Side 1 av 1
ulyd etter senking
Lagt inn: 08 aug 2007, 16:25
av talladegaturbo
hentet bilen på verksted etter at dem har montert bilstein dempere og eibach senkefjærer. etter å ha kjørt ei lita stund hører jeg knakkelyder fra venstre forhjul, når jeg svinger i lav hatighet. hva kan dette være? lyden er der enten motoren er av eller ikke, så da har det vel ingenting med servoen å gjøre. Bilverkstedet er stengt nå, og jeg skal egentlig starte på langtur med bilen imorgen
hører lyden ved rattutslag begge veier..
Bilen er en 98 NG900 turbo..
Lagt inn: 08 aug 2007, 16:41
av Arne N79
Det er nok den yttre drivknuten som er gåen.Vinkelen på drivaksel blir forandret ved senking.
Lagt inn: 08 aug 2007, 16:56
av talladegaturbo
Tenkte også på drivknuten, men vil det komme lyd fra den når bilen står i ro også? Prøvde også å svinge når bilen bare triller i frigir og lyden er dær uansett.
Lagt inn: 08 aug 2007, 17:18
av KongerudN344
Tror ikke noe særlig på drivknute. KAN selvfølgelig være det, men jeg hadde startet med å sjeke at alle skruer er dratt ordentlig til. Sjekk skruene i motorrommet også selve "muttera" som holder demperen nede i støtdempertårnet. Prøv å hør litt mer hvor lyden kommer fra, kommer den fra toppen eller fra bunnen?
Det er heller ikke uvanlig at det blir litt klakking i disse bilene etter senking, hører det innimellom på bilen min. Har også vært diskutert mye på forumet, så et tips kan være å prøve et søk

Lagt inn: 08 aug 2007, 19:07
av talladegaturbo
Takk for tips! Må kjøre innom verkstedet imorgen å få sjekket dette. Håper bare jeg får ordnet dette før ferien da planen var å bruke bilen da

Men bare for å utelukke drivknuten helt: den kan vel ikke lage lyd når bilen står parkert å man dreier på rattet? Synes det er så rart at knakkingen er der selv da

Lagt inn: 08 aug 2007, 19:11
av KongerudN344
Dersom det er glapp i drivknuten vil du nok kunne høre det, men da skal det være relativt mye... Tror ikke du skal bekymre deg for det. Kan jo være endeledd eller opphengskuler som har fått seg slag eller noe under jobben....
Lagt inn: 08 aug 2007, 19:19
av talladegaturbo
Er vel neppe drivknuten da.. bilen er i tillegg bare rullet 98000 km.. Ble montert nye endeledd samtidig med dempere og fjærer, så di bør vel heller ikke være problemet.
Lagt inn: 09 aug 2007, 08:11
av talladegaturbo
Da har jeg vært på bilverkstedet som gjorde jobben. Han lyttet på lyden og sa ganske kjapt at det er fjærbenslagret som må byttes. Høres dette sannsynlig ut? Noen andre som har vært borti det samme?
Han mente at han kunne ta det opp og prøve å smøre dette, men skulle også sjekke pris på ett nytt. Er jo veldig greit om det er dette som er problemet, men har ikke så veldig lyst å betale for ett nytt eller tiden han bruker på å smøre opp det gamle, hvis det ikke er denne som er årsaken. Han hadde aldri montert senkesett på Saab før, så noe ekspert på biltypen er han vel ikke akkurat, noe jeg vet flere her inne på forumet er
Mvh.
Lagt inn: 09 aug 2007, 13:25
av Arne N79
Trodde det var komplette fjærbein som blir montert, hvis ikke så ta og bytt fjærbeinslageret, så blir nok lyden borte.

Lagt inn: 09 aug 2007, 13:28
av Ingvar N629
Jeg editerte det siste innlegget litt, du hadde visst caps-lock på
Lagrene følger ikke med som en del av fjærbeinet nei, så det er en kjekk ting å bytte når de likevel er nede!
Lagt inn: 09 aug 2007, 14:39
av KongerudN344
Har vært borti det ja... Måtte bytte på min når jeg skifta fjærer, er fort gjort å skade den ringen når det er nede. Jeg hadde heller ikke gått med på å betale fullpris.
Lagret koster vel rundt 150 kr tenker jeg
