Side 1 av 1
OG900T8 nye klosser of skiver, passer ikke sammen.
Lagt inn: 11 jul 2007, 17:07
av Macgeier
Hei,
forsøkte å sette på nye klosser og skive på høyre side idag.
OG900T8 1986 modell.
Det var trangt ja, virker som om skivene er for tykke eller klossene for tykke.
Måtte bruke slegge/hammer for å få banket inn klossene
Nå henger bremsene, men regner med at dette git seg når ting for slitt seg til...
Skiver:
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... iRelItemId
Klosser:
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... iRelItemId
Ja, jeg brukte spesialverktøy for å skru inn kalipperene først.
I morgen er det venster side som står for tur.
Håper det går lettere....
Lagt inn: 11 jul 2007, 18:11
av Pål N526
Nei nei nei.. skal da ikke SLÅ klossene på plass
Ta heller å skru inn calipperen HELT og rens den for drit så skal de skli inn uten problemer.. er ikke bra at de står så stramme, da blir skiva fort varm og det er ikke bra når den er ny, for da har den en stor sansynelighet til og slå seg!
Mvh. Pål
Lagt inn: 11 jul 2007, 18:38
av Paradigm N558
om du ikke har fått skrudd inn bremsesyllinderen ved hjelp av det spesialverktøyet, så skaff det, og fiks!
KJØP NYE KLOSSER! Nå er de du har ødelagt, de er sprøe!
Samt.. lar de seg ikke skru inn, er calipperne ødelagt.
Lagt inn: 11 jul 2007, 19:24
av Pål N526
ParADigM N558 skrev:om du ikke har fått skrudd inn bremsesyllinderen ved hjelp av det spesialverktøyet, så skaff det, og fiks!
What? han har jo det??
Lagt inn: 11 jul 2007, 23:43
av KongerudN344
Skal være trangt der, men skal ikke være nødvendig å slå de inn. Når det gjelder bremsedeler fra Biltema så er jo det et kapitell for seg sjøl. Mye støv og lite brems. Er du sikker på at du har fått riktige klosser?
Lagt inn: 12 jul 2007, 01:23
av zero900t
KongerudN344 skrev:Skal være trangt der, men skal ikke være nødvendig å slå de inn. Når det gjelder bremsedeler fra Biltema så er jo det et kapitell for seg sjøl. Mye støv og lite brems. Er du sikker på at du har fått riktige klosser?
Hadde biltema skiver og klosser på det gamle understellet(bytter i disse dager) og det gikk kjempefint det.... stoppa jo etterhvert... uansett er ikke de bremsene før 87 noe særlig uansett, men skal ikke være nødvendig å slå dem inn...
jeg skrudde stemplet helt inn, fikk vekk litt møkk/grus også lirket jeg dem pent inn, med såkaldt anti pipe plate på....
Ville tro du ikke har fått stempelet helt inn, eller at det er som nevnt tidligere møkk i det..... men bare gjetting her da....
kan jo sammenligne med andre siden når du tar den, jeg ville nå tatt begge sider likt og ikke kjørt med bilen før begge sider er tatt...
Lagt inn: 12 jul 2007, 11:12
av Macgeier
Hmmm..
Ser ut som om alt er riktig, klossene har bare ett valg
Saab900 75-87 og det er en 86`jeg har.
Samme med skiver, kun ett valg:
Saab900 81-87
Men, det jeg kan se er at de original skivene er ca 1,1cm tykke og de nye er ca 1,3cm tykke.
Det kan jo forklare at ting ikke passer sammen?
Jeg skrudde kalipperen dypere inn en flensen, som jeg ser problemet var det at "klampen" ikke kom langt nok ut. Banket "stempelet" på baksiden inn til indre posisjon (til det stoppet), dette stempelet som "håndbrekksklokka" sitter på altså, det gikk tregt måtte hamres inn.
Skal ta neste side idag, hvis det er like ille her så må det være delene som ikke passer, hvis det går greit her så er det noe feil med høyre kalipper
Edit: Kan nevne at jeg tok ut kalipperen/stempelet renset og byttet pakningsring og gummibelg før jeg startet med montering av ny skive og klosser.
Lagt inn: 12 jul 2007, 17:46
av janerik171187
Macgeier skrev:Hmmm..
Ser ut som om alt er riktig, klossene har bare ett valg
Saab900 75-87 og det er en 86`jeg har.
Samme med skiver, kun ett valg:
Saab900 81-87
Men, det jeg kan se er at de original skivene er ca 1,1cm tykke og de nye er ca 1,3cm tykke.
Det kan jo forklare at ting ikke passer sammen?
Jeg skrudde kalipperen dypere inn en flensen, som jeg ser problemet var det at "klampen" ikke kom langt nok ut. Banket "stempelet" på baksiden inn til indre posisjon (til det stoppet), dette stempelet som "håndbrekksklokka" sitter på altså, det gikk tregt måtte hamres inn.
Skal ta neste side idag, hvis det er like ille her så må det være delene som ikke passer, hvis det går greit her så er det noe feil med høyre kalipper
Edit: Kan nevne at jeg tok ut kalipperen/stempelet renset og byttet pakningsring og gummibelg før jeg startet med montering av ny skive og klosser.
hele poenget med at man bytter skiver er nettopp pga skivene blir slitt (blir tynnere)
så hvis dine gamle var tynnere så er det mest sannsynlig riktig.
har god erfaring med biltema sine bremsedeler jeg ivaffall.
men sjekk ut haynes manualen der burde det stå tykkelsen nye skiver skal ha
Lagt inn: 12 jul 2007, 17:59
av Macgeier
Ser ut til at jeg får samme problem på venstre side også
Altså, jeg skrur in kalipperen/stempelet helt inn etter rens og pakningsskift, så på kalippersiden ser alt normalt ut.
Problemet er at "klampen", den flate biten som går rundt hele saken og gir mothold på på andre siden ikke slakker ut og gir plass til klossene. Er det noe triks for dette? Er det noe jeg har glemt???

Lagt inn: 12 jul 2007, 18:30
av Macgeier
Trur eg har funnet det ut, det er et stempel til i tillegg til hovedstempelet.
Dette stempelet er rustet fast slik at klampen ikke beveger seg utover og gir plass til den ytre klossen

Lagt inn: 12 jul 2007, 19:01
av Pål N526
der ser du:P det er 2 stempler som går i hver sin retning.. bare få vekk sand og drit før montering.. stå på..
Mvh. Pål
Lagt inn: 13 jul 2007, 11:34
av Macgeier
Da løste det seg i går.
Har i allefall lært at det er like greit å ta av hele greie med èn gang og overhale det på benken, for så å sette det på plass etterpå:D
Et mareritt å ligge under bilen å overhale bremser som har rustet fast
Hører med tilk historien at bilen har vært i dagelig bruk alle år, bortsett fra siste år, biler må brukes ikke stå stille
