Clutch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HW

Clutch

Legg inn av HW » 11 mar 2004, 13:47

Hei! Har en 1985 Saab 900 Aero hvor clutchen tar like etter jeg begynner å slippe pedalen, forige eier skiftet clutch, men det ble ikke bedre. Han snakket om at jeg måtte skifte en fjør eller sveise om festet til denne fjøra. Tror denne fjøra skal holde clutch pedalen oppe, men på bilen min henger pedalen 5 cm lenger ned en vanlig, og pedalen kan lett "dras" opp og det kan beskrives som slark. Clutchen fungerer ellers perfekt, men det er jo fint at alt fungerer 100%. Noen som har noen tips?

mac geier

Legg inn av mac geier » 11 mar 2004, 14:09

Clutch pedalen henger ned fra et aksel/oppheng. Lengere nede er det et hull hvor staget til clutch cylinderen er festet, på de gamle modellene er det bare hull til dette staget og ikke en ektra hylse inni. Dette gjør at over tid slites hullene ovale og du får en god slark i clutchpedalen.
Fix: dra på hogger`n og finn en ny pedal, kjøp ny pedal, eller ta av pedalen og få sveiset igjen slarken (og legg inn hylse).

For bilder se her:
http://www.dave-new.com/ClutchPedal.html

HW

Legg inn av HW » 11 mar 2004, 14:23

Takk for et bra innlegg. Er det mye arbeid å demontere pedalen? Hva må gjøres?

mac geier

Legg inn av mac geier » 11 mar 2004, 14:32

Ikke såå mye arbeid, men det er trangt.
Ettersom jeg husker må du løsne på saker under dashbordet, iallefall "luftekanalen" for å komme til, løsne klipsen som holder på plass akselen som er linket til staget som går til clutchpumpa, deretter løsne på èn skrue/bolt (den som pedalen henger i). Ta av venstre høyttaler og kikk ned så ser du hva jeg mener.

macgeier

Legg inn av macgeier » 11 mar 2004, 14:49


Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 11 mar 2004, 14:54

du kan jo sjekke om det er luft i clutch-systemet.... synes å huske at det gir samme symptomene... pedalen henger lenger nede og clutchen tar med en gang du slipper den fra gulvet.....
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

HW

Legg inn av HW » 11 mar 2004, 16:06

Hvordan sjekker jeg om det er luft i systemet? Sitter veskebeholderen i motorrommet? Hvor er luftenippelen?

Gjest

Legg inn av Gjest » 11 mar 2004, 16:32

Samme koppen som bremsevæska, nippelen sitter i framkant vved gearkassa

macgeier

Re: Clutch

Legg inn av macgeier » 12 mar 2004, 09:06

HW skrev:Han snakket om at jeg måtte skifte en fjør eller sveise om festet til denne fjøra. Tror denne fjøra skal holde clutch pedalen oppe, men på bilen min henger pedalen 5 cm lenger ned en vanlig, og pedalen kan lett "dras" opp og det kan beskrives som slark.
Hmm, hvis denne fjære ikke er festet så henger pedalen ned hele tiden, den vil ikke returnere. Nei, du må inn å kikke, sjekk fjære først, så sjekker du om det er ovalt hull til bolten.

http://www.saabnet.com/sites/900conversion/clutch.JPG

Hw

Legg inn av Hw » 12 mar 2004, 12:48

Det har nok hullet som har blitt ovalt. Sjekker i helgen. Takker for alle beskrivelser og meget gode bilder.

Svar