Side 1 av 1

APC-boks Saab 9000T 88mod

Lagt inn: 17 aug 2007, 01:15
av Larisss
Hvor sitter boksen på 88modellen?

På 85modellen er den under rattet. Men på 88 modellen kan jeg ikke se noen boks der. Om jeg ikke er blind da?:P

- Tenkte jeg skulle sette over APc-boks og "hjernen" fra 85modellen til 88modellen. Siden det er Speedparts chip på den som er 85mod. Er ikke disse boksene akkurat samme?

PS. 87modell motor i den bilen som er 85mod, om noen forstår:P.

Lagt inn: 17 aug 2007, 22:31
av Bjørk N1057
Jeg er ikke sikker, men ligger ikke denne under panseret, helt oppe til høyre når du står forran bilen?

under et deksel der?

Mener å ha sett dette før :D

Lagt inn: 18 aug 2007, 00:17
av Larisss
Nope..der ligger bare "hjernen".. Men skal sjekke under setet når jeg får bilen tillbake fra verkstedet.
Noen som har noen som har noe anelse på dette med, om boksene passer om hverandre?

Lagt inn: 18 aug 2007, 00:32
av Ingvar N629
Ja, de passer om hverandre, men er ikke sikkert de er stilt inn likt. Det har uansett ikke noe å si når din boks er lodda om.

Lagt inn: 18 aug 2007, 00:53
av Larisss
Et annet spm: Er det APC-boksen som man må stille på får å få turbon til å slå inn tidligere? tror ikke bilen min begynner å lade skikkelig før den kommer på 4000rpm. Da jeg fikk chipen var alt perfekt. men jeg begynte seffølgelig å stille på "polene" på APC`n. Så er det noen her som vet hvem av dem skruene som bestemmer hvor tidlig turbon skal slå inn? å om den skal skrues inn eller ut? å hva som kan være perfekt.

Lagt inn: 18 aug 2007, 16:41
av Ingvar N629
Larisss skrev:Et annet spm: Er det APC-boksen som man må stille på får å få turbon til å slå inn tidligere?
Nei, har ikke noe med saken å gjøre. Mulig turboen din holder på å ta kvelden.

Lagt inn: 18 aug 2007, 16:49
av Larisss
hmm..OkeY! ja da gjør det ikke noe, siden jeg skal skifte bil nå uansett

Lagt inn: 18 aug 2007, 16:52
av Larisss
Ja hva er det egentlig dem innstillingene på APC-boksen gjør da?

Lagt inn: 18 aug 2007, 17:05
av Pål N526
When you've installed your modified APC, you'll need to calibrate it.
Remember, that any testing, tuning, racing belongs on the track and not on a public road.

BTW, have you read the disclaimer? (about->disclaimer)

One thing that you should build/buy is a long APC cable.


This cable makes it possible to calibrate the APC without the stop 'n' go penalty.
Just plug in the cable between the APC and the ordinary contact. Then put the APC on the passenger seat and start the tuning process.

If you don't have a cable like this you'll have to stop the car, turn off the engine, dismantle the APC box, open it, do the changes and put it all back.
Then do the test-drive with the new setting. If it wasn't right, stop the car. Do this until you're satisfied.

Well, you can see that this takes time.

The tuning process (the mystery of the P and F)
On the APC there's three pot, s P,F and K.

The function:
P: Boost rise rate
F: Boost pressure
K: Knock threshold (NEVER EVEN THINK TO TOUCH THIS ONE!)

F sets the maximum boost and this one is not especially sensitive. P controls how fast the Boost pressure rises to the F-level. If P is set too low the Boost "crawls" up, set too high the boost will overshoot the F-level, and you will experience some real nasty boost spikes until it sets or until the APC lowers the boost due to knock. The worst-case scenario, the head gasket blows.

And now to the process.

Start by reducing the P-pot
Then set the F-pot at your desired level.
Now the really fine work is beginning. The P-pot is very sensitive. Just start low and work yourself up until the setting is right.

It's a lot of touch 'n' feel here.

(900aero.com)

Lagt inn: 18 aug 2007, 17:10
av Larisss
Der ja....takker!! :wink: