Side 1 av 2
Garanti-Reklamasjon?
Lagt inn: 20 jul 2007, 12:44
av Singsaker
Har fått med meg at T7 motoren på 95 har 8 års garanti ved komplett service hefte og olje-intervaller etc.
Men hvordan er det med Automat-girkassa, dekkes den av 5år reklamasjon eller 3års garanti såfremt at man ikke har trimmet motoren utover spesifikasjon 360NM (mener å ha lest at den er sertifisert til 360NM) som automatkassa tåler.
eller bare ved Hirsch trimming. Kan hvilken trim du monterer såfremt at den ikke overskrider max dreiemoment juridisk sett være avgjørende for garantier/reklamasjoner?
Kan forhandler hevde at garantier bare dekkes ved bruk av deres deler, evt produkter de selv selger såfremt at de brukte delene ligger innenfor spesifikasjonene som Saab selv oppgir?
Leste at forbrukerombudet har vedtatt/vunnet frem en sak hvor service ikke ble foretatt på merkeverksted, men allikevel ble garantiene bindende fordi arbeidet utført ved det frittstående verkstedet ble funnet å være i henhold til krav.
Burde ikke BSR sin trimsats da være dekket på samme måte som Saab sin foretrukne Hirsch trimming sålenge begge er innenfor spesifikasjonene til Saab mtp. dreimemoment og effekt.
Har Aero samme automatkasse som de andre 95'ene eller er det forskjeller på de(har forstått at alle har den samme på BSR sin hjemmeside, kan noen evt bekrefte/avkrefte dette?)
Mange spørsmål her, men der er vel derfor vi er medlemmer!!!

Lagt inn: 20 jul 2007, 14:20
av Pancho N497
saab dekker ikke biler med uorginal trim (bsr, speedparts osv)
du beholder kun garantien med saab originaltrim eller med hirsch trim.
vet ikke om aero og vanlige 2.0t, 2.3t har samme automatkasse..
Er det lov?
Lagt inn: 20 jul 2007, 14:32
av Singsaker
Pancho N497 skrev:saab dekker ikke biler med uorginal trim (bsr, speedparts osv)
du beholder kun garantien med saab originaltrim eller med hirsch trim.
vet ikke om aero og vanlige 2.0t, 2.3t har samme automatkasse..
Som du nevner i innlegget så dekkes ikke "uorginal" trimming, men er det lov forutsatt at spesifikasjonene er innenfor det som motor og drivverk skal tåle?
Forskjellen på Hirsch og BSR er relativt minimale jmf de som har prøvd begge, og begge er innenfor spesifikasjonene til Saab!
Lagt inn: 20 jul 2007, 14:55
av KongerudN344
Jeg ser poenget ditt Singsaker. Men dersom det hadde blitt åpnet for dette så hadde det jo blitt uttalige trimsatser og holde styr på.
Men når det gjelder service og orginaldeler så har bilprodusentene svært lite de skulle ha sagt. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de kan vite at en reservedel du kjøper på f. eks biltema har samme kvalitet som den delen du kjøper på SAAB... Her skulle man jo tro at SAAB hadde noe de skulle ha sagt.
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:09
av Surbotaab N369
KongerudN344 skrev:Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de kan vite at en reservedel du kjøper på f. eks biltema har samme kvalitet som den delen du kjøper på SAAB... Her skulle man jo tro at SAAB hadde noe de skulle ha sagt.
Det skal sikres igjenom ISO 9001. Denne "paragrafen" sier at uorginale deler skal ha de samme kvalitetene osv som de orginale... Det som er spes er at Biltema ikke vil legge fram sånne papirer

Dokumentasjon etc!
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:11
av Singsaker
KongerudN344 skrev:Jeg ser poenget ditt Singsaker. Men dersom det hadde blitt åpnet for dette så hadde det jo blitt uttalige trimsatser og holde styr på.
Men når det gjelder service og orginaldeler så har bilprodusentene svært lite de skulle ha sagt. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de kan vite at en reservedel du kjøper på f. eks biltema har samme kvalitet som den delen du kjøper på SAAB... Her skulle man jo tro at SAAB hadde noe de skulle ha sagt.
Skjønner godt at taiwan og hong-kong chipper ikke er garantert, men såvidt jeg vet er ikke Hirsch en del av Saab, men en leverandør av produkter, sikkert gode produkter, men BSR og de store leverandørene av motor modifikasjoner mm er sikkert like dyktige som Hirsch og burde således komme inn under samme garanti som Hirsch på samme måte som vanlig rettspraksis, lik forseelse = lik domsavsigelse eller lik kvalitet = lik garanti!

Re: Dokumentasjon etc!
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:12
av Surbotaab N369
Singsaker skrev:KongerudN344 skrev:Jeg ser poenget ditt Singsaker. Men dersom det hadde blitt åpnet for dette så hadde det jo blitt uttalige trimsatser og holde styr på.
Men når det gjelder service og orginaldeler så har bilprodusentene svært lite de skulle ha sagt. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de kan vite at en reservedel du kjøper på f. eks biltema har samme kvalitet som den delen du kjøper på SAAB... Her skulle man jo tro at SAAB hadde noe de skulle ha sagt.
Skjønner godt at taiwan og hong-kong chipper ikke er garantert, men såvidt jeg vet er ikke Hirsch en del av Saab, men en leverandør av produkter, sikkert gode produkter, men BSR og de store leverandørene av motor modifikasjoner mm er sikkert like dyktige som Hirsch og burde således komme inn under samme garanti som Hirsch på samme måte som vanlig rettspraksis, lik forseelse = lik domsavsigelse eller lik kvalitet = lik garanti!

Bra tankegang, men er ikke sikkert du får GM med på den

Lagt inn: 20 jul 2007, 15:24
av Tor N12
Ehhh... ??
Da må jo du mene at om du f.eks bytter basshøyttaler i høyttaleren din hjemme til en fra et annet merke (men like stor, f.eks 8") så skal alikevel produsenten av din høyttaler dekke garantien?
Eller setter inn motor fra en annen produsent inn i vaskemaskina (med ca samme spec.) så skal alikevel maskinen dekkes av garanti
Tv'n... sett inn et annet panel... like stort, samme kontrast osv...
Har bare en komentar... håpløst!! (Selv om jeg skal innrømme at det hadde vært behagelig om verden kunne vært sånn

)
Ikke glem at Hirsch er en samarbeidspartner, ikke bare en tilbehørsprodusent

Ikke så raskt!!
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:38
av Singsaker
Tor N12 skrev:Ehhh... ??
Da må jo du mene at om du f.eks bytter basshøyttaler i høyttaleren din hjemme til en fra et annet merke (men like stor, f.eks 8") så skal alikevel produsenten av din høyttaler dekke garantien?
På høyttaler elementer er det store forskjeller på motstand og spesifikasjoner utover antall tommer og watt!
Tor N12 skrev:Eller setter inn motor fra en annen produsent inn i vaskemaskina (med ca samme spec.) så skal alikevel maskinen dekkes av garanti
Her er det lang garanti, ikke behov for trimming og spesial tilpassning i forskjellige modeller etc.
Tor N12 skrev:Tv'n... sett inn et annet panel... like stort, samme kontrast osv...
trenger jeg å kommentere.
Tor N12 skrev:Har bare en komentar... håpløst!! (Selv om jeg skal innrømme at det hadde vært behagelig om verden kunne vært sånn

)
Ikke glem at Hirsch er en samarbeidspartner, ikke bare en tilbehørsprodusent

BSR og Hirsch er skreddersydd nettopp for å forbedre den eksisterende standard varen.
Høyttaler produsenten SVS har faktisk ordnet nye elementer til enkelte av subwooferne sine bare så det er sagt!!

Re: Dokumentasjon etc!
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:38
av EdHunter N815
Singsaker skrev:Skjønner godt at taiwan og hong-kong chipper ikke er garantert, men såvidt jeg vet er ikke Hirsch en del av Saab, men en leverandør av produkter, sikkert gode produkter, men BSR og de store leverandørene av motor modifikasjoner mm er sikkert like dyktige som Hirsch og burde således komme inn under samme garanti som Hirsch på samme måte som vanlig rettspraksis, lik forseelse = lik domsavsigelse eller lik kvalitet = lik garanti!

Som Tor sier, Hirsch er samarbeidspartner med Saab, ikke bare en trimleverandør som har blitt "godkjent". De er offisiell leverandør av trim til Saab, og derfor gir Saab garanti på varene Hirsch leverer.
Saab kunne jo sikkert gjerne godkjent SP, BSR og så videre, men det ville gitt dem vanvittig mye arbeid med tanke på å kontrollere alle de forskjellige produktene som er på markedet, oppdateringer, nye utgaver osv, og det uten å tjene en krone på det! I tillegg hadde jo Hirsch tapt kunder på det, og samarbeidet hadde sikkert ikke vart så lenge. Det ville vel ingen vært tjent med.
Re: Ikke så raskt!!
Lagt inn: 20 jul 2007, 15:54
av Tor N12
Singsaker skrev:
På høyttaler elementer er det store forskjeller på motstand og spesifikasjoner utover antall tommer og watt!
Akkurat det vet jeg nok bedre enn de fleste
Men det er også litt av poenget, er jo mer enn to parametre på forskjellige trimbokser også! Hvis det kun var hk og nm som skilte så...
Hva med tenningskurve, momentbegrensing (kansje spes int med automat og girskift) , innebyggde sikkerhetssystemer mm?
Finnes jo faktisk trim som har fjernet bankesensinga

Da kan du jo ikke mene at Saab skal stille med noen garanti?
Automaten!
Lagt inn: 20 jul 2007, 16:33
av Singsaker
Noen som vet noe om automatkasse garantien da?
Re: Er det lov?
Lagt inn: 21 jul 2007, 01:15
av Ingvar N629
Singsaker skrev:
Forskjellen på Hirsch og BSR er relativt minimale jmf de som har prøvd begge, og begge er innenfor spesifikasjonene til Saab!
Og da mener du at programmet er likt? Du aner ikke hva du snakker om. Det er mange veier til Rom!
Lagt inn: 21 jul 2007, 09:10
av Troll R
Hirsch er også den eneste leverandøren av programvare som er tuv godkjent .... hvis de andre var så bra hvorfor er ikke de tuv godkjent ....?
mvh
lkp
Lagt inn: 21 jul 2007, 12:46
av Ingvar N629
mr sc skrev:Hirsch er også den eneste leverandøren av programvare som er tuv godkjent .... hvis de andre var så bra hvorfor er ikke de tuv godkjent ....?
mvh
lkp
Fordi det er DYRT? Trenger ikke være den eneste grunnen, men kostnadene er nok inne i bildet.