OG900T8 nye klosser of skiver, passer ikke sammen.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

OG900T8 nye klosser of skiver, passer ikke sammen.

Legg inn av Macgeier » 11 jul 2007, 17:07

Hei,
forsøkte å sette på nye klosser og skive på høyre side idag.
OG900T8 1986 modell.
Det var trangt ja, virker som om skivene er for tykke eller klossene for tykke.
Måtte bruke slegge/hammer for å få banket inn klossene :evil:
Nå henger bremsene, men regner med at dette git seg når ting for slitt seg til...

Skiver:
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... iRelItemId

Klosser:
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... iRelItemId

Ja, jeg brukte spesialverktøy for å skru inn kalipperene først.

I morgen er det venster side som står for tur.

Håper det går lettere....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 jul 2007, 18:11

Nei nei nei.. skal da ikke SLÅ klossene på plass :shock:
Ta heller å skru inn calipperen HELT og rens den for drit så skal de skli inn uten problemer.. er ikke bra at de står så stramme, da blir skiva fort varm og det er ikke bra når den er ny, for da har den en stor sansynelighet til og slå seg!

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jul 2007, 18:38

om du ikke har fått skrudd inn bremsesyllinderen ved hjelp av det spesialverktøyet, så skaff det, og fiks!

KJØP NYE KLOSSER! Nå er de du har ødelagt, de er sprøe!

Samt.. lar de seg ikke skru inn, er calipperne ødelagt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 jul 2007, 19:24

ParADigM N558 skrev:om du ikke har fått skrudd inn bremsesyllinderen ved hjelp av det spesialverktøyet, så skaff det, og fiks!
What? han har jo det??
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 jul 2007, 23:43

Skal være trangt der, men skal ikke være nødvendig å slå de inn. Når det gjelder bremsedeler fra Biltema så er jo det et kapitell for seg sjøl. Mye støv og lite brems. Er du sikker på at du har fått riktige klosser?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 12 jul 2007, 01:23

KongerudN344 skrev:Skal være trangt der, men skal ikke være nødvendig å slå de inn. Når det gjelder bremsedeler fra Biltema så er jo det et kapitell for seg sjøl. Mye støv og lite brems. Er du sikker på at du har fått riktige klosser?
Hadde biltema skiver og klosser på det gamle understellet(bytter i disse dager) og det gikk kjempefint det.... stoppa jo etterhvert... uansett er ikke de bremsene før 87 noe særlig uansett, men skal ikke være nødvendig å slå dem inn...

jeg skrudde stemplet helt inn, fikk vekk litt møkk/grus også lirket jeg dem pent inn, med såkaldt anti pipe plate på....

Ville tro du ikke har fått stempelet helt inn, eller at det er som nevnt tidligere møkk i det..... men bare gjetting her da....
kan jo sammenligne med andre siden når du tar den, jeg ville nå tatt begge sider likt og ikke kjørt med bilen før begge sider er tatt...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 jul 2007, 11:12

Hmmm..
Ser ut som om alt er riktig, klossene har bare ett valg
Saab900 75-87 og det er en 86`jeg har.
Samme med skiver, kun ett valg:
Saab900 81-87

Men, det jeg kan se er at de original skivene er ca 1,1cm tykke og de nye er ca 1,3cm tykke.
Det kan jo forklare at ting ikke passer sammen?

Jeg skrudde kalipperen dypere inn en flensen, som jeg ser problemet var det at "klampen" ikke kom langt nok ut. Banket "stempelet" på baksiden inn til indre posisjon (til det stoppet), dette stempelet som "håndbrekksklokka" sitter på altså, det gikk tregt måtte hamres inn.

Skal ta neste side idag, hvis det er like ille her så må det være delene som ikke passer, hvis det går greit her så er det noe feil med høyre kalipper :evil:


Edit: Kan nevne at jeg tok ut kalipperen/stempelet renset og byttet pakningsring og gummibelg før jeg startet med montering av ny skive og klosser.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 12 jul 2007, 17:46

Macgeier skrev:Hmmm..
Ser ut som om alt er riktig, klossene har bare ett valg
Saab900 75-87 og det er en 86`jeg har.
Samme med skiver, kun ett valg:
Saab900 81-87

Men, det jeg kan se er at de original skivene er ca 1,1cm tykke og de nye er ca 1,3cm tykke.
Det kan jo forklare at ting ikke passer sammen?

Jeg skrudde kalipperen dypere inn en flensen, som jeg ser problemet var det at "klampen" ikke kom langt nok ut. Banket "stempelet" på baksiden inn til indre posisjon (til det stoppet), dette stempelet som "håndbrekksklokka" sitter på altså, det gikk tregt måtte hamres inn.

Skal ta neste side idag, hvis det er like ille her så må det være delene som ikke passer, hvis det går greit her så er det noe feil med høyre kalipper :evil:


Edit: Kan nevne at jeg tok ut kalipperen/stempelet renset og byttet pakningsring og gummibelg før jeg startet med montering av ny skive og klosser.
hele poenget med at man bytter skiver er nettopp pga skivene blir slitt (blir tynnere)

så hvis dine gamle var tynnere så er det mest sannsynlig riktig.

har god erfaring med biltema sine bremsedeler jeg ivaffall.

men sjekk ut haynes manualen der burde det stå tykkelsen nye skiver skal ha
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 jul 2007, 17:59

Ser ut til at jeg får samme problem på venstre side også :twisted:

Altså, jeg skrur in kalipperen/stempelet helt inn etter rens og pakningsskift, så på kalippersiden ser alt normalt ut.
Problemet er at "klampen", den flate biten som går rundt hele saken og gir mothold på på andre siden ikke slakker ut og gir plass til klossene. Er det noe triks for dette? Er det noe jeg har glemt??? :idea:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 jul 2007, 18:30

Trur eg har funnet det ut, det er et stempel til i tillegg til hovedstempelet.
Dette stempelet er rustet fast slik at klampen ikke beveger seg utover og gir plass til den ytre klossen :twisted:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 jul 2007, 19:01

der ser du:P det er 2 stempler som går i hver sin retning.. bare få vekk sand og drit før montering.. stå på..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 jul 2007, 11:34

Da løste det seg i går.
Har i allefall lært at det er like greit å ta av hele greie med èn gang og overhale det på benken, for så å sette det på plass etterpå:D
Et mareritt å ligge under bilen å overhale bremser som har rustet fast :evil:
Hører med tilk historien at bilen har vært i dagelig bruk alle år, bortsett fra siste år, biler må brukes ikke stå stille :)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar