Ventil-tikking
Moderator: Moderatorer
Ventil-tikking
Bil: OG900 T16 1990
Har en del tikking fra ventilene like etter start, det kommer seg når motoren er blitt litt varm. Problemet har eksistert lenge, men syns det har økt i det siste.
Vet at det er hydrauliske ventiltrykkerne som begynner å bli slitte. Prøvd å bruke oljetilsetninger, det hjelper litt. Men tror trykkerne må byttes for å få orden på sakene.
SPØRSMÅLET:
Er det noen fare med slitte trykkere? Kan de f.eks. "ryke" og forårsake skade?
Vil problemet mitt bli større med tiden, hvis jeg ikke gjør noe, eller kan man kjøre å årevis med dette uten at noe mer skjer?
Hva pleier nye trykkere å koste?
Har en del tikking fra ventilene like etter start, det kommer seg når motoren er blitt litt varm. Problemet har eksistert lenge, men syns det har økt i det siste.
Vet at det er hydrauliske ventiltrykkerne som begynner å bli slitte. Prøvd å bruke oljetilsetninger, det hjelper litt. Men tror trykkerne må byttes for å få orden på sakene.
SPØRSMÅLET:
Er det noen fare med slitte trykkere? Kan de f.eks. "ryke" og forårsake skade?
Vil problemet mitt bli større med tiden, hvis jeg ikke gjør noe, eller kan man kjøre å årevis med dette uten at noe mer skjer?
Hva pleier nye trykkere å koste?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Trykkere koster ca. 200 kr stk.
Men ta å se her: viewtopic.php?t=3402
Prøv det først! Hydrauliske trykkere skal ikke bli slitt! Aldri!
- Etter hva jeg har hørt.
Men ta å se her: viewtopic.php?t=3402
Prøv det først! Hydrauliske trykkere skal ikke bli slitt! Aldri!
- Etter hva jeg har hørt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
What Para said. Det trixet har med hell og lykke blitt utført på 9-5:an, og så langt kan man ikke si annet enn godord. Basert på mengden mørk materie man fikk ut via denne prosessen har jeg ikke noe som helst tro på at det ikke kan være bra. ^_^
Yay logikk!
Yay logikk!
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Jeg tok ut ventiltrykkerne og kanalene på en gammel 9000 og vasket de med motorvask. De overliggende oljekanalene slapp nesten ikke gjennom motorvasken så jeg tipper at de var den største proppen i systemet. Hørte aldri mere ventiltikking etter dette.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Riktig, kjør gjennom et par oljeskift i løpet av de første kilometrene så får du ut det meste. Tips: Bruk biltemaoljematrox N522 skrev:Hmm, dette dieseltrikset har jeg også lyst til å prøve
Eneste man bør være nøye med er vel å få ut igjen all dieselen. Så olja ikke blir i tynneste laget.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Vanlig mineralolje skal være det beste til å få ut grums fra en motor, da denne ikke er like "glatt" som en helyntetisk olje
Så jeg kjører mineralolje nå, har akkurat dieselvasket motoren min med stort hell:)

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Det diesel-trikset høres bra ut. Kanskje jeg skal prøve det.
Har pleid å helle rensetilsetning i oljen før oljeskift, slik som skal blandes med den gamle oljen og kjøres litt gjennom motoren for så å tappes ut. Trodde det hadde en god nok renseeffekt, men dieselrensingen er nok bedre.
Virker som svaret på mitt spørsmål er at man ikke trenger bytte trykkerne, bare rense dem. Er det enighet om at de ikke skal bli slitt? Er det ikke med disse som andre slitedeler, at de må byttes? Motoren er gått ca 240.000 men det er ellers ingen tegn på slitasje, den går helt topp, og bruker ikke olje. Men det irriterer meg at den tikker av like etter start.
Så til mitt andre spørsmål: Er det farlig å ikke gjøre noe med tikkingen, noe som kan skade motoren ellers.
Har pleid å helle rensetilsetning i oljen før oljeskift, slik som skal blandes med den gamle oljen og kjøres litt gjennom motoren for så å tappes ut. Trodde det hadde en god nok renseeffekt, men dieselrensingen er nok bedre.
Virker som svaret på mitt spørsmål er at man ikke trenger bytte trykkerne, bare rense dem. Er det enighet om at de ikke skal bli slitt? Er det ikke med disse som andre slitedeler, at de må byttes? Motoren er gått ca 240.000 men det er ellers ingen tegn på slitasje, den går helt topp, og bruker ikke olje. Men det irriterer meg at den tikker av like etter start.
Så til mitt andre spørsmål: Er det farlig å ikke gjøre noe med tikkingen, noe som kan skade motoren ellers.