Starproblemer med Saab 900 94mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Starproblemer med Saab 900 94mod

Legg inn av Andersfo » 12 jul 2007, 13:42

Har akkurat gått til anskaffelse av en Saab 900S 94mod 2.3l. Den har fungert fint frem til nå, men når jeg skulle starte den idag så fikk jeg ikke start på den. Den starter, men stopper umiddelbart. Det står også check engine på varsellampen. Har sjekket og rengjort fordelerlokket og det så fint ut. Noen som har noen tips for å få start på min Saab igjen?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 12 jul 2007, 16:27

I og med at den stopper med ein gong kan det høyrest ut som to ting for meg i farta,
1: Startsperre
2: motorposisjonsføler.

Du må få lest ut ka feil som ligg inne på den. Ta deg ein tur til Saab evt. ein som har diagnoseapparat


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 jul 2007, 17:00

Er nok startsperrefeil ja... Renger med du har prøvd å låse opp og igjen noen ganger????
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 12 jul 2007, 17:33

Hadde det sånn med min 900 de første dagene jeg og :lol: Men har blitt en vane og låse bilen når jeg drar ut nøkkelen...

Hver gang du drar ut nøkkelen slår sperra seg på, og det eneste som hjelper er som sagt og låse igjen og opp bilen :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 jul 2007, 17:35

Aleks-ander_N948 skrev:Hadde det sånn med min 900 de første dagene jeg og :lol: Men har blitt en vane og låse bilen når jeg drar ut nøkkelen...

Hver gang du drar ut nøkkelen slår sperra seg på, og det eneste som hjelper er som sagt og låse igjen og opp bilen :lol:
Forbanna svensker :twisted: Idiotsystem :P Men alt blir en vane :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 13 jul 2007, 00:03

Har fått opplyst av tidligere eier at det ikke skal være noen startsperre på bilen min. Låste faktisk igjen og opp igjen uten at det ga noe effekt så tror vel ikke at problemet ligger her.

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 17 jul 2007, 13:41

Da viser det seg at det er bensinpumpen som har sluttet å fungere. Fått pris på verksted i Sverige på 5600sek for deler og jobb. Er det en ok pris eller blir jeg skrudd?

Brukeravatar
stvei.N643
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 30 apr 2006, 15:45
Medlemsnummer: N.643
Navn: svein Tveiterås
Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
Sted: samnanger [bergen]

Legg inn av stvei.N643 » 17 jul 2007, 15:35

kjøp pumpe på SP,eller lignende.Ca 1000kr. og bytt pumpen selv eller
få hjelp av noen som kan.
stvei.N.643
9-3 se02mod. 99le 73mod.

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 17 jul 2007, 20:15

Hva er SP og er den vanskelig å bytte? Hvor mange timer bør jeg beregne? Vet jeg må ta av bensintanken så litt jobb blir det vel.

Brukeravatar
Tek
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 26 jun 2007, 12:02
Sted: Sandnes

Legg inn av Tek » 17 jul 2007, 21:10


Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 17 jul 2007, 23:02

Den var jo klart mye billigere. Vil den fungere like bra som den som Saabverkstedet vil montere til 2600sek +mva?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 jul 2007, 23:43

Pumpa vil nok fungere helt utmerket :wink: Kan jo hende de tar jobben også?

Men syntes ikke prisen du har fått i sverige var så ille jeg da, men har du sted og stå osv... så er det jo bare en utfordring å gjøre det sjøl da 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 17 jul 2007, 23:43

Nå har jeg funnet bensinpumpe på Biltema til 349kr. Vil den fungere bra? Må si jeg føler meg rimelig lurt av verkstedet i Sverige som ville ha 2600+mva for pumpen. Må så tidlig som mulig i morgen ringe for å avbestille den jobben der :?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 jul 2007, 23:50

JEG hadde IKKE satt inn ei bensinpumpe til 349 fra Biltema! Når jeg første skal gjøre den jobben der så hadde jeg gått for SP sin. Det kan godt være den virker like lenge som SAAB sin, men er for kjedelig og måtte gjøre samme jobben neste sommer for å spare småpenger... I alle fall i forhold til SP sin :wink:

Orginaldeler = Svindel, sånn er det bare :?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 18 jul 2007, 07:22

Fikk heldigvis avbestilt den jobben. De ville ikke ta jobben med SP sin pumpe siden det var et autorisert Saabverksted. Positivt derimot var at de ikke skulle ha noe for feilsøkingen. Blir litt mere jobb, men noen tusen kroner spart. Trenger jeg noe mer enn selve bensinpumpen for å bytte den? Bør jeg skifte bensinfilter samtidig?

Svar