Side 1 av 2

Girkasse M88 900

Lagt inn: 07 aug 2007, 16:01
av bZerk
Har en rustfri og strøken 88 mod. 900 på hånda som det meste er bare velstand med, men den synkroniserer veldig dårlig på 3. gir. Resten av girene er fine, noe å gjøre med eller er det bare å bytte kasse? Evt. hvor mye pleier ei kasse å koste brukt? Mye jobb?

Lagt inn: 07 aug 2007, 16:14
av KongerudN344
Hadde bytta hele kassa. Koster vel fra ca 1000 kr og oppover. Er en relativt grei jobb ja. Men regn med at det tar litt tid første gangen. Du må jo ut med motor og girkasse. Noe som igjen medfører at du må av med fronten, ut med drivakseler og klutsj....

Lagt inn: 07 aug 2007, 16:32
av bZerk
hm. OK. Ringte Speedparts men det virket som det var omtrent umulig og ble anbefalt å ikke gjøre det på en så gammel bil. Kan da ikke skrote en så fin bil med full servciehistorikk. Greit at bilen er gammel, men folk setter da i stand gammle biler også..

Lagt inn: 07 aug 2007, 18:24
av Ingvar N629
bZerk skrev:hm. OK. Ringte Speedparts men det virket som det var omtrent umulig og ble anbefalt å ikke gjøre det på en så gammel bil. Kan da ikke skrote en så fin bil med full servciehistorikk. Greit at bilen er gammel, men folk setter da i stand gammle biler også..
Jasågitt. Skjønner at de ikke anbefaler å gjøre det for deg, det blir for dyrt. Men du gjør fint jobben selv, da jeg bytta kassa mi gjorde jeg det på en og en halv dag. Du vil sikkert bruke lengre tid enn det hvis du ikke har gjort det før, men det er ikke vanskelig.

Ellers kan du prøve å bytte olje på den først, det kan hjelpe. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.

Lagt inn: 07 aug 2007, 18:31
av bZerk
Takk for tipset. Jeg begynner nok ikke med det selv. Fikk en pris på Speedparts på mellom 3-5000,- avhengig av hvor hardt ting satt og pakninger/simringer som han sa.

Jeg kan jo ta en oljeskift til og begynne med, kanskje det gjør underverker.

Lagt inn: 07 aug 2007, 18:52
av Pål N526
også må du heller ikke av med fronten på bilen.. er bare og demontere alle rør og ledninger som går inn til motoren.. drivakslingene(bare å løsne på de nederste 2 boltene på bærekulene på hver side, men først så legger du under øver bærearm) også er det giroverføringa og ikke minst.. HUSK speedowhireren.. skal vi se.. så løsner du servopumpa fra motoren .. du må også avlaste sola på clutchen..

ellers så er det bare og løfte den opp ROLIG og kjenn etter at den ikke henger noen plass.. Det kan være en forden og så noen i lamme deg som har gjort dette før..

Mvh. Pål

Lagt inn: 07 aug 2007, 19:28
av Macgeier
Gjør som Ingvar sier, bytt olje.
Antageligvis er det aldri blitt gjort så regn med at den er svart :cry:
Hadde også synk problemer på OG`en jeg kjøpte for noen år siden. Jeg byttet olje hver 5.000 i begynnelsen, stoppet med dette da jeg kunne tappe ut ren olje :D
Første oljen jeg tappet var svart som graut (ikke rart etter 212.00 på samme olje), nå har bilen gått 503.000km og har samme girkasse fortsatt :D

Hadde jeg visst om dieselrens den gangen så hadde jeg gjort det tvert for å slippe så mange oljeskift :idea:

Lagt inn: 07 aug 2007, 23:37
av KongerudN344
Er absolutt ikke noe pes å gjøre dette selv altså. Og nei, du trenger ikke å skru av fronten, men det tar 15 min og det er mange ting som er borte vekk. Vil også sterkt anbefale å fjerne drivaksel, da det er fort gjort å skade disse når motoren skal inn igjen.

Ser du bor i Akershus, si i fra en dag så tar vi en kveld :P Eller så er vel Alex into girkasseskift?

Skrot i alle fall ikke bilen!!!!!

Lagt inn: 07 aug 2007, 23:54
av bZerk
Den skal ikke skrotes nei! Skal hente den i morgen formiddag. En flott to dørs utgave med soltak og sentrallås. En gammal eier og full servicehistorikk. Dette er den modellen med mekanisk innsprøytning. Ingen racerbil men har fint potensial til å bli en pen bil. En solid lakkrens og et par lag med voks så blir det bil ut av det ja. :)

Lagt inn: 07 aug 2007, 23:57
av Morti
Jeg hadde ikke giddi å bytta før den raser helt :wink:

Men som sagt, kan jo hende at det hjelper med ny olje og en bønn til kasseguden!

Kassa jeg har i nå synkroniserer knapt i det hele tatt på noe som helst, men det går jo hvis man tar i litt! :lol:

Lagt inn: 08 aug 2007, 00:32
av alex_ander3@hotmail.com
bZerk skrev:Den skal ikke skrotes nei! Skal hente den i morgen formiddag. En flott to dørs utgave med soltak og sentrallås. En gammal eier og full servicehistorikk. Dette er den modellen med mekanisk innsprøytning. Ingen racerbil men har fint potensial til å bli en pen bil. En solid lakkrens og et par lag med voks så blir det bil ut av det ja. :)
Ill replace your växellåda very very fast :wink:

Lagt inn: 08 aug 2007, 11:51
av Edward N812
herremannen over meg er til å anbefale han altså :)

Lagt inn: 08 aug 2007, 12:48
av alex_ander3@hotmail.com
Edward N812 skrev:herremannen over meg er til å anbefale han altså :)
:date:

Skjønner ingenting

Lagt inn: 08 aug 2007, 23:21
av bZerk
Bilen er hentet. Har kjørt ca. 10 mil med den i dag, og girkassa fungerer smertefritt. Når jeg prøvekjørte den i butikken i går fikk jeg den nesten ikke i 3. gir, kin ved lave hastigheter. Men i dag har den gått inn og ut av 3. gir utallige ganger uten noe motstand. Jeg har sjekket oljen og den er lys og fin. Så dette skjønner jeg ikke.

Re: Skjønner ingenting

Lagt inn: 09 aug 2007, 08:31
av Macgeier
bZerk skrev:Når jeg prøvekjørte den i butikken i går fikk jeg den nesten ikke i 3. gir, kun ved lave hastigheter. Men i dag har den gått inn og ut av 3. gir utallige ganger uten noe motstand. Jeg har sjekket oljen og den er lys og fin. Så dette skjønner jeg ikke.
Høres ut som butikken skjønte hintet og byttet oljen for deg :D

Hadde akkurat det samme problemet, vanskelig få inn i gear ved lave hastigheter, dette forvant etter oljeskift.