De skal samtidig presse inn det nye lageret. Fant ut at det blir den beste måten å gjøre det på så jeg ikke ødelegger spindelen mm..

Takk for forslagene :wink:
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 10 jul 2007, 15:15

hehe, pappa som leverte og henta lager/spindel på verkstedet for meg, han ville ikke si prisen.
Så det var nok ikke noe av det nyttigste vi har gjort.

Men det dem sa at de pleier å gjøre (husker ikke dette helt),
er å skru av hjulet, ta av låseringen til lageret, skru av senterboltmutteren og så skru hjulet på der igjen?! Så bare nøkka de til noe fryktelig i selve hjulet, og lageret delte seg.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 10 jul 2007, 19:39

Henrik N449 skrev:hehe, pappa som leverte og henta lager/spindel på verkstedet for meg, han ville ikke si prisen.
Så det var nok ikke noe av det nyttigste vi har gjort.

Men det dem sa at de pleier å gjøre (husker ikke dette helt),
er å skru av hjulet, ta av låseringen til lageret, skru av senterboltmutteren og så skru hjulet på der igjen?! Så bare nøkka de til noe fryktelig i selve hjulet, og lageret delte seg.
Har tatt av både spindel og hjulnav. Det sitter en del av lageret igjen på spindelen.(indre ring av lager). I navet sitter yttre ring igjen. Det er i navet problemet er. Indre ring på spindelen fikk jeg tips om å bruke vinkelsliper på...( må være ytterst forsiktig + stødig på hånden. )
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Svar