Ventil-tikking

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Ventil-tikking

Legg inn av Aero1990 » 23 jul 2007, 01:11

Bil: OG900 T16 1990

Har en del tikking fra ventilene like etter start, det kommer seg når motoren er blitt litt varm. Problemet har eksistert lenge, men syns det har økt i det siste.

Vet at det er hydrauliske ventiltrykkerne som begynner å bli slitte. Prøvd å bruke oljetilsetninger, det hjelper litt. Men tror trykkerne må byttes for å få orden på sakene.

SPØRSMÅLET:

Er det noen fare med slitte trykkere? Kan de f.eks. "ryke" og forårsake skade?

Vil problemet mitt bli større med tiden, hvis jeg ikke gjør noe, eller kan man kjøre å årevis med dette uten at noe mer skjer?

Hva pleier nye trykkere å koste?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 23 jul 2007, 02:08

Trykkere koster ca. 200 kr stk.
Men ta å se her: viewtopic.php?t=3402

Prøv det først! Hydrauliske trykkere skal ikke bli slitt! Aldri!

- Etter hva jeg har hørt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 23 jul 2007, 02:19

What Para said. Det trixet har med hell og lykke blitt utført på 9-5:an, og så langt kan man ikke si annet enn godord. Basert på mengden mørk materie man fikk ut via denne prosessen har jeg ikke noe som helst tro på at det ikke kan være bra. ^_^
Yay logikk!
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 23 jul 2007, 02:38

Jeg tok ut ventiltrykkerne og kanalene på en gammel 9000 og vasket de med motorvask. De overliggende oljekanalene slapp nesten ikke gjennom motorvasken så jeg tipper at de var den største proppen i systemet. Hørte aldri mere ventiltikking etter dette.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 23 jul 2007, 09:41

Hmm, dette dieseltrikset har jeg også lyst til å prøve :)
Eneste man bør være nøye med er vel å få ut igjen all dieselen. Så olja ikke blir i tynneste laget.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jul 2007, 14:34

matrox N522 skrev:Hmm, dette dieseltrikset har jeg også lyst til å prøve :)
Eneste man bør være nøye med er vel å få ut igjen all dieselen. Så olja ikke blir i tynneste laget.
Riktig, kjør gjennom et par oljeskift i løpet av de første kilometrene så får du ut det meste. Tips: Bruk biltemaolje ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 23 jul 2007, 15:33

Vanlig mineralolje skal være det beste til å få ut grums fra en motor, da denne ikke er like "glatt" som en helyntetisk olje :wink: Så jeg kjører mineralolje nå, har akkurat dieselvasket motoren min med stort hell:)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 23 jul 2007, 21:07

Har 200 liter med mineralolje til traktor :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 23 jul 2007, 22:05

Det diesel-trikset høres bra ut. Kanskje jeg skal prøve det.

Har pleid å helle rensetilsetning i oljen før oljeskift, slik som skal blandes med den gamle oljen og kjøres litt gjennom motoren for så å tappes ut. Trodde det hadde en god nok renseeffekt, men dieselrensingen er nok bedre.

Virker som svaret på mitt spørsmål er at man ikke trenger bytte trykkerne, bare rense dem. Er det enighet om at de ikke skal bli slitt? Er det ikke med disse som andre slitedeler, at de må byttes? Motoren er gått ca 240.000 men det er ellers ingen tegn på slitasje, den går helt topp, og bruker ikke olje. Men det irriterer meg at den tikker av like etter start.

Så til mitt andre spørsmål: Er det farlig å ikke gjøre noe med tikkingen, noe som kan skade motoren ellers.

Svar