Side 1 av 2
Motortrøbbel på Saab 96 v4
Lagt inn: 10 jul 2007, 17:38
av Magnus N848
Jeg har litt trøbbel med min noe oppbrukte Saab 96 v4 fra 1972.
Hovedsakelig er det trøbbel med motoren, men ganske mange andre ting også.
Motoren har veldig liten motorkraft og det kan virke som den går bare på 3 sylindre, men jeg er ikke sikker.
Skrudde nettopp ut alle pluggene, de var helt svarte av sot, hva kan dette tyde på?
En annen ting er at ifølge peilepinnen er det ca dobbelt så mye olje som "Max" tilsier..
Dette er egentlig alt jeg har klart og finne ut sålangt, hadde vært fint om noen med litt peiling kunne fortelle meg hva jeg bør gjøre/sjekke for å få fikset dette.
Vet at GSV finnes, men virker som det er sykt lite folk der inne, så tenkte å sjekke her først. En gammel Saab er trossalt en gammel Saab, og vet at det er noen med 99 her inne så..
Hilsen Magnus!

Lagt inn: 10 jul 2007, 17:57
av Martin N612
For det første bør du vel få av noe av olja, helst bytte, og holde deg under max merket.
Deretter å skifte plugger og pluggledninger.
evt. rotor og fordelerlokk hvis dette begynner å se slitt ut.
Kanskje justere tenninga også.
Gjør iallfall ikke saken noe værre

Lagt inn: 10 jul 2007, 18:06
av Magnus N848
Glemte å si at luftfilteret ligger som et slakt i bagasjerommet, skal få dette på så fort som mulig..
Skal prøve og tappe ut litt olje i første omgang.

Lagt inn: 10 jul 2007, 18:12
av eiluN506
Hei
Sjansen for å få allverdens forskjellige svar er vel noe større her
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/u ... d=1&page=1
Lagt inn: 10 jul 2007, 18:31
av Skaten N671
Du bør sikkert skifta stift og kondensator og få justert kamvinkelen og. Det hjelper lite med ny rotor + fordelerlokk viss stiften er dårleg....
Var borti det der på ein gammal fiesta ja...
Vegard
Lagt inn: 10 jul 2007, 20:32
av Frk. vipsi
Hm.. Hvis oljenivået på peilepinnen er blitt høyere, kan det jo tyde på at det har kommet vann i oljen..
Lagt inn: 10 jul 2007, 22:14
av Magnus N848
Jeg vet ikke om oljenivået har blitt høyere, eller om personen som hadde bilen før meg var litt uheldig når han fylte olje.
Men isåfall kan det vel tyde på at toppakningen er gåen?
Lagt inn: 11 jul 2007, 18:29
av Frk. vipsi
Jupp ! Du kan jo se hvordan kjølevæsken ser ut. Enten minket et par liter eller blitt litt oljete... ?

om gsv
Lagt inn: 11 jul 2007, 19:03
av gul
prøv iallfall å legge ut dette problemet på GSV-sidene. De kan v4 bedre enn noen annen.
Ellers er jeg av den mening at olje må først byttes, deretter gå over hele tenningsanlegget og juster alt korrekt Om det ikke hjelper, ta en kompresjonstest for å se at du ikke har ventilfeil.
beste hilsen
gul
Lagt inn: 11 jul 2007, 22:23
av Ingvar N629
Frk. vipsi skrev:Jupp ! Du kan jo se hvordan kjølevæsken ser ut. Enten minket et par liter eller blitt litt oljete... ?

Når det er snakk om så mye så bytter olja farge. Bør være lett å se.
Lagt inn: 11 jul 2007, 23:41
av Magnus N848
Jeg sjekka om det var vann i olja, det var det ikke! Den så veldig fin ut, så da må det nok være at forrige eier fylte på en dæsj for mye..
Det neste jeg skal prøve er å bytte plugger og pluggledninger, så får vi se hva som hender, bare synd at nærmeste Biltema er et lysår unna.

Lagt inn: 11 jul 2007, 23:49
av Ingvar N629
Om pluggene er svarte av sot så hjelper det ikke å bytte, blir fort like ille igjen. Du må finne årsaken til at de er svarte.
Lagt inn: 12 jul 2007, 00:15
av Magnus N848
Ingvar N629 skrev:Om pluggene er svarte av sot så hjelper det ikke å bytte, blir fort like ille igjen. Du må finne årsaken til at de er svarte.
Kan det ikke være at en av pluggene rett og slett ikke virker?
Lagt inn: 16 jul 2007, 15:44
av Magnus N848
Jeg har i dag prøvd å ta av en pluggledning av gangen, og har funnet ut at den går på alle sylinderne.
Har også funnet ut at dette kun gjelder på høyere turtall, krypekjøring går fint, og bilen går fint på tomgang.
Lagt inn: 16 jul 2007, 20:16
av movikong
Hvordan er det med choken din? Hvis du har automatchoke kan det fort være at den har hengt seg opp og står på hele tiden. Da vil du få bensin i olja og mengden 'olje' på peilepinnen øke, det vil også lukte litt bensin av oljen.
Tror du kan koble av/ut hele choken og kjøre med det en stund for å teste.
Bilen kan bli litt vanskelig å starte når den er kald, men hvis du pumper litt på gassen og lar den gå 30-60 sek i fri før du kjører burde det fungere greit (sånn var i hvertfall min gamle v4).
Lykke til, mvh movikong