Side 1 av 1
magnetventil som er "ute av kurs??"
Lagt inn: 16 aug 2007, 22:27
av olewa
Har et snålt problem: turbotrykk-måleren gikk 3/4 på gult v/ full aks. Skiftet magnetventilen men en jeg hadde liggende, gikk da opp til rød så det susa. Gikk sådann en periode, før den ramlet ned til 3/4 igjen. Tok av el-kontakten til ventilen for å sjekke at det var " god kontakt" og monterte igjen. nok en gang opp på rødt, etter en perioden tilbake på 3/4 gult..
Kan noen forklare meg hva som foregår framme der nå ?!? Begynner å bli frustrert

Lagt inn: 16 aug 2007, 23:50
av Edward N812
magnetventilen på T7 motoren ser vel annerledes ut enn min, men den fungerer jo på samme måte:
spray penetrerende middel (wd-40, 5-56 osv.) inn i alle åpninger på magnetventilen. altså de som heter c, w og r (hvertfall på min ventil).
hold over en åpning, blås i en annen (ikke "drit" i den, blås for harde livet

) gjør dette til du har blåst rein alle åpningene. la det tørke en stund.
dritt inni magnetventilen har i alle fall satt bilen min ned til grunnladetrykk før. blåste ut masse svart drit, og den funka kanon. helt til den tok kvelden for godt, hehe
Lagt inn: 17 aug 2007, 05:46
av olewa
ok, kanskje den kan legges i litt bensin el. lign også for en periode? eller vil den ta skade av det?
Lagt inn: 17 aug 2007, 10:03
av Ingvar N629
olewa skrev:ok, kanskje den kan legges i litt bensin el. lign også for en periode? eller vil den ta skade av det?
Tror jeg ville droppa akkurat bensin... sterke saker.
Hvis det gjøres rent med WD-40 e.l., så pass på å få blåst det ordentlig rent, men ikke bruk for høyt trykk. Blås med f eks trykkluft på boks, brukes det kompressor så blås med laveste trykk.
Oversleng i turbotrykket slik du beskriver høres for meg ut som en ventil som har feil motstand i en av spolene. Jeg vet ikke for T7, men på T5 så skal det være 3 ohm +/- 1 ohm mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3 på MV. Om dette er avvikende så vil trionicboksen "bomme" på det trykket den sikter på. Er det for liten motstand så risikerer en å kortslutte drivsteget i trionicboksen (det har jeg prøvd!), og det må da loddes inn nye transistorer eller byttes boks.
Lagt inn: 17 aug 2007, 10:54
av Ronny_N169
Kjøp en ny magnetventil, koster jo bare 375 på SP. Ellers kan man vel få noen rare ladetrykksfenomener med lekkasje i dem "blåa backventilerna", ev søk på STCS forumsider.
Lagt inn: 17 aug 2007, 11:22
av olewa
Har sjekket de blå ventilene ja, heldigvis pott-tette ( er vistnok dyre..)
leste i WIS at MV skal ligge på ca 8.1 ohm v/ 20 grader..? får finne fram noe utsyr og måle.
Kjeller blir vel neste stopp..