Side 1 av 2
9000 T16 går ikke reint
Lagt inn: 23 aug 2007, 20:30
av veglin
problem med at bilen ikke går som den skal!
begynte å putre litt ved pådrag!
+ at bilen plutselig stopper iblant, har hørt at denne sannsynligvis er tomgangsregulatoren...
Bilen går heller ikke helt som den skal, det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Noen som kan hjelpe?
Bilen er en 1989 saab 9000 Turbo 16 DI/APC
nye type motor!
Lagt inn: 23 aug 2007, 21:06
av Tor N12
Begynn med å sjekk alle vacumslanger du..
Ellers så kan det jo være mye annet...
Plugger, bensinpumpe mmb
Du sier at bilen er trimmet, du har vel ikke montert "åpen" dumpventil på den?
Er ofte lettere å hjelpe om du kommer med en god beskrivelse av bilen og hva som er gjort med den, både av vedlikehold og trimming

saab
Lagt inn: 27 aug 2007, 09:08
av veglin
det er ikke åpen dumpventil nei!
Har sjekka så å si alt av vackumslanger, men ser ikke ut som det er det..
Bilen har begynt å gå litt bedre nå, nå lader den hvertfall normalt...
Men det kan vel godt hende det er bensinfilter, bensin pumpe.
for den putrer etter et visst turtall, men så skyter den fart igjen som bare det..
Hørte også at det er smart å kjøre med 98Blyfri!!!
Lagt inn: 27 aug 2007, 09:35
av Ingvar N629
Riktige plugger i god stand? Skal være NGK BCPR7ES-11. VIKTIG at det er resistorplugger på den, da den har DI-kassett. Har du sett hvordan pluggene ser ut? Farge?
Prøvd å prøvebyttte DI?
Re: 9000 T16 går ikke reint
Lagt inn: 27 aug 2007, 11:37
av Edward N812
veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Re: 9000 T16 går ikke reint
Lagt inn: 27 aug 2007, 12:55
av Paradigm N558
Edward N812 skrev:veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.
Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester..

Re: 9000 T16 går ikke reint
Lagt inn: 27 aug 2007, 13:12
av Ingvar N629
Re: 9000 T16 går ikke reint
Lagt inn: 27 aug 2007, 13:28
av Henrik N449
ParADigM N558 skrev:Edward N812 skrev:veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.
Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester..

Hvis den skal ha 175 orginalt skal den ha enda mindre hvis den går på GLT
hei folkens
Lagt inn: 28 aug 2007, 12:15
av veglin
Bilen går jo som et uvær etter putringa..
den går jo ikke som en original 175hk!
det bare virer sånn en stund, pga den begynner å putre, men etter putringa så går den drit bra igjen!!
Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Tror ikke det er noe veldig store problemer, jeg har en ekstra DI! kunne jo prøvd å bytte, men tviler på at det er noe sånt, for bilen går jo bra, men ikke så bra som det burde gå.
går litt dårligere iblant, og noen ganger problemfritt..
TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
Re: hei folkens
Lagt inn: 28 aug 2007, 12:24
av Ingvar N629
veglin skrev:
Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Det kunne du ha sagt med en gang, hadde forenklet en del... Høres ut som om den justerer ned trykket pga tenningsbank spør du meg. Hva slags trim er det snakk om? "Nye type motor" som du skriver i første innlegg, den har vel ikke kortmotoren med trionic???
veglin skrev:
TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
Glem den, var nok en spøk eller en grov misforståelse...
hehe
Lagt inn: 29 aug 2007, 16:37
av veglin
kan godt hende jeg skriver ting litt mongo!!
Men det er fiksa at bilen går bra normalt nå, spinner jo ut 2giret i fart på bar asfalt..
men den putringen jeg lurer mest på. hvorfor den begynner med det ved pådrag..
Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc! bilen er chippa, ny T3 60 trim turbo, og borret opp til 2,1L!
Ellers visst ingen har ¨fått det med seg så har jeg problem med tomgangsregulatoren, er ute etter en 2-pin! de gamle er 3-pin, så etter 89, eller 89mod. NYE BÆST MOTOREN!
Re: hehe
Lagt inn: 29 aug 2007, 16:51
av Ingvar N629
veglin skrev:
Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc!
Er ikke den "nye" motoren det nei, er langmotor...
ok
Lagt inn: 29 aug 2007, 17:06
av veglin
ja vel, men det er hvertfall ikke den samme motoren som sitter i bilene opp til 88 mod. tror det er den overgangsmotoren, for de gamle har ikke DI! stemmer ikke d
Lagt inn: 29 aug 2007, 17:13
av Ingvar N629
Samme motor, men annet tenningssystem...
Re: hei folkens
Lagt inn: 29 aug 2007, 21:10
av Skaten N671
veglin skrev: tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Putring, meinar du i eksosanlegg? Da e jo eit tegn på uforbrent bensin som smeller/tenner bakover i eksosanlegget. Då har du altså problem med tenninga. Har du sjekka noko so enkelt som elektrodeavstand på pluggar? Da har ein god del å sei på turbomotorar, spesielt viss du kjører med høgare trykk enn orginalt...
Vegard