Side 1 av 1
AC-test på 91-mod Saab900i
Lagt inn: 28 jul 2007, 16:08
av Andreas N1194
Hei!
Jeg har et spørsmål som kanskje det går an å få litt hjelp med her. Som sønn av en saab-entusiast har jeg "arvet" biler etter fatter en stund, og jeg har nå en 1991modell saab900i 16v. Denne bilen er jeg meget fornøyd med, eneste er at AC-systemet (som forøvrig er meget enkelt system med en knapp for kjøling) ikke virker lenger.
Da min far brukte bilen, så var ikke AC hans største problem, så dette ble bare oversett. Jeg prøvde å få etterfyllt systemet hos et autorisert firma, men de fikk ikke systemet helt igang da heller. Det var ifølge dem en "propp" ett sted i det lukkede systemet. (jeg syntes det hørtes litt rart ut, men vet jo som sagt fint lite om bil). Kompressoren funket visstnok da.
Mitt spørsmål er da: Er det en mulighet til å feilsøke et AC-annlegg? Både kompressoren og denne "proppen" i rørene kan jo være feil, enten hver for seg, eller begge to sammen. Er det noen som evt har vært i liknende situasjon?
Andreas
Lagt inn: 28 jul 2007, 16:34
av Frode N073
vett du om sjølve knappen virke?
i min bil va det dårlig kontakt inne i knappen så den funka bare når eg holt'an inne. kjøpte ny knapp hos saab og då funka det igjen.
Lagt inn: 28 jul 2007, 16:40
av Andreas N1194
Hei igjen!
Jeg tror knappen virker, men skal selvfølgelig sjekke det, det er jo den originale knappen som sitter der, takk for info!
Jeg er også ganske sikker på at det trengs å fylles på "ac-fluid" (tror ikke det er freon lenger, men vet ikke) i tillegg.
Jeg mener å huske at det gikk an å høre selve kompressoren før, noe jeg ikke har klart i det siste, så det kan godt hende det enten er knappen eller kompressoren =)
Lagt inn: 28 jul 2007, 16:55
av Ingvar N629
Hvis kompressoren ikke kobler inn:
Kontroller sikringene 6 og 25, og mål at du har spenning fram til AC-knappen (pinne 7) og AC-releet i sikringsboksen (30 og 86)
Sjekk at du har spenning fram til kompressoren.
Trykk inn knappen. Kontroller spenninga over trykkvakta i AC-anlegget, det er en rund giver med to pinner på som du finner helt foran til høyre i motorrommet. Du skal kunne måle spenning på begge pinnene. Har du ikke det, er det under 2,8 bar trykk i anlegget, eller trykkvakta er gåen.
Da har du litt å begynne med...
Lagt inn: 28 jul 2007, 18:54
av Frode N073
du hørre det på turtallet te motoren når ac-kompressoren slår inn. den eina viftå te radiatoren ska og slå seg på.
det ska ver et lite kikke "vindu" ein plass som det ska gå an å sjekka gassen. lure på om det va i høyre forskjerm ein plass.
Lagt inn: 28 jul 2007, 19:25
av Andreas N1194
Dette er jo helt supert folkens, nå har jeg allerede mye å henge fingrene i, takk skal dere ha! Som elektro-ingeniør så skal jeg klare spenningsdelen hvertfall, så får vi se om det er gass i systemet, visste ikke at det gikk an å sjekke dette sånn, så her lærer man masse.
Jeg husker faktisk at turtallet gikk opp før da jeg trykket inn knappen, noe jeg ikke tror jeg hører nå, så dette virker jo "lovende" i den grad man kan si det om et slikt problem...
Lagt inn: 28 jul 2007, 19:27
av Edward N812
Edelct skrev:Jeg husker faktisk at turtallet gikk opp før da jeg trykket inn knappen, noe jeg ikke tror jeg hører nå, så dette virker jo "lovende" i den grad man kan si det om et slikt problem...
om du blir veldig usikker på om du hører noe, så ikke glem at du har en turteller

Lagt inn: 28 jul 2007, 23:38
av Andreas N1194
Det virker helt klart som om det er en salig blanding av flere ting med tanke på ACen. Etter en kjøretur idag så fant jeg ut at det var som du sa Frode, bryteren er skikkelig råtten! Etter å ha tatt den ut, sjekket koblinger og slikt så fikk jeg lys i snøkrystallen på selve bryteren og antok da at det var kontakt (hadde ikke multimeter med meg), men turtallet gikk ikke opp, så det virket ikke som om kompressoren startet.
MEN, radiator-vifta gikk rett på da jeg fikk liv i bryteren, så noe skjedde der hvertfall....betyr dette at kompressoren er død, eller er det bare å sjekke og fikle litt rundt som Ingvar fortalte meg?
Skulle noen andre ha noen ideer er det bare å hyle, jeg lærer "as I go along"
Forresten, dersom jeg skulle finne ut at det faktisk er kompressoren som har dødd, kan jeg bruke alle mulige kompressorer fra 900modeller, eller er det noe viktig å huske på der? Har funnet endel forskjellige, men det er på 900modeller mellom 94 og 98, og "min" type saab sluttet vel i 93? Eller var det mest utvendig sådan? Kan 9000kompressor evt brukes?
Lagt inn: 28 jul 2007, 23:54
av Frode N073
hvis viftå starta så e det strøm ut fra brytaren. ikkje demonter brytaren for du får'an ikkje samen igjen så'an vil fungera skikkelig. eg gjorde det og det endte med at eg måtte hold'an inne for at'an sko fungera. kan ver slitsomt i lengden

nye hos saab koste ca 250,-
du vil ikkje hørra at kompressoren starte (gjør iallefall ikkje eg), bare viftå. turtallet vil synka litt før ecu kompensere opp te vanlig tomgang igjen. tomgang vil ver lik som vanlig.
i Hayne's ellår Bentley's boga står det koss du ska feilsøka. eg har lest litt om det i ein av de men huske ikkje kaffor ei det va. de ligge i garagen hjemma hos foreldrene mine så eg har ikkje mulighet te å sjekka nå desverre.
Lagt inn: 28 jul 2007, 23:59
av Andreas N1194
Fint å vite det om bryteren, skal ikke demontere den for mye da skjønner jeg

Sjekket bare at alt satt som det skulle, men det virker som det er litt dårlig kontakt hvertfall, måtte trykke litt "skrått" på den for at det skulle bli noe action. Jeg vet hva du sikter til med turtallet, fordi jeg husker det veldig godt da det skjedde før (for 5-6 år siden). Det at den dropper litt for så å gå tilbake skjer ikke nå lenger desverre...
Skal lete litt på nett ang feilsøking, så har også Ingvar satt opp noen punkter jeg kan starte med, tar nok sikkert litt tid siden jeg ikke er verdens råeste på motor, men skal se hva jeg får til

Lagt inn: 29 jul 2007, 00:23
av Frode N073
glømte å skriva det i forrige innlegg men det står litt om feilsøking i håndbokå og.
den som ingen lese
