Side 1 av 1
Generell motorrenovering og900
Lagt inn: 13 aug 2007, 22:57
av Ottar N398
Har litt tid og penger for hånden, og må uansett løfte ut motoren for å bytte litt diverse.
Derfor lurte jeg på, hva bør gjøres? Er egentlig litt plaget med at det lekker litt olje. Finnes det et komplett pakningsett til motoren? Er det dette på speedparts?
11,7221
Det ryker litt opp fra oljepåfyllingslokket. Noe som skremmer meg litt

Vet at han jeg kjøpte blokken av ikke helt hadde sjønt at tenningsbank var farlige greier så jeg er fristet til å bytte stempler.
Hvor er det greiest, billigst og er det orginale jeg burde gå for eller?
Noen som har en FAQ for slikt?
Er det noe mer jeg burde gjøre når jeg allerede har den ute? typiske ting som ryker osv..
Lagt inn: 14 aug 2007, 08:15
av Pål N526
Pakninssettet på SP burde indeholde de fleste pakninger.. Saab verksteder bruker bare pakningssilicon overalt, men det er ikke jeg noen stor fæn av.. bruk så mange pakninger som du får handa på.. ang olje-lekasjen din, så er det simeringen på clutch siden, fordeler, topplokk og topppakninga som har lett for og lekke.. du har også en simering på baksiden av motoren(reimsida) som kan lekke..
Røyken som du beskriver har jeg også med nyoverhalt motor(stempler og ALT) jeg veit ikke om det skal være slik. Håper IKKE at det har sprukket noen flere stempler med tanke på problemene jeg har hatt tidligere. Du kan heller bare bytte stempelringer hvis stempelene dine er hele... å bytte alt er en dyr invistering som egentlig ikke er noen vits i å slå igjennom med hvis du ikke er ute etter og beholde motor ov evt. bil.. Det kan være vanskelig og få igjen det man har brukt på motor/bil ved et evt. salg

..
Når du først har oppe motoren og hvis du vil bytte stempler osv osv.. så ville jeg ha fått skjekka råde- og rammelager i samme slengen.. mine gamle røyk til slutt.. hele lagermetallet i fra lagerskåla løsna i resultat av en kraftig rådebank på stempel 4 og og resten av stempelane sprakk pga. tenningsbank. DYR erfaring!!
Uansett.. Stå på.. der er artig og få alt i hop, gjerne med litt problemer i begynnelsen, for da lærer man MYE rart om bilen..
Mvh. Pål
Lagt inn: 14 aug 2007, 11:45
av Frode N073
meine å ha lest at det blir brukt T8 stempler i T16 av ein ellår aen grunn.
Lagt inn: 14 aug 2007, 12:05
av Henrik N449
Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Lagt inn: 14 aug 2007, 12:23
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Lavere kompresjon hvis du bruker T8 stempler i T16

Lagt inn: 14 aug 2007, 14:43
av Henrik N449
Surbotaab N369 skrev:Henrik N449 skrev:Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Lavere kompresjon hvis du bruker T8 stempler i T16

Kom til å tenke på det nå, måtte sjekke forumet for å se om jeg hadde sagt noe galt

Lagt inn: 16 aug 2007, 16:50
av Ottar N398
Har bestillt inn litt deler så nå skal motoren snart ut av bilen. Det jeg har stoppa på nå er. Må egentlig toppen av for å bytte stempelring? Har jo bytta topp for for kun noen måneder siden hadde lite lyst til å plansliper den igjen og bytte pakning
Takker for god hjelp.
Lagt inn: 16 aug 2007, 18:00
av Pål N526
Ta av toppen du.. blir kronglete og trø i stemplane i fra undersiden med tanke på veiv osv osv osv.. siden du nettop har plana toppen er ikke dette nødvendig.. skrap reint med tapetknivblad.. er ikke store arbeidet.. er det noe du lurer på under demontering/montering, så ta kontakt
(
datapaal@hotmail.com)
Lagt inn: 16 aug 2007, 22:54
av Ottar N398
Da er hvertfall planen klar

Må bare tvinge meg til å kjøre caddie i en uke
