Side 1 av 1

svart røyk ved hard gassing. hvit røyk når jeg slipper gasen

Lagt inn: 19 jul 2007, 20:35
av Dopus
Har en saab 9-5 2001 modell 2.0 lavtykksturbo 150Hk

Når bilen er kald har den i det siste vært litt vansklig å starte. den ser ut til å ikke tenne på en sylinder. men den kommer seg ved å gi litt gass , sånn ca etter 10 sekunder går den normalt samtidig er det en del hvit røyk ved oppstart. men i tillegg har jeg lagt merke til når en kompis kjørte min bil og jeg hans at ved hard gasspådrag så får kommer det mørk røyk av eksosen og i det han går av gassen blir den hvitere. når han parkerte og motoren gikk på tomgang var den normal farge og luktet litt "brukt kinaputt"
Hva kan dette være. merker ingenting i det daglige kjøring. kun ved hardt pådrag. når turboen lader for fullt

Lagt inn: 19 jul 2007, 20:37
av EdHunter N815
Jeg tipper på gåen toppakning.

Lagt inn: 19 jul 2007, 22:00
av Dopus
dyrt? eller veldig dyrt? bilen er ikke kjørt mer en 122000

Lagt inn: 19 jul 2007, 22:19
av Dopus
glemte å nevne at oljen ser helt fin ut ikke noe kjølevæaske i oljen. men kjølevæsken var litt lav fyllte på ca en halv liter, da ligger den nesten opp til max merke for kald bil. skal prøve å følge litt med og se om det minker. Er vel ca 14000km siden forrige eier hadde 110k servicen ( er vel en av dem store servicene det tror jeg)

Hvis det er toppakningen, kan det hjelpe å skifte topplokk boltene og torqe disse på nytt?

Lagt inn: 20 jul 2007, 01:47
av Pål N526
Du kan prøve og etterdra toppen før du bytter alt.. da tar du av toppdekselet og drar til boltene med et bestemt moment + bestemt rekkefølge!(er ikke sikker på hvor mye).

Mvh. Pål

Lagt inn: 20 jul 2007, 09:51
av Trond N47
Hvis toppakningen er årsaken til de problemene du beskriver, ville jeg byttet den straks. Ikke vann i oljen og vann inn i en sylinder betyr at lekasjen ligger mellom en kjølekanal og sylinderveggen. Her er det metallringer i toppakningen, og har det først begynt å gå frostvæske her er sjansen stor for korrosjon i toppen. Samtidig vil det komme forbrenningsgasser ut i kjølevæska.

Stikk til NAF eller et verksted og mål om det er avgasser i kjølevæska, så vet du om du må bytte toppakning. Vanlig verkstedspris ligger rundt 5000 kr, toppen må planslipes med det samme du bytter pakning.

Lagt inn: 20 jul 2007, 10:38
av Ingvar N629
Toppakning er det jo også fullt mulig å bytte selv... Hvor er det du bor hen forresten? Kan jo hende at noen tar jobben for deg.

Lagt inn: 20 jul 2007, 18:01
av Dopus
I dag var den helt fin. startet fint og ikke den røykskyen jeg så i gård.hmm får se i helgen hvordan bilen er når den har fått stått en stund.

Lagt inn: 20 jul 2007, 19:40
av Liebak
er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.

Lagt inn: 20 jul 2007, 20:08
av EdHunter N815
sprokit_mk1 skrev:er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.
Om det var turboen hadde den neppe vært så vanskelig å starte mener nå jeg, men det er jo så klart ikke umulig.

Lagt inn: 21 jul 2007, 01:12
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:
sprokit_mk1 skrev:er det ikke også en liten mulighet at det kan være turboen?
eller en kombinasjon.
Om det var turboen hadde den neppe vært så vanskelig å starte mener nå jeg, men det er jo så klart ikke umulig.
Spørs jo hvor mye olje som er dratt inn i systemet, og senere har ført til soting.
Mistenker du at det er turboen som lekker olje, så ikke kjør med bilen før det er sjekket, ellers går du på en smell med katalysatoren også.

Lagt inn: 21 jul 2007, 13:03
av Dopus
den har ikke vært "vansklig" å starte....men den har hatt en tendens til å starte for så å gå ujevnt noen sekunder...gir man litt gass...ikke mye bare noe hundre omdreininger opp på turtall så kommer den med engang og går normalt.

Lagt inn: 21 jul 2007, 18:23
av Dopus
i dag har den stått ca 12 timer og startet uten problmer og røyk i dag også.hmm

fant forresten denne linken

http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Da har jeg ihvertfall fremgangsmåte for å etterdra toppens strekkbolter.

Lagt inn: 24 jul 2007, 21:23
av Dopus
skiftet plugger i dag. såg relativt fine ut selve delen der gnisten går var lys grå mens resten av pluggen var litt sot farget. men såg ikke så aller verst ut.
men jeg la merke til at det virker som om den svetter olje fra der ventilkåpen går ned på toppen på høyre side (fører siden) men er litt usikker på om det kommer her eller lengre nede fra. kan dette være årsaken til røyken jeg ser en og annen morgen. tenkte jeg skulle skifte denne pakningen og samtidlig blåse rent ventilasjonsrøyrene som går ut fra ventilkåpen ( i følge WIS kan disse føre til røyk...men blåere enn den jeg har , hvis disse ventilasjonsrørene er tette) ny pakning koster jo ikke mer enn et par hundrelapper og det er en enkel jobb.