gåen diff! kan den byttes uten å ta ut motor og kasse?
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
gåen diff! kan den byttes uten å ta ut motor og kasse?
siste oppdatering er at vi skulle veldig gjerne fått dratt ut diffen, eller i alle fall det store drevet som drives av girkassa, UTEN å måtte ut med kassa og alt.. det hadde gjort alt sååå mye enklere
Mvh Edward og Henrik
lar fortsatt filmen av bilens oppførsel gjenstå
http://hillside.no/albums/album44/11072007004_G.mp4
Mvh Edward og Henrik
lar fortsatt filmen av bilens oppførsel gjenstå
http://hillside.no/albums/album44/11072007004_G.mp4
Sist redigert av Edward N812 den 12 jul 2007, 14:15, redigert 4 ganger totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Siden det skjer i alle gir samt fri, må det jo være noe som alltid er i bevegelse. Det kan vel være enten drivknuter eller differensial, tror ikke det kan være så veldig mye annet. Jeg ville løftet bilen opp og snurret på hjulene. På den måten vil dere kunne eliminere eventuelt drivknuter, og da er det vel bare diffen igjen...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Da vedder jeg på girkasse, ev. differensial....Edward N812 skrev:oioi! glemte en ting: bilen triller med clutchen inne!

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
du har tatt knekken på kassa di du:p var nettop med å bytta en kompis sin.. det var enda på kubben som hadde mista et par tenner og dette la seg i mellom tannhjula der, og da ble det en sånn fryktelig knepp. grunnen til at bilen kan trille med clutchen inne er pga at du ikke har noen form for belastning på selveste dreva(tror jeg).. det er min teori.. bytter den kassa på en dag, bare du får tak i ei reserve;)
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ja, hehe. det var ikke akkurat noen nedtur for å si det sånn. måtte bare forsikre meg om det er dreva i kassa eller diffen som har tatt kvelden. men det går kanskje ikke å bytte diffen uten å ta ut kassa på disse?
nå som jeg har dere her!! er dette en måte å bytte kassa på, eller er det best å ta den ut med motoren ute?
http://www.thesaabsite.com/900old/c900T ... bottom.htm
det så jo riktig så enkelt ut...
edit:
noen som vet hva disse to skruene i overkant av bildet er til? de er i alle fall skrudd ut flere centimeter, og jeg kan skru dem ut og inn igjen med fingra :S

og dette blanke dekselet på enden av diffen på venstre side av dette utrolig flotte bildet, kan det demonteres for å inspisere diffen? eventuelt demontere håpa jeg på da, men skjønner at det ser mørkt ut for å bytte diff uten å ta ut kassa.

nå som jeg har dere her!! er dette en måte å bytte kassa på, eller er det best å ta den ut med motoren ute?
http://www.thesaabsite.com/900old/c900T ... bottom.htm
det så jo riktig så enkelt ut...
edit:
noen som vet hva disse to skruene i overkant av bildet er til? de er i alle fall skrudd ut flere centimeter, og jeg kan skru dem ut og inn igjen med fingra :S

og dette blanke dekselet på enden av diffen på venstre side av dette utrolig flotte bildet, kan det demonteres for å inspisere diffen? eventuelt demontere håpa jeg på da, men skjønner at det ser mørkt ut for å bytte diff uten å ta ut kassa.

Sist redigert av Edward N812 den 11 jul 2007, 12:21, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kassa er gåen ja, er bare det at den ikke er rast grundig nok! Det er snakk om 900en ja? Da er det bare å drite i alt annet enn å ta ut motoren hvis du skal bytte kassa!!!
Sist redigert av Ingvar N629 den 11 jul 2007, 12:26, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
De skruene er for å feste downpipen.
Det lokket i bakkant er for å komme til diffen ja, og den får du ut med kassa i bilen. Bare napp ut drivakslene og skru ut medbringerne, så får du ut diffen (trangt men det bør gå, skal legge til at jeg ikke har prøvd med kassa i bilen).
Hvis det er diffen, så har jeg en liggende, send pm.
EDIT: Selv om jeg tviler på diffen, tror jeg vet hvilket drev det er til og med, nå som jeg har lest litt grundigere, men det er jo fullt mulig!
Det lokket i bakkant er for å komme til diffen ja, og den får du ut med kassa i bilen. Bare napp ut drivakslene og skru ut medbringerne, så får du ut diffen (trangt men det bør gå, skal legge til at jeg ikke har prøvd med kassa i bilen).
Hvis det er diffen, så har jeg en liggende, send pm.
EDIT: Selv om jeg tviler på diffen, tror jeg vet hvilket drev det er til og med, nå som jeg har lest litt grundigere, men det er jo fullt mulig!
Sist redigert av Ingvar N629 den 11 jul 2007, 22:27, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det bør iallfall renne girolje, hehe! Den bør du tappe ut ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
kanskje jeg har gode nyheter her! tok av lokket til differensialen, og det første jeg så var en og en halv knekt tann... cirka tilsvarende så mye spon som fulgte med ut tappepluggen..
har jeg hatt jævlig flaks? eller tror dere kassa har hakka og dumpa så fart at diffen har gått senere?
setter stor pris på at dere svarer fort og med så ordentlige svar.. dere sparer oss sannsynligvis for mye penger her
fant ut at verksteder tar fort over 10-12 tusen spenn for bytte av kassa, så jeg blir litt desperat på å feilsøke meg ferdig, og bare sette i gang på egen hånd. om du har rett datapaal, at det er gjort på en dag med skruing, bør vi i hvertfall klare det på en ivrig dag
her er et bilde av diffen.. når jeg kikka litt nærmere, og kjente litt på den kjente jeg at det var revet av mer eller mindre sikkert samtlige tenner.

sorry dårlig bilde! batteriet til speilreflekskameraet gikk tapt på roskilde, hehe. skal skaffe meg nytt snarest.
først og fremst ber jeg til gud om at det kun er diffen som er gåen, og at den er grei å bytte akkurat sånn bilen står nå
har jeg hatt jævlig flaks? eller tror dere kassa har hakka og dumpa så fart at diffen har gått senere?
setter stor pris på at dere svarer fort og med så ordentlige svar.. dere sparer oss sannsynligvis for mye penger her

fant ut at verksteder tar fort over 10-12 tusen spenn for bytte av kassa, så jeg blir litt desperat på å feilsøke meg ferdig, og bare sette i gang på egen hånd. om du har rett datapaal, at det er gjort på en dag med skruing, bør vi i hvertfall klare det på en ivrig dag

her er et bilde av diffen.. når jeg kikka litt nærmere, og kjente litt på den kjente jeg at det var revet av mer eller mindre sikkert samtlige tenner.

sorry dårlig bilde! batteriet til speilreflekskameraet gikk tapt på roskilde, hehe. skal skaffe meg nytt snarest.
først og fremst ber jeg til gud om at det kun er diffen som er gåen, og at den er grei å bytte akkurat sånn bilen står nå

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
der ser du.. men jeg vil ikke anbefale å bare bytte diffen på den måten dær.. jeg villa ha tatt ut kassa ved å løfte ut motoren.. da får du MYE mere kontroll og det er ikke så vanskelig som en skal ha det til..
En annen ting er at det sikkert ligger en hel del spon rundt i kassa og det er IKKE bra, så den burde egentlig skylles ordentlig igjennom..
enda en ting er at det er nok en grunnen til at denne kjedelige men nok så vanelige feilen har skjedd er slakek i lager og dette bør inspiserers før du slenger inn en ny diff.. + at du må skjekke etter tenner på pinjongstaken også.. Blei litt tungvindt forklart, men håper du forstår...
PS: jeg kan sende deg en hau med bilder i fra mekkinga mi hvis det er til hjelp..
Mvh. Pål
En annen ting er at det sikkert ligger en hel del spon rundt i kassa og det er IKKE bra, så den burde egentlig skylles ordentlig igjennom..
enda en ting er at det er nok en grunnen til at denne kjedelige men nok så vanelige feilen har skjedd er slakek i lager og dette bør inspiserers før du slenger inn en ny diff.. + at du må skjekke etter tenner på pinjongstaken også.. Blei litt tungvindt forklart, men håper du forstår...
PS: jeg kan sende deg en hau med bilder i fra mekkinga mi hvis det er til hjelp..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen