magnetventil som er "ute av kurs??"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

magnetventil som er "ute av kurs??"

Legg inn av olewa » 16 aug 2007, 22:27

Har et snålt problem: turbotrykk-måleren gikk 3/4 på gult v/ full aks. Skiftet magnetventilen men en jeg hadde liggende, gikk da opp til rød så det susa. Gikk sådann en periode, før den ramlet ned til 3/4 igjen. Tok av el-kontakten til ventilen for å sjekke at det var " god kontakt" og monterte igjen. nok en gang opp på rødt, etter en perioden tilbake på 3/4 gult.. :evil: :evil:

Kan noen forklare meg hva som foregår framme der nå ?!? Begynner å bli frustrert :!:
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 16 aug 2007, 23:50

magnetventilen på T7 motoren ser vel annerledes ut enn min, men den fungerer jo på samme måte:

spray penetrerende middel (wd-40, 5-56 osv.) inn i alle åpninger på magnetventilen. altså de som heter c, w og r (hvertfall på min ventil).
hold over en åpning, blås i en annen (ikke "drit" i den, blås for harde livet :D) gjør dette til du har blåst rein alle åpningene. la det tørke en stund.

dritt inni magnetventilen har i alle fall satt bilen min ned til grunnladetrykk før. blåste ut masse svart drit, og den funka kanon. helt til den tok kvelden for godt, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 17 aug 2007, 05:46

ok, kanskje den kan legges i litt bensin el. lign også for en periode? eller vil den ta skade av det?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2007, 10:03

olewa skrev:ok, kanskje den kan legges i litt bensin el. lign også for en periode? eller vil den ta skade av det?
Tror jeg ville droppa akkurat bensin... sterke saker.

Hvis det gjøres rent med WD-40 e.l., så pass på å få blåst det ordentlig rent, men ikke bruk for høyt trykk. Blås med f eks trykkluft på boks, brukes det kompressor så blås med laveste trykk.

Oversleng i turbotrykket slik du beskriver høres for meg ut som en ventil som har feil motstand i en av spolene. Jeg vet ikke for T7, men på T5 så skal det være 3 ohm +/- 1 ohm mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3 på MV. Om dette er avvikende så vil trionicboksen "bomme" på det trykket den sikter på. Er det for liten motstand så risikerer en å kortslutte drivsteget i trionicboksen (det har jeg prøvd!), og det må da loddes inn nye transistorer eller byttes boks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 17 aug 2007, 10:54

Kjøp en ny magnetventil, koster jo bare 375 på SP. Ellers kan man vel få noen rare ladetrykksfenomener med lekkasje i dem "blåa backventilerna", ev søk på STCS forumsider.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 17 aug 2007, 11:22

Har sjekket de blå ventilene ja, heldigvis pott-tette ( er vistnok dyre..)
leste i WIS at MV skal ligge på ca 8.1 ohm v/ 20 grader..? får finne fram noe utsyr og måle.
Kjeller blir vel neste stopp..
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Svar