Kjøleveske problem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Kjøleveske problem

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jul 2007, 22:57

Hei

Bilen min har begynt å bruke kjøleveske/vann, dvs det koker fort, og dermed damper det ut når lokket åpnes på tanken.. Hva kan gjøre dette? Er ingen tegn på at toppakning er røket. Temp måler på dashbord går opp på rødt fort, men synker ned igjen til normal ved å kjøre litt fortere (dette er av og til).

Bilen er en 1993 OG900i.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 15 jul 2007, 00:01

Hvis det ikke er toppakningen så er det vel hull i en slange da!
Ikke så mange andre muligheter... :roll:
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2007, 00:33

Koker det fort er det på grunn av trykkfall. Om du er 100% sikker på at det ikke lekker noe sted (har du sjekka varmeapparatkrana og varmeregisteret?) så er det nok mest sannsynlig toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 15 jul 2007, 00:35

Tett radiator? Kan prøve en sånn radiatorrens, men da må du tømme av kjølevæska, og bruke rent vann til rensen.. Hvis det ikke er vifta som ikke går da.... sjekke det først, kanskje? :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jul 2007, 00:37

Ikke sjekket noe ennå som sagt.. Renset radiatoren sist i påsketider.. Jeg lurte på om det kansje er vannpumpen som har sagt takk for seg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 jul 2007, 02:09

Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jul 2007, 11:14

Datapaal N526 skrev:Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Høres ut som den går på 3 sylindre i 5 sek, før den går normalt..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2007, 12:04

Jørgen N237 skrev:
Datapaal N526 skrev:Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Høres ut som den går på 3 sylindre i 5 sek, før den går normalt..
Da er det nok toppakninga. Du får skru ut pluggene og titte. Kjølevæske farger pluggen, og lyser du nedi sylinderne og ser at en eller flere sylindre er reinere enn de andre, så lekker det kjølevæske inn der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jul 2007, 21:36

Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 15 jul 2007, 23:08

Jørgen N237 skrev:Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Hmmm.... dårlig vedlikehold, Jørgen? :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jul 2007, 23:25

Gunnar N326 skrev:
Jørgen N237 skrev:Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Hmmm.... dårlig vedlikehold, Jørgen? :wink:
Vel.. Pluggene er ikke gamle, så vet egentlig ikke hvorfor, men funker ihvertfall nå med nye..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2007, 00:16

Hvordan så pluggene ut da? Farge?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 jul 2007, 22:25

Vel, var ikke så enkelt som først antatt.. På vei til jobb i dag ville ikke bilen mer, kokte og greier... Toppakningen har nok tatt turen..

Pluggene var i går våt på sylinder 1 og hvit på sylinder 4, ganske normal ellers.. Så nå blir det motorbytte ja.. Men først få klar 9-5`en..
Styrer med DAB og AUX

Svar