Side 1 av 1
Feilkode! =(
Lagt inn: 19 aug 2007, 22:53
av Paradigm N558
I dag var vi å kjørte, så ble bilen min VELDIG tung på gasspedalen (vakumstyrt gass) det var ikke noe motstand før den var ca. 50% inne, og da ble den veldig hard, og hold på å bli kvalt om man gav gass.
Jeg fikk 5 blink i check engine, og ihht. stcs så er dette:
5 Spjällägesgivare
Og ved wiki-søk er dette:
Spjällägesgivare används i bilar med elektronisk insprutning. Spjällägesgivaren ger information till bilens styrdator om vilken vinkel gasspjället står i
Etter jeg slo av bilen, og startet den på nytt, var alt OK igjen.
Er det trygt å kjøre med bilen slik som den står nå?
Noe som må byttes?
Skal jeg resette APC og se om jeg får den tilbake kanskje?
Takk for all hjelp.
Edit: kan legge til at CE-lampen aldri lyste da dette skjedde, jeg sjekka bare for feilkoder etterpå: Er dette også normalt? ^__^
Lagt inn: 20 aug 2007, 00:04
av Tor N12
Er TCS som tuller for deg..
Ikke farlig å kjøre når den virker som den skal igjen men du får håpe den ikke begynner å tulle mere for reperasjon av TCS bruker å bli kostbart. Hvis det er spjellhuset som er ødelagt så koster det den nette sum av drøyt 8000.-
resette APC

Det har du ikke på din bil, du har Trionic hvor dette er integrert i styresystemet.
Ingen vits å nullstille noe som helst, skal du gjøre noe så bør du komme deg en tur til Saabforhandleren og lese ut feilkodene. Hvis du tar av batteripolen så vil feilkodene forsvinne og da mister du jo muligheten for å finne ut hva som var galt.
Lagt inn: 20 aug 2007, 01:58
av Paradigm N558
Tor N12 skrev:Er TCS som tuller for deg..
Ikke farlig å kjøre når den virker som den skal igjen men du får håpe den ikke begynner å tulle mere for reperasjon av TCS bruker å bli kostbart. Hvis det er spjellhuset som er ødelagt så koster det den nette sum av drøyt 8000.-
resette APC

Det har du ikke på din bil, du har Trionic hvor dette er integrert i styresystemet.
Ingen vits å nullstille noe som helst, skal du gjøre noe så bør du komme deg en tur til Saabforhandleren og lese ut feilkodene. Hvis du tar av batteripolen så vil feilkodene forsvinne og da mister du jo muligheten for å finne ut hva som var galt.
Er bare så vant med APC, men mente selvfølgelig Trionic.
Om jeg må bytte spjellhuset, så tror jeg eBay eller blocket.se / saabturboclub.com blir alternativet... Alt for kostbart til å la Imaas (som sikkert skal ha 9000 i arbeid) gjøre arbeidet..
Men skal stikke til Imaas og få de til å lese ut når jeg skal ha de til å bytte styreenheten til sentrallåsen...

Lagt inn: 20 aug 2007, 12:48
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:Tor N12 skrev:
Men skal stikke til Imaas og få de til å lese ut når jeg skal ha de til å bytte styreenheten til sentrallåsen...

Den bytter du da vel selv?
Den ligger rett over pedalene og er festet bare med et klips...
Lagt inn: 20 aug 2007, 13:26
av Paradigm N558
Tor N12 skrev:ParADigM N558 skrev:Tor N12 skrev:
Men skal stikke til Imaas og få de til å lese ut når jeg skal ha de til å bytte styreenheten til sentrallåsen...

Den bytter du da vel selv?
Den ligger rett over pedalene og er festet bare med et klips...
Jo..

Men dere har sagt at den må programeres inn med Tech II etterpå

Lagt inn: 20 aug 2007, 13:29
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:
Men dere har sagt at den må programeres inn med Tech II etterpå

Hvis noen har sagt det så har de sagt feil med mindre du snakker om selve alarmen... Det er to separate enheter, en for alarmen og en for sentrallåsen...
Lagt inn: 20 aug 2007, 13:49
av Paradigm N558
Jaha?
Dette er fullstendig nytt for meg!
Når alarmen min gikk adundas så tok tidligere eier å sendte meg komplett sentrallåskit, herunder kom det med ECU, en del releèr, alarmhorn, glassknusesensor, fjernkontroller og alt..
Og jeg ble fortalt at ECUen måtte byttes ut, for å kunne godta de nye fjernkontrollene, og da måtte dette programeres inn i Tech II
Lagt inn: 20 aug 2007, 14:07
av Tor N12
Da er det selve alarmen han har sendt deg.. fjernkontrollene går mot den så det stemmer nok..
Alarmen sender signal videre til styreenheten for sentrallåsen.
Husker ikke problemet ditt nå men om det er fjernkontrollene som er problemet så må alarmenheten kansje skiftes.. Hvis du får til å slå av startsperre/alarm med fjernkontrollen så er det heller styreboksen til sentrallåsen (den over pedalene) som er røket..
Lagt inn: 20 aug 2007, 14:24
av Paradigm N558
Er ikke liv når man trykker på fjernkontrollene, men sentrallåsen fungerer ved hjelp av nøkkel.
Gikk nettopp opp en logisk tankegang hos meg om hvordan dette fungerer, men alarm-styrdon som den så pent heter må byttes ut, og da må Imaas inn i bildet. Desverre.