Side 1 av 1

Xenon til 1998 9-3

Lagt inn: 30 jul 2007, 19:26
av Rockie900
Jeg har en 1998 mod 9-3 som jeg skal montere bixenon på nå snart, er lyktene på bilen godkjent til xenon?
Det sies at man skal ha slik automatisk høydejustering?
Hvordan funker det?
Har manuell justering, vet man må ha automatisk men jeg kan sikkert bare justere høyden ned med den manuelle selv?
Om det ikke lovlig får være som så, men jeg vil ikke ha så jeg blenner alle jeg møter :P
Er man heldig så er det en politibil :P
Er det noen ting som jeg burde være klar over når jeg skal gjøre dette? :)

Bare skriv alt dere vet om dette ;)

Ikke vær sjenerte :P ;)

Lagt inn: 30 jul 2007, 20:32
av laesi N1097
Ska ikke komme her å si att dette er noe jeg kan sykt mye om. men vet hvertfall at biler som ettermonteres xenon lykter skal ha automatisk høydejustering og lyktespylere.
den justeringen er jo for at det ikke skal blende når du har mye last i bilen.
å siden der er rett å slett jævligt å bli blenda av xenon-lykter så er det vel lovpålagt med automatisk justering for att ingen gamle tanter skal glemme seg av med justeringen :wink:
Vennligst correct meg if jeg er wrong! :)

Lagt inn: 30 jul 2007, 21:13
av Rockie900
laesi skrev:Ska ikke komme her å si att dette er noe jeg kan sykt mye om. men vet hvertfall at biler som ettermonteres xenon lykter skal ha automatisk høydejustering og lyktespylere.
den justeringen er jo for at det ikke skal blende når du har mye last i bilen.
å siden der er rett å slett jævligt å bli blenda av xenon-lykter så er det vel lovpålagt med automatisk justering for att ingen gamle tanter skal glemme seg av med justeringen :wink:
Vennligst correct meg if jeg er wrong! :)
Ja såpass er det jeg vet og :)

Lagt inn: 30 jul 2007, 21:40
av Ottar N398
Dette blir som sagt over ulovlig, men det funker jo :wink: Hvis du kjøper deg noen som passer inn i de orginale pæreholderene vil du jo enkelt kunne bytte til orginale pærer dersom det blir problemer med EU-kontroll

Lagt inn: 30 jul 2007, 23:06
av Rockie900
Ottar N398 skrev:Dette blir som sagt over ulovlig, men det funker jo :wink: Hvis du kjøper deg noen som passer inn i de orginale pæreholderene vil du jo enkelt kunne bytte til orginale pærer dersom det blir problemer med EU-kontroll
Ok, har bestilt til H4 4300k, er det flere typer til det da?
Skal det ikke passe når det er til H4 da?

Lagt inn: 02 aug 2007, 02:12
av Trond N47
I stedet for automatisk lyslengdejustering er det godkjent med nivåregulering. Ellers tror jeg du blir fornøyd med bedre lys, godt fornøyd på min CSE.

Lagt inn: 08 sep 2007, 15:09
av diskvask
Har du fått testet ut dette? Ble det bra?

Lagt inn: 12 sep 2007, 12:14
av daytonabeach
Trond N47 skrev:I stedet for automatisk lyslengdejustering er det godkjent med nivåregulering. Ellers tror jeg du blir fornøyd med bedre lys, godt fornøyd på min CSE.
Hvilken fargetemp har du på pærene dine?
har en da ikke møtt en bil med "naturlig" xenon temp, alle er for det meste alt for blå eller lilla.. og ja, du MÅ ha iaf bixenon ved H4 bruk for nedblending.
Aldri hørt om noen som blir stoppet med ettermontert, men å sette tilbake de originale før EU er nok lurt, kjedelig å få mangel på det, og betale ekstra for ny visning :D

Lagt inn: 17 sep 2007, 15:33
av turbotomas
Har en 2001 9-3 som jeg har montert h4 bixenon på. Funker som bare det :D Men sørg for å kjøpe av en seriøs forhandler i norge. Har måttet bytte både pærer og ballast før det var gått et år..! Sjekk også at pærene er av den typen som er utstyrt med magnet ved veksling mellom nær og fjærnlys (automatisk tilbake til nærlys). Da vil lyshorn funke som normalt. En ting som jeg ikke har funnet ut av enda er hvordan man blir kvitt feilmeldinga på SID`en (Front light failure). Har koblet opp et sett som skulle fikse dette, men neida. Man må også finne på noe for å kunne bruke de orginale dekslene, siden ledningene nå vil gå rett ut av lykta, i tillegg til den orginale kontakten på siden. Dette for å hindre at det kommer fukt inn i lykta. Håper denne infoen var litt til nytte :)

Lagt inn: 17 sep 2007, 16:18
av daytonabeach
turbotomas skrev:Har en 2001 9-3 som jeg har montert h4 bixenon på. Funker som bare det :D Men sørg for å kjøpe av en seriøs forhandler i norge. Har måttet bytte både pærer og ballast før det var gått et år..! Sjekk også at pærene er av den typen som er utstyrt med magnet ved veksling mellom nær og fjærnlys (automatisk tilbake til nærlys). Da vil lyshorn funke som normalt. En ting som jeg ikke har funnet ut av enda er hvordan man blir kvitt feilmeldinga på SID`en (Front light failure). Har koblet opp et sett som skulle fikse dette, men neida. Man må også finne på noe for å kunne bruke de orginale dekslene, siden ledningene nå vil gå rett ut av lykta, i tillegg til den orginale kontakten på siden. Dette for å hindre at det kommer fukt inn i lykta. Håper denne infoen var litt til nytte :)
Hmm, en gummigjennomføringsforing er vel løsningen? altså slikt som normalt anvendes til dette bruk...
Kan du si noe om hva denne seriøse forhandleren heter? :D

Lagt inn: 18 sep 2007, 15:09
av turbotomas
daytonabeach skrev: Hmm, en gummigjennomføringsforing er vel løsningen? altså slikt som normalt anvendes til dette bruk...
Kan du si noe om hva denne seriøse forhandleren heter? :D
Har tenkt på gummigjennomføring, men da må man også dra hele 3-pins kontakten gjennom gummien. Blir litt stort hull da. Har kjøpt det hos http://www.dybvik-trading.no/. Meget bra service!

Lagt inn: 18 sep 2007, 15:42
av daytonabeach
turbotomas skrev:
daytonabeach skrev: Hmm, en gummigjennomføringsforing er vel løsningen? altså slikt som normalt anvendes til dette bruk...
Kan du si noe om hva denne seriøse forhandleren heter? :D
Har tenkt på gummigjennomføring, men da må man også dra hele 3-pins kontakten gjennom gummien. Blir litt stort hull da. Har kjøpt det hos http://www.dybvik-trading.no/. Meget bra service!
Ellers så kan man bare klippe ledningen i to en bit bak gjennomføring og skjøte den med en kabelsko/skjøtestykke :wink:

Lagt inn: 18 sep 2007, 16:04
av KongerudN344
Mulig jeg har misforstått kraftig, men "front light failure" komme dersom motstanden ikke er riktig, dermed vil ikke en kabelsko fungere da motstanden blir feil. Du må altså sette på noe med lik motstand som orginallyspæra gir.

Lagt inn: 18 sep 2007, 16:15
av daytonabeach
KongerudN344 skrev:Mulig jeg har misforstått kraftig, men "front light failure" komme dersom motstanden ikke er riktig, dermed vil ikke en kabelsko fungere da motstanden blir feil. Du må altså sette på noe med lik motstand som orginallyspæra gir.
Evt lodde på en resistor med riktig ohm og en krympestrømpe over den...

Lagt inn: 18 sep 2007, 23:12
av KongerudN344
daytonabeach skrev:
KongerudN344 skrev:Mulig jeg har misforstått kraftig, men "front light failure" komme dersom motstanden ikke er riktig, dermed vil ikke en kabelsko fungere da motstanden blir feil. Du må altså sette på noe med lik motstand som orginallyspæra gir.
Evt lodde på en resistor med riktig ohm og en krympestrømpe over den...
Var nok det jeg mente ja :P Takk!