Side 1 av 1
Ventil-tikking
Lagt inn: 23 jul 2007, 01:11
av Aero1990
Bil: OG900 T16 1990
Har en del tikking fra ventilene like etter start, det kommer seg når motoren er blitt litt varm. Problemet har eksistert lenge, men syns det har økt i det siste.
Vet at det er hydrauliske ventiltrykkerne som begynner å bli slitte. Prøvd å bruke oljetilsetninger, det hjelper litt. Men tror trykkerne må byttes for å få orden på sakene.
SPØRSMÅLET:
Er det noen fare med slitte trykkere? Kan de f.eks. "ryke" og forårsake skade?
Vil problemet mitt bli større med tiden, hvis jeg ikke gjør noe, eller kan man kjøre å årevis med dette uten at noe mer skjer?
Hva pleier nye trykkere å koste?
Lagt inn: 23 jul 2007, 02:08
av Paradigm N558
Trykkere koster ca. 200 kr stk.
Men ta å se her:
viewtopic.php?t=3402
Prøv det først! Hydrauliske trykkere skal ikke bli slitt! Aldri!
- Etter hva jeg har hørt.
Lagt inn: 23 jul 2007, 02:19
av K_Duck N1093
What Para said. Det trixet har med hell og lykke blitt utført på 9-5:an, og så langt kan man ikke si annet enn godord. Basert på mengden mørk materie man fikk ut via denne prosessen har jeg ikke noe som helst tro på at det ikke kan være bra. ^_^
Yay logikk!
Lagt inn: 23 jul 2007, 02:38
av Trond N47
Jeg tok ut ventiltrykkerne og kanalene på en gammel 9000 og vasket de med motorvask. De overliggende oljekanalene slapp nesten ikke gjennom motorvasken så jeg tipper at de var den største proppen i systemet. Hørte aldri mere ventiltikking etter dette.
Lagt inn: 23 jul 2007, 09:41
av matrox N522
Hmm, dette dieseltrikset har jeg også lyst til å prøve

Eneste man bør være nøye med er vel å få ut igjen all dieselen. Så olja ikke blir i tynneste laget.
Lagt inn: 23 jul 2007, 14:34
av EdHunter N815
matrox N522 skrev:Hmm, dette dieseltrikset har jeg også lyst til å prøve

Eneste man bør være nøye med er vel å få ut igjen all dieselen. Så olja ikke blir i tynneste laget.
Riktig, kjør gjennom et par oljeskift i løpet av de første kilometrene så får du ut det meste. Tips: Bruk biltemaolje

Lagt inn: 23 jul 2007, 15:33
av Audun N346
Vanlig mineralolje skal være det beste til å få ut grums fra en motor, da denne ikke er like "glatt" som en helyntetisk olje

Så jeg kjører mineralolje nå, har akkurat dieselvasket motoren min med stort hell:)
Lagt inn: 23 jul 2007, 21:07
av matrox N522
Har 200 liter med mineralolje til traktor

Lagt inn: 23 jul 2007, 22:05
av Aero1990
Det diesel-trikset høres bra ut. Kanskje jeg skal prøve det.
Har pleid å helle rensetilsetning i oljen før oljeskift, slik som skal blandes med den gamle oljen og kjøres litt gjennom motoren for så å tappes ut. Trodde det hadde en god nok renseeffekt, men dieselrensingen er nok bedre.
Virker som svaret på mitt spørsmål er at man ikke trenger bytte trykkerne, bare rense dem. Er det enighet om at de ikke skal bli slitt? Er det ikke med disse som andre slitedeler, at de må byttes? Motoren er gått ca 240.000 men det er ellers ingen tegn på slitasje, den går helt topp, og bruker ikke olje. Men det irriterer meg at den tikker av like etter start.
Så til mitt andre spørsmål: Er det farlig å ikke gjøre noe med tikkingen, noe som kan skade motoren ellers.