Side 1 av 2
gåen diff! kan den byttes uten å ta ut motor og kasse?
Lagt inn: 11 jul 2007, 09:32
av Edward N812
siste oppdatering er at vi skulle veldig gjerne fått dratt ut diffen, eller i alle fall det store drevet som drives av girkassa, UTEN å måtte ut med kassa og alt.. det hadde gjort alt sååå mye enklere
Mvh Edward og Henrik
lar fortsatt filmen av bilens oppførsel gjenstå
http://hillside.no/albums/album44/11072007004_G.mp4
Lagt inn: 11 jul 2007, 09:58
av EdHunter N815
Siden det skjer i alle gir samt fri, må det jo være noe som alltid er i bevegelse. Det kan vel være enten drivknuter eller differensial, tror ikke det kan være så veldig mye annet. Jeg ville løftet bilen opp og snurret på hjulene. På den måten vil dere kunne eliminere eventuelt drivknuter, og da er det vel bare diffen igjen...
Lagt inn: 11 jul 2007, 11:07
av Edward N812
oioi! glemte en ting: bilen triller med clutchen inne!
Lagt inn: 11 jul 2007, 11:29
av Gunnar N326
Edward N812 skrev:oioi! glemte en ting: bilen triller med clutchen inne!
Da vedder jeg på girkasse, ev. differensial....

Lagt inn: 11 jul 2007, 11:32
av Pål N526
du har tatt knekken på kassa di du:p var nettop med å bytta en kompis sin.. det var enda på kubben som hadde mista et par tenner og dette la seg i mellom tannhjula der, og da ble det en sånn fryktelig knepp. grunnen til at bilen kan trille med clutchen inne er pga at du ikke har noen form for belastning på selveste dreva(tror jeg).. det er min teori.. bytter den kassa på en dag, bare du får tak i ei reserve;)
Mvh. Pål
Lagt inn: 11 jul 2007, 12:02
av EdHunter N815
Han kjøpte jo bilen sånn da, så var vel forberedt på det vil jeg tro

Lagt inn: 11 jul 2007, 12:08
av Edward N812
ja, hehe. det var ikke akkurat noen nedtur for å si det sånn. måtte bare forsikre meg om det er dreva i kassa eller diffen som har tatt kvelden. men det går kanskje ikke å bytte diffen uten å ta ut kassa på disse?
nå som jeg har dere her!! er dette en måte å bytte kassa på, eller er det best å ta den ut med motoren ute?
http://www.thesaabsite.com/900old/c900T ... bottom.htm
det så jo riktig så enkelt ut...
edit:
noen som vet hva disse to skruene i overkant av bildet er til? de er i alle fall skrudd ut flere centimeter, og jeg kan skru dem ut og inn igjen med fingra :S
og dette blanke dekselet på enden av diffen på venstre side av dette utrolig flotte bildet, kan det demonteres for å inspisere diffen? eventuelt demontere håpa jeg på da, men skjønner at det ser mørkt ut for å bytte diff uten å ta ut kassa.

Lagt inn: 11 jul 2007, 12:19
av Ingvar N629
Kassa er gåen ja, er bare det at den ikke er rast grundig nok! Det er snakk om 900en ja? Da er det bare å drite i alt annet enn å ta ut motoren hvis du skal bytte kassa!!!
Lagt inn: 11 jul 2007, 12:25
av Ingvar N629
De skruene er for å feste downpipen.
Det lokket i bakkant er for å komme til diffen ja, og den får du ut med kassa i bilen. Bare napp ut drivakslene og skru ut medbringerne, så får du ut diffen (trangt men det bør gå, skal legge til at jeg ikke har prøvd med kassa i bilen).
Hvis det er diffen, så har jeg en liggende, send pm.
EDIT: Selv om jeg tviler på diffen, tror jeg vet hvilket drev det er til og med, nå som jeg har lest litt grundigere, men det er jo fullt mulig!
Lagt inn: 11 jul 2007, 12:28
av Edward N812
ohh, takk takk. da håper jeg det renner tenner ut av diffen når jeg skrur av dekselet! renner det forresten girolje og? bør jeg tappe ut denne før jeg skrur av dekselet? skjønner at jeg bør gjøre det før diffen tas av i alle fall, hehe
Lagt inn: 11 jul 2007, 12:30
av Ingvar N629
Det bør iallfall renne girolje, hehe! Den bør du tappe ut ja.
Lagt inn: 11 jul 2007, 14:33
av Edward N812
kanskje jeg har gode nyheter her! tok av lokket til differensialen, og det første jeg så var en og en halv knekt tann... cirka tilsvarende så mye spon som fulgte med ut tappepluggen..
har jeg hatt jævlig flaks? eller tror dere kassa har hakka og dumpa så fart at diffen har gått senere?
setter stor pris på at dere svarer fort og med så ordentlige svar.. dere sparer oss sannsynligvis for mye penger her
fant ut at verksteder tar fort over 10-12 tusen spenn for bytte av kassa, så jeg blir litt desperat på å feilsøke meg ferdig, og bare sette i gang på egen hånd. om du har rett datapaal, at det er gjort på en dag med skruing, bør vi i hvertfall klare det på en ivrig dag
her er et bilde av diffen.. når jeg kikka litt nærmere, og kjente litt på den kjente jeg at det var revet av mer eller mindre sikkert samtlige tenner.
sorry dårlig bilde! batteriet til speilreflekskameraet gikk tapt på roskilde, hehe. skal skaffe meg nytt snarest.
først og fremst ber jeg til gud om at det kun er diffen som er gåen, og at den er grei å bytte akkurat sånn bilen står nå

Lagt inn: 11 jul 2007, 16:00
av Pål N526
der ser du.. men jeg vil ikke anbefale å bare bytte diffen på den måten dær.. jeg villa ha tatt ut kassa ved å løfte ut motoren.. da får du MYE mere kontroll og det er ikke så vanskelig som en skal ha det til..
En annen ting er at det sikkert ligger en hel del spon rundt i kassa og det er IKKE bra, så den burde egentlig skylles ordentlig igjennom..
enda en ting er at det er nok en grunnen til at denne kjedelige men nok så vanelige feilen har skjedd er slakek i lager og dette bør inspiserers før du slenger inn en ny diff.. + at du må skjekke etter tenner på pinjongstaken også.. Blei litt tungvindt forklart, men håper du forstår...
PS: jeg kan sende deg en hau med bilder i fra mekkinga mi hvis det er til hjelp..
Mvh. Pål
Lagt inn: 11 jul 2007, 16:21
av Edward N812
nå ser det ut til at vi setter alex på jobben her. jeg ringte petter, og han sa at diffen ikke kommer ut med kassa i bilen uansett så.. tror vi har funnet ut av vi bare bytter hele kassa, nå som den må ut allikevel. takk for hjelp folkens

Lagt inn: 11 jul 2007, 16:32
av TurboLars N383
Gratulerer med ny bil a gutta .
Skulle dere ikke bruke den kassa på den motoren jeg har stående der a?
