svart røyk ved hard gassing. hvit røyk når jeg slipper gasen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

svart røyk ved hard gassing. hvit røyk når jeg slipper gasen

Legg inn av Dopus » 19 jul 2007, 20:35

Har en saab 9-5 2001 modell 2.0 lavtykksturbo 150Hk

Når bilen er kald har den i det siste vært litt vansklig å starte. den ser ut til å ikke tenne på en sylinder. men den kommer seg ved å gi litt gass , sånn ca etter 10 sekunder går den normalt samtidig er det en del hvit røyk ved oppstart. men i tillegg har jeg lagt merke til når en kompis kjørte min bil og jeg hans at ved hard gasspådrag så får kommer det mørk røyk av eksosen og i det han går av gassen blir den hvitere. når han parkerte og motoren gikk på tomgang var den normal farge og luktet litt "brukt kinaputt"
Hva kan dette være. merker ingenting i det daglige kjøring. kun ved hardt pådrag. når turboen lader for fullt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 19 jul 2007, 20:37

Jeg tipper på gåen toppakning.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 19 jul 2007, 22:00

dyrt? eller veldig dyrt? bilen er ikke kjørt mer en 122000

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 19 jul 2007, 22:19

glemte å nevne at oljen ser helt fin ut ikke noe kjølevæaske i oljen. men kjølevæsken var litt lav fyllte på ca en halv liter, da ligger den nesten opp til max merke for kald bil. skal prøve å følge litt med og se om det minker. Er vel ca 14000km siden forrige eier hadde 110k servicen ( er vel en av dem store servicene det tror jeg)

Hvis det er toppakningen, kan det hjelpe å skifte topplokk boltene og torqe disse på nytt?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 jul 2007, 01:47

Du kan prøve og etterdra toppen før du bytter alt.. da tar du av toppdekselet og drar til boltene med et bestemt moment + bestemt rekkefølge!(er ikke sikker på hvor mye).

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 jul 2007, 09:51

Hvis toppakningen er årsaken til de problemene du beskriver, ville jeg byttet den straks. Ikke vann i oljen og vann inn i en sylinder betyr at lekasjen ligger mellom en kjølekanal og sylinderveggen. Her er det metallringer i toppakningen, og har det først begynt å gå frostvæske her er sjansen stor for korrosjon i toppen. Samtidig vil det komme forbrenningsgasser ut i kjølevæska.

Stikk til NAF eller et verksted og mål om det er avgasser i kjølevæska, så vet du om du må bytte toppakning. Vanlig verkstedspris ligger rundt 5000 kr, toppen må planslipes med det samme du bytter pakning.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jul 2007, 10:38

Toppakning er det jo også fullt mulig å bytte selv... Hvor er det du bor hen forresten? Kan jo hende at noen tar jobben for deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 20 jul 2007, 18:01

I dag var den helt fin. startet fint og ikke den røykskyen jeg så i gård.hmm får se i helgen hvordan bilen er når den har fått stått en stund.

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 20 jul 2007, 19:40

er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 jul 2007, 20:08

sprokit_mk1 skrev:er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.
Om det var turboen hadde den neppe vært så vanskelig å starte mener nå jeg, men det er jo så klart ikke umulig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2007, 01:12

EdHunter N815 skrev:
sprokit_mk1 skrev:er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.
Om det var turboen hadde den neppe vært så vanskelig å starte mener nå jeg, men det er jo så klart ikke umulig.
Spørs jo hvor mye olje som er dratt inn i systemet, og senere har ført til soting.
Mistenker du at det er turboen som lekker olje, så ikke kjør med bilen før det er sjekket, ellers går du på en smell med katalysatoren også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 21 jul 2007, 13:03

den har ikke vært "vansklig" å starte....men den har hatt en tendens til å starte for så å gå ujevnt noen sekunder...gir man litt gass...ikke mye bare noe hundre omdreininger opp på turtall så kommer den med engang og går normalt.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 21 jul 2007, 18:23

i dag har den stått ca 12 timer og startet uten problmer og røyk i dag også.hmm

fant forresten denne linken

http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Da har jeg ihvertfall fremgangsmåte for å etterdra toppens strekkbolter.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 24 jul 2007, 21:23

skiftet plugger i dag. såg relativt fine ut selve delen der gnisten går var lys grå mens resten av pluggen var litt sot farget. men såg ikke så aller verst ut.
men jeg la merke til at det virker som om den svetter olje fra der ventilkåpen går ned på toppen på høyre side (fører siden) men er litt usikker på om det kommer her eller lengre nede fra. kan dette være årsaken til røyken jeg ser en og annen morgen. tenkte jeg skulle skifte denne pakningen og samtidlig blåse rent ventilasjonsrøyrene som går ut fra ventilkåpen ( i følge WIS kan disse føre til røyk...men blåere enn den jeg har , hvis disse ventilasjonsrørene er tette) ny pakning koster jo ikke mer enn et par hundrelapper og det er en enkel jobb.

Svar