Side 1 av 1
Kjøleveske problem
Lagt inn: 14 jul 2007, 22:57
av Jørgen N237
Hei
Bilen min har begynt å bruke kjøleveske/vann, dvs det koker fort, og dermed damper det ut når lokket åpnes på tanken.. Hva kan gjøre dette? Er ingen tegn på at toppakning er røket. Temp måler på dashbord går opp på rødt fort, men synker ned igjen til normal ved å kjøre litt fortere (dette er av og til).
Bilen er en 1993 OG900i.
Lagt inn: 15 jul 2007, 00:01
av Vegars
Hvis det ikke er toppakningen så er det vel hull i en slange da!
Ikke så mange andre muligheter...

Lagt inn: 15 jul 2007, 00:33
av Ingvar N629
Koker det fort er det på grunn av trykkfall. Om du er 100% sikker på at det ikke lekker noe sted (har du sjekka varmeapparatkrana og varmeregisteret?) så er det nok mest sannsynlig toppakning.
Lagt inn: 15 jul 2007, 00:35
av Gunnar N326
Tett radiator? Kan prøve en sånn radiatorrens, men da må du tømme av kjølevæska, og bruke rent vann til rensen.. Hvis det ikke er vifta som ikke går da.... sjekke det først, kanskje?

Lagt inn: 15 jul 2007, 00:37
av Jørgen N237
Ikke sjekket noe ennå som sagt.. Renset radiatoren sist i påsketider.. Jeg lurte på om det kansje er vannpumpen som har sagt takk for seg..
Lagt inn: 15 jul 2007, 02:09
av Pål N526
Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Lagt inn: 15 jul 2007, 11:14
av Jørgen N237
Datapaal N526 skrev:Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Høres ut som den går på 3 sylindre i 5 sek, før den går normalt..
Lagt inn: 15 jul 2007, 12:04
av Ingvar N629
Jørgen N237 skrev:Datapaal N526 skrev:Jeg setter mine odds på gåen topppakning.. hvordan er bilen når du skal starte den?
Høres ut som den går på 3 sylindre i 5 sek, før den går normalt..
Da er det nok toppakninga. Du får skru ut pluggene og titte. Kjølevæske farger pluggen, og lyser du nedi sylinderne og ser at en eller flere sylindre er reinere enn de andre, så lekker det kjølevæske inn der.
Lagt inn: 15 jul 2007, 21:36
av Jørgen N237
Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Lagt inn: 15 jul 2007, 23:08
av Gunnar N326
Jørgen N237 skrev:Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Hmmm.... dårlig vedlikehold, Jørgen?

Lagt inn: 15 jul 2007, 23:25
av Jørgen N237
Gunnar N326 skrev:Jørgen N237 skrev:Vel.. Var dårlige tennplugger og vifte som ikke starter.. Alle sylindrene var like..
Hmmm.... dårlig vedlikehold, Jørgen?

Vel.. Pluggene er ikke gamle, så vet egentlig ikke hvorfor, men funker ihvertfall nå med nye..
Lagt inn: 16 jul 2007, 00:16
av Ingvar N629
Hvordan så pluggene ut da? Farge?
Lagt inn: 16 jul 2007, 22:25
av Jørgen N237
Vel, var ikke så enkelt som først antatt.. På vei til jobb i dag ville ikke bilen mer, kokte og greier... Toppakningen har nok tatt turen..
Pluggene var i går våt på sylinder 1 og hvit på sylinder 4, ganske normal ellers.. Så nå blir det motorbytte ja.. Men først få klar 9-5`en..