Side 1 av 1
Clutch problemer
Lagt inn: 15 aug 2007, 22:55
av taa
Hei,
Har en '88 9000T, på vei hjem fra jobb greide jeg brått ikke få den i gir, jeg slapp clutchen men pedalen ble værende i bunnstilling.
Har ikke hatt noen som helst problemer med den tidligere, ingen indikasjon på at selve clutchen har vært slitt. Har selv sett etter lekkasjer men kan ikke finne noe, ikke noe bremseveske har forsvunnet heller....
Har lest på forumet at det kan være master/slave punmpa som kan være gåen, er det noen måte å finne ut av hvem som i såfall har gått? Jeg tror ikke jeg koster på meg å skifte slaven uansett ettersom jeg har forstått at det betyr ut med clutchhuset...
Noen som har forslag?
Mvh. Eirik
Lagt inn: 15 aug 2007, 23:03
av Morten N88
Høres ut som det er slaven eller hovedsylinderen til clutchen desverre.. Er det hovedsyl, er det bremsevæske inni kupeen, men det er stor sjans for slaven vil jeg tro.. Må ut med girkassa for å skifte den. Troor det vil komme ut bremsevæske under clutchhuset dersom det er det.
Eventuellt noe annet...
Lagt inn: 16 aug 2007, 07:50
av taa
Hei og takker for svar Morten,
Det rare er at bremseveske nivået er på nøyaktig samme nivå som det var før problemet oppsto...
Mvh. Eirik
Lagt inn: 16 aug 2007, 11:18
av EdHunter N815
Det trenger ikke å lekke ut noe som helst selv om hovedsylinderen er gåen, det er innvendige pakninger som revner slik at du ikke får bygget opp trykk.
Lagt inn: 16 aug 2007, 13:02
av Øyvind
Du har sikker hovedsylinderen din som spiller deg et puss. På 88 modell sitter den i "akvariet" og er lett tiljengelig. Jeg vi anbefale deg å skifte denne sammen med slangen som går til slaven før du begynner å ta ut noe girkasse. Det er også en god ide å sjekke om foringen der hovedsylinderen er festet til pedalen er utslitt. Eventuelt om det er slitt et ovalt hull i pedalen. Det er utrolig hvor mye slakke man kan unngå i pedalen ved å fikse dette.
Lagt inn: 16 aug 2007, 23:01
av taa
Hei,
Takker for tipset, skal forsøke å få skaffet meg en hovedsylinder i helgen, noen tips om hvor man skaffer en slik, er det kun hos SAAB?
Mvh. Eirik
Lagt inn: 17 aug 2007, 17:08
av Audun N346
På OG9000 er det i allefall ganske greit å overhale hovedsylinderen, me pakningssett fra saab, og det koster ikke stort heller:)
Lagt inn: 17 aug 2007, 18:14
av Pål N526
Fant nettop ut det identiske problemet til kompisen min sin 9000 cse..
Slaven er bytta ved girkassebytte og da tenkte jeg hovedsylindera med en gang. overhalte den is tad. lufta og alt gikk etter planen, helt til vi hører en sivende sprutelyd.. da finner vi ut at slangen er sprekk i
Grunnen til at jeg ikke tenkte på dette var at det var mye bremseveske i beholdere, men den er jo delt opp i 2, så ikke la dere lure
Trenger nå en en clutch kabel til 9000! Se på "deler kjøpes" for mere info..
Mvh. Pål